Created with Sketch.

Уявлення про Київ як «другий Єрусалим» в церковно-суспільній думці Русі-України. Частина I

11.07.2013, 15:22

У середньовічній суспільно-релігійній уяві, сформованій на основі Святого Писання та вчення Церкви, древній Єрусалим сприймався як сакральний центр світу. Християнство так би мовити формувало «нову систему вимірів географічного простору», у центрі якого стояв Єрусалим, як «богообране місто», в якому Сам Бог здійснив спасительну місію вселенського значення.

До 1025-річчя Володимирового Хрещення Київської Русі

У середньовічній суспільно-релігійній уяві, сформованій на основі Святого Писання та вчення Церкви, древній Єрусалим сприймався як сакральний центр світу. Християнство так би мовити формувало «нову систему вимірів географічного простору», у центрі якого стояв Єрусалим, як «богообране місто», в якому Сам Бог здійснив спасительну місію вселенського значення. Доторкнутись до святинь Господнього Граду, стати сопричасним до його історії і святості, пережити описані в Євангелії події через здійснення благочестивих паломництв місцями, де воплотився, проповідував, зійшов на Голгофу і Воскрес Спаситель, вважалося заповітною мрією багатьох християн світу[1].

[1] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001; Завгородній Ю. Образ Єрусалима в книжній культурі Київської Русі XI — першої половини XIII ст. // Наукові записки (Філософія та релігієзнавство). – 19 (2001). – С. 59-64; Ісіченко І., архієп. Аскетична література Київської Руси. – Харків, 2007. – С. 261; Лебедев Л.  Богословие  земли  Русской как образа Обетованной земли Царства Небесного // Тысячелетие Крещения Руси. Международная церковно-научная конференция «Богословие и духовность». – М., 1989. – С. 140-175;

[2] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001; 

[3] Ипатьевская летопись // ПСРЛ. – М., 1962. – Т. 2. – Стб. 715;

[4] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001; 

[5] Песни,  собранные  П. Н. Рыбниковым. – М., 1910. – Т. ІІ,  изд. 2-е. – С. 24-31;

[6] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001; 

[7] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим» (з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі). – К.: Інститут історії України НАНУ, 2005. – С. 95-96;

[8] Зимин А.А. Память и похвала Иакова Мниха и Житие князя Владимира по древнейшему списку // Краткие сообщения Института славяноведения АН СССР. – 1963. – Вып. 37. – С. 74;

[9] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим» (з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі). – К.: Інститут історії України НАНУ, 2005. – С. 12;

[10] Ричка В. “…Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27; 

[11] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим»… - С. 146;

[12] Лебедев Л., прот.  Богословие  земли  Русской // Православие  и  экология. – М.,  1999. – С. 178; Лебедев Л.  Богословие  земли  Русской как образа Обетованной земли Царства Небесного // Тысячелетие Крещения Руси. Международная церковно-научная конференция «Богословие и духовность». – М., 1989. – С. 140-175; Петрухин В.Я. Город и сакральное пространство: библейский миф в начальном русском летописании // Сакральная топография древнерусского города (Известия Института христианской культуры. – Т.1.). – М., 1998;

[13] Ричка В. Згад.праця. – С. 104;

[14] Ричка В. Чому Київ «мати градомъ руським»? // Image.ua. Міжнародний діловий журнал. - № 3, 2008; 

[15] Шумило С.В. Ідея Києва як «другого Єрусалима» //Високий Вал, 12.04.2001; 

[16] Ричка В. «Київ – другий Єрусалим»… - С. 140;

[17] Києво-Печерський Патерик. Абрамович Д., проф. - вступ, текст, примітки. - Киев, 1931. - С. 6. / Репринтне видання: К.. Час, 1991;

[18] Ричка В. Там само. - С. 140;

[19] Зайцев К.И. Киевская Русь. – Шанхай, 1949. – С. 103-105;

[20] Лебедев Л., прот.  Згад.праця. – С. 140-175;

[21] Ричка В. Згад.праця. – С. 108;

[22] Лебедев Л., прот.  Згад.праця. – С. 140-175;

[23] Лебедев Л., прот.  Там само;

[24] Лебедев Л.  Богословие  земли  Русской. // Православие  и  экология. – М.,  1999. – С. 178; Лебедев Л.  Богословие  земли  Русской как образа Обетованной земли Царства Небесного // Тысячелетие Крещения Руси. Международная церковно-научная конференция «Богословие и духовность». – М., 1989. – С. 140-175;

[25] Ричка В. Там само. – С. 110; 116;

[26] Ричка В. “… Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27;

[27] Лебедев Л., прот.  Згад.праця. – С. 140-175;

[28] Ричка В. “… Яко другий Єрусалим”. Образ «священного града» в культурі та ідеології українського середньовіччя. // Людина і світ. — 1996. — №9. — С. 23-27;

[29] Ісіченко І., архієп. Аскетична література Київської Руси. – Харків, 2007. – С. 196;

[30] Там само. – С. 196;

[31] Лебедев Л.  Там  само. – С. 186;

[32] Халебський П. Україна – земля козаків. Подорожній щоденник. – К., 2009. – С. 225;

[33] Лебедев Л.  Згад.праця. – С. 190;

[34] Лебедев Л.  Там  само. – С. 192-193; Багдасаров Р. Русь – новый Израиль // Град-Китеж, 1992. - № 5 (10). – С. 7-11; Тальберг Н. Д. Святая Русь. – Париж, 1929

 

Сергій ШУМИЛО

"Релігія в Україні", 10 липня 2013

Читайте також
Краєзнавство-дайджест Новатор у сакральному мистецтві: про українського художника Модеста Сосенка
Вчора, 10:00
Краєзнавство-дайджест На Хмельниччині досліджують українські, польські та єврейські старовинні цвинтарі
Вчора, 09:05