• Головна
  • Віктор Жуковський. Святий Григорія Палама і його легітимізація в УГКЦ...

Віктор Жуковський. Святий Григорія Палама і його легітимізація в УГКЦ

21.10.2010, 13:43
Стаття докторанта теології та кандидата філософських наук Віктора Жуковського написана в руслі апологетичного ставлення до паламізму, яке сьогодні розповсюджене в католицизмі.

Віктор Жуковський.  Святий Григорія Палама і його легітимізація в УГКЦ  (.pdf)

Від редакції.

Стаття докторанта теології та кандидата філософських наук Віктора Жуковського написана в руслі апологетичного ставлення до паламізму, яке сьогодні розповсюджене в католицизмі.

Слід пам’ятати: проблема ставлення до паламізму має багато аспектів. Визнання святості – лише один із них. Візантійські богослови любили повторювати, що практично у кожного святого Отця, визнаного Соборами за взірець, знаходяться неортодоксальні особисті думки. Виключенням із цього правила візантійці називали твори св. Григорія Богослова. За візантійськими мірками в цих творах немає жодної особливої думки, яка була б неортодоксальною.

Дійсно, святим не може бути визнаний єретик – як правильно зазначає Віктор Жуковський. І тому визнання УГКЦ святості Григорія Палами вже є важливим кроком на довгому шляху. Навіть святий Отець Церкви може мати власні думки, які є неортодоксальними. Цю візантійську мудрість необхідно пам’ятати.

Так само як і пам’ятати, що в Церкві є затверджене соборами віровчення. Але немає в Церкві єдиного вірного богослов'я. Може бути богослов'я, визнане взірцевим, але не може бути визнане єдино можливим. В єдиній Церкві першого тисячоліття існували антіохійська та александрійська школи, існувала теологія каппадокійців та Августина. Існування різних теологічних вчень не заважало існуванню єдиної Церкви за умови збереження єдиного віровчення, за умови розуміння теологами обмеженості власних знань.

Отже, визнання святості Григорія Палами – це лише початок великої дискусії про його теологію і про вчення його учнів (http://theology.in.ua/ua/bp/bp_history/theological_history/37890/), про сучасні рецепції паламізму.