У документі наголошується, що "Київ – новий Єрусалим" – був і лишається не лише символічною історіософською формулою або ідеологемою. Київ як Новий Єрусалим – це ще і релігійний ідеал, що впродовж століть визначав духовні, культурні та суспільно-політичні пріоритети народу України.
Про це йдеться у спеціальному Зверненні Архиєрейського Собору Української Автокефальної Православної Церкви від 16 липня. Єрархія цієї Церкви наголошує, що Київська ідея є одним з головних елементів церковної ідентичності Української Автокефальної Православної Церкви і сподівається, що вона також суттєво вплинула на формування ідентичності інших церковних юрисдикцій в Україні.
Єпископат Української Автокефальної Православної Церкви звертається до єрархів інших Православних Церков, українських істориків та культурологів з пропозицією спільно працювати над остаточним окресленням та популяризацією київської ідеї.
У документі наголошується, що «Київ – новий Єрусалим» – був і лишається не лише символічною історіософською формулою або ідеологемою. Київ як Новий Єрусалим – це ще і релігійний ідеал, що впродовж століть визначав духовні, культурні та суспільно-політичні пріоритети народу України.
За переконанням єрархії УАПЦ, особливо актуальною є київська ідея сьогодні, коли церковна та суспільна свідомість шукає ідеї та символи, що сприяють об'єднанню: «Київ – це символ історичного спадкоємства. Символ, що об'єднує сучасну Україну з давньою Київською Руссю та її культурною традицією, яка сприймається в якості «золотої доби» нашої культури та державності усіма українцями, незалежно від того де вони живуть – на Заході чи на Сході України».
У цьому контексті єпископи УАПЦ відзначають, що «осмислення київської ідеї – щоправда, з різних точок зору та з відмінними пріоритетами – відбувається сьогодні у різних церковних середовищах, зокрема, і в Українській Православній Церкві під омофором Митрополита Володимира. Київська ідея дійсно має потенціал стати одним із головних елементів нової української ідентичності». Разом з тим в УАПЦ наголошують, що для того, аби це стало можливим, дуже важливим є те, щоби київська ідея осмислювалася в надпартійному та надюрисдикційному форматі, як ідея, що об'єднує, а не роз'єднує народ України.
В УАПЦ радіють з того, що восени минулого року ідею Київського Єрусалиму було відроджено і озвучено в УПЦ (МП) та було схвально прийнято та активно підтримано в Київському Патріархаті, зокрема, головою інформаційного відділу УПЦ КП єпископом Євстратієм (Зорею), який вважає, що у Київському Єрусалимі відображено «ідею протиставлення духовного впливу впливові політичному. Рим – місто політичної величі, місто владне. Єрусалим – теж місто царське, але Царство це – не від світу, а з небес», а сам Київ «це місто, як точка тяжіння народу, місто-символ нації».
«Ми вважаємо, що київська ідея має стати темою багатьох круглих столів, науково-практичних конференцій, об'єктом спеціальних наукових досліджень, а також факультативно вивчатися в духовних та світських учбових закладах України в якості обов'язкового/ головного, або факультативного/спеціального курсу», – наголошується у зверненні єрархії УАПЦ.