Джерело: Український кризовий медіа-центр
Поки до влади у Росії не прийшли більшовики, Дід Мороз не мав ніякого відношення до Нового року чи Різдва. Цей персонаж уособлював зимові морози, злі сили, яких боялися і уникали. У 20-і роки під час антирелігійної кампанії його взагалі заборонили, проте у 1937 році за партійною директивою повернули у радянський побут. З тих пір декілька поколінь пов’язали цей образ з новорічними святами. Проте, зв’язок виявився не таким міцним, як здавалось. У життя українців увійшов Святий Миколай, ставши найулюбленішим Святим діточок.
«Коли і до кого в Україні Святий Миколай приходить» – таку назву мала дискусія, в якій взяли участь теологи, представники конфесій, українознавці. Вони обговорили різні сторони традиції святкування Дня Святого Миколая. Як відомо, до 2023 року українці святкували цей день 19 грудня, однак, з переходом ПЦУ та УГКЦ на новоюліанський календар більшість церковних перенесені на 13 днів раніше. Це стосується і Дня Святого Миколая, який тепер відзначається 6 грудня.
Ректор Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості, священник ПЦУ, блогер, громадський діяч отець Георгій Коваленко вважає, що насправді Святий Миколай вже давно знаходиться поруч з українським народом.
«Погляньте на Київ, і побачите декілька храмів Святого Миколая. Його вшанування завжди актуально. А візьміть історію з таємним Сантою. Всі намагаються таємно один одному дарувати подарунки. В цій історії немає нічого нового. Святий Миколай – як раз та людина, яка таємно робила добрі справи. Сьогодні таємно допомагати, донатити тим, хто того потребує, не завжди повідомляючи свого імені – продовження справи Святого Миколая», – зазначив Отець Георгій Коваленко.
На його думку, в День Святого Миколая наші молитви будуть у тому числі і за наш морський коридор і наших моряків, які фактично допомагають світові, адже Святий Миколай колись допомагав морякам.
Святим, який не тільки промінює добром, а і об’єднує, назвав Миколая доктор теології, настоятель парафії св. Миколая в Києві Римсько-Католицької Церкви Отець Павло Вишковський.
«В Католицькій Церкві це той самий Святий Миколай, що і у Православній. І хоча його мощі знаходяться у римсько-католицькому храмі в італійському місті Барі, одна з кісток є і київському храмі Святого Миколая. Минулого року, коли в Україні вперше святкували цей день 6 грудня, я запросив на це свято представників інших Церков», – пояснив він.
При цьому Отець Павло Вишковський припустив, що не всі в Україні люблять Святого Миколая: «Це велике запитання, чи любить його наша влада, наш уряд, тому що наш храм досі не повернутий парафії. Цим невиконаним обіцянкам вже 33 роки. І знаходячись у плачевному стані, він потребує цього відважного рішення. Це не про те добро, яке творив Святий Миколай. Скоріше, про історичну справедливість».
Якби український народ не був готовий до відновлення чи поширення цього доброго звичаю, то цей звичай не поширився так швидко. Таку думку висловила етнологиня, журналістка, музейний педагог, наукова співробітниця Національного центру народної культури “Музей Івана Гончара” Ярослава Музиченко.
«В українській традиції є кілька колядок про Святого Миколая, де він обдаровує господаря. Також були на території України різдвяні пряники миколайчики. Можливо, не в усіх регіонах вони зберіглися однаково. Свідоцтвом народної любові до цього Святого є і те, що українські композитори і поети створили дуже багато віршів і гарних пісень, які звучать у садочках і школах», – розповіла етнологиня.
А от радянська традиція Діда Мороза не змогла закріпитись в Україні. І це при тому, що цей образ, зі слів завідувачки кафедри українознавства, кандидатки історичних наук Наталії Аксьонової виник саме в українському Харкові.
«У 30-і рокі Харків був столицею тоталітарного винищення культури. Як у цьому місті, так і у Донбасі плекали людину радянську, і тому ця традиція довго існувала. Скільки ми не намагалися говорити, що Дід Мороз вже не є актуальним у сучасній Україні, Харківська міська влада увесь час влаштовувала його будиночки. Але 2022 року крига скресла, і до діток прийшов святий Миколай», – відмітила Наталія Аксьонова.
Втім, вона впевнена, що українцям буде ще про що говорити з багатьма поколіннями, оскільки люди не мають інформації, хто такий Дід Мороз і чому він замінник Святого Миколая.