Єпископ РКЦ Станіслав Широкорадюк: жінці не потрібне таїнство священства, вона має більший дар від Бога
«Теологія жінки вже є створена, але ніхто більше жінку не обдарив, ніж Бог. Робіть з неї кардинала, робіть хоч Папу Римського – більше вона не отримає. Вона вже обдарована набагато більше і все інше нічого не значить. Дар материнства ніхто не зможе замінити, він є найсвятішим», — запевняє владика.
«Жінка важливіше за апостолів та за всіх єпископів, та навіть кардиналів», — казав Папа Римський Франциск. Теологія жінки у Католицькій Церкві особливо активно обговорюється останнім часом, породжуючи спроби переосмислити старе розуміння ролі представниць прекрасної статі. Про ці зміни та про ставлення духовенства до подібних дилем розповів єпископ РКЦ Станіслав Широкорадюк на зустрічі в Інституті філософії НАНУ у вівторок, 4 лютого.
Католицька теологія жінки все більше зацікавлюється практичними питаннями, як то чи можливе жіноче служіння, свячення жінки, що робити з розлученнями, а також як створювати міцні родини та уникати абортів.
«Теологія жінки вже є створена, але ніхто більше жінку не обдарив, ніж Бог. Робіть з неї кардинала, робіть хоч Папу Римського – більше вона не отримає. Вона вже обдарована набагато більше і все інше нічого не значить. Дар материнства ніхто не зможе замінити, він є найсвятішим», — запевняє владика.
За його словами, показовим є приклад ролі Діви Марії, яка не стала священиком, апостолом, лишившись у головній своїй ролі – матері. Тому в ній лишилась ключова святість, а саме в тому, що вона є матір’ю Ісуса Христа, в чому і полягає її велич. Єпископ переконаний, що проблема теології жінки полягає в тому розумінні, що жінка є святою лише завдяки своїй природі, що вона від початку вже обдарована.
При цьому ще одним головним блоком цієї теології є питання створення родини, її розвитку та підтримки протягом всього життя. На його думку, саме інститут сім’ї є ключовим не лише для Церкви, а й для всього суспільства.
«Найбільша цінність – це подружнє життя. Нема нічого такого в соціумі, щоб би було оцінене вище за нього. Шлюб – підстава всього: і суспільства, і життя, і щастя, і порядку в житті. Немає кращого інституту, який би міг виконати це все», — підкреслив єпископ Широкорадюк.
Тому, переконаний владика Станіслав, теологію родини та жінки треба зберегти неподільною, тому що це дуже тонкий момент. Для цього не можна ставити святе таїнство під загрозу, над чим і працює Папа. Владика додає, що в його Церкві не називають розлучених людей покараними, але вважається, що вони мають «сакраментальну перешкоду», яка не дозволяє їм прийняти причастя у традиційний спосіб.
Всі єпископи наголошують на тому, щоб церковний суд добре розглянув той шлюб, який був укладений перший раз, до уневажнення шлюбу. Коли зараз суди розглядають справи про уневажнення, то все частіше виявляється, що люди були не готові до шлюбу.
Єпископ розказав про свій випадок, коли на його розгляд потрапила справа про розлучення. Чоловік звинувачував жінку в руйнуванні родини, буцімто вона надто багато часу була з мамою, а виявилось все навпаки – він сам не був готовий до створення сім’ї. За словами владики, він «лишився на рівні дитячого садочка», тому шукав собі не дружину, а другу маму, а жінка йому її не замінила.
Відтак на чоловіка чекав довгий період перепідготовки, після чого він зможе знову пройти перевірки і суд визначить, чи буде він готовий взяти новий шлюб. Проте жінка отримала можливість вдруге вийти заміж, оскільки перший шлюб фактично був не дійсним, бо вона не знала, що чоловік не є готовим.
Питання ролі жінки в Церкві, материнства та подружнього життя назавжди лишаться фундаментом для обговорення та дискусій, вважає владика. Проте питання полягає в тому, чи готова Католицька Церква до ключових змін у цій сфері і як вона буде проводити їх, зважаючи на старі традиції. Відповідь може бути лише одна – час покаже.