У середньовічній суспільно-релігійній уяві, сформованій на основі Святого Писання та вчення Церкви, древній Єрусалим сприймався як сакральний центр світу. Християнство так би мовити формувало «нову систему вимірів географічного простору», у центрі якого стояв Єрусалим, як «богообране місто», в якому Сам Бог здійснив спасительну місію вселенського значення.
У середньовічній суспільно-релігійній уяві, сформованій на основі Святого Писання та вчення Церкви, древній Єрусалим сприймався як сакральний центр світу. Християнство так би мовити формувало «нову систему вимірів географічного простору», у центрі якого стояв Єрусалим, як «богообране місто», в якому Сам Бог здійснив спасительну місію вселенського значення. Доторкнутись до святинь Господнього Граду, стати сопричасним до його історії і святості, пережити описані в Євангелії події через здійснення благочестивих паломництв місцями, де воплотився, проповідував, зійшов на Голгофу і Воскрес Спаситель, вважалося заповітною мрією багатьох християн світу[1].
[2] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001;
[3] Ипатьевская летопись // ПСРЛ. – М., 1962. – Т. 2. – Стб. 715;
[4] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001;
[5] Песни, собранные П. Н. Рыбниковым. – М., 1910. – Т. ІІ, изд. 2-е. – С. 24-31;
[6] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001;
[7] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим» (з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі). – К.: Інститут історії України НАНУ, 2005. – С. 95-96;
[8] Зимин А.А. Память и похвала Иакова Мниха и Житие князя Владимира по древнейшему списку // Краткие сообщения Института славяноведения АН СССР. – 1963. – Вып. 37. – С. 74;
[9] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим» (з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі). – К.: Інститут історії України НАНУ, 2005. – С. 12;
[10] Ричка В. “…Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27;
[11] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим»… - С. 146;
[12] Лебедев Л., прот. Богословие земли Русской // Православие и экология. – М., 1999. – С. 178; Лебедев Л. Богословие земли Русской как образа Обетованной земли Царства Небесного // Тысячелетие Крещения Руси. Международная церковно-научная конференция «Богословие и духовность». – М., 1989. – С. 140-175; Петрухин В.Я. Город и сакральное пространство: библейский миф в начальном русском летописании // Сакральная топография древнерусского города (Известия Института христианской культуры. – Т.1.). – М., 1998;
[13] Ричка В. Згад.праця. – С. 104;
[14] Ричка В. Чому Київ «мати градомъ руським»? // Image.ua. Міжнародний діловий журнал. - № 3, 2008;
[15] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001;
[16] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим»… - С. 140;
[17] Києво-Печерський Патерик. Абрамович Д., проф. - вступ, текст, примітки. - Киев, 1931. - С. 6. / Репринтне видання: К.. Час, 1991;
[18] Ричка В. Там само. - С. 140;
[19] Зайцев К.И. Киевская Русь. – Шанхай, 1949. – С. 103-105;
[20] Лебедев Л., прот. Згад.праця. – С. 140-175;
[21] Ричка В. Згад.праця. – С. 108;
[22] Лебедев Л., прот. Згад.праця. – С. 140-175;
[23] Лебедев Л., прот. Там само;
[24] Лебедев Л. Богословие земли Русской. // Православие и экология. – М., 1999. – С. 178; Лебедев Л. Богословие земли Русской как образа Обетованной земли Царства Небесного // Тысячелетие Крещения Руси. Международная церковно-научная конференция «Богословие и духовность». – М., 1989. – С. 140-175;
[25] Ричка В. Там само. – С. 110; 116;
[26] Ричка В. “… Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27;
[27] Лебедев Л., прот. Згад.праця. – С. 140-175;
[28] Ричка В. “… Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27;
[29] Ісіченко І., архієп. Аскетична література Київської Руси. – Харків, 2007. – С. 196;
[30] Там само. – С. 196;
[31] Лебедев Л. Там само. – С. 186;
[32] Халебський П. Україна – земля козаків. Подорожній щоденник. – К., 2009. – С. 225;
[33] Лебедев Л. Згад.праця. – С. 190;
[34] Лебедев Л. Там само. – С. 192-193; Багдасаров Р. Русь – новый Израиль // Град-Китеж, 1992. - № 5 (10). – С. 7-11; Тальберг Н. Д. Святая Русь. – Париж, 1929