• Головна
  • Публікації
  • Захиститися від зла допоможе воїнство небесне. «Якщо з нами Бог, то хто проти нас?» До свята архистратига Михаїла...

Захиститися від зла допоможе воїнство небесне. «Якщо з нами Бог, то хто проти нас?» До свята архистратига Михаїла

17.11.2006, 16:28
Захиститися від зла допоможе воїнство небесне. «Якщо з нами Бог, то хто проти нас?» До свята архистратига Михаїла - фото 1
21 листопада відзначається християнське православне свято – Собор святого архистратига Михаїла. Про його історію і духовне значення розповідає прес-секретар Київської Патріархії Української Православної Церкви ігумен Євстратій.

arx.jpgКоли в нашому житті трапляються якісь негаразди, ми, шукаючи причини, як правило, “знаходимо” їх у зовнішніх обставинах – апелюємо до чийогось “недоброго ока”, прокльонів і таке інше. З одного боку, ми намагаємося таким чином зняти з себе власну відповідальність за свою недбалість, лінощі, або вади характеру. З іншого боку, безперечно, духовний світ існує і впливає на нас – перш за все, на наше мислення, емоції і почуття, що потім виливається у реальні справи.

Духовний світ в матеріальному прояві часто діє через людей – носіїв цієї духовності, і може носити як позитивний, так і негативний заряд. Проте ми маємо надійний захист від негативного впливу – щит нашої власної віри. Питання лише у тому, у що ми віримо і кому довіряємо свій внутрішній світ? Якщо у часи випробувань ми звертаємося до ворожок, екстрасенсів, шукаємо захисту в якихось амулетах і тому подібному (що є, між іншим, порушенням першої біблійної заповіді і актом недовіри до Господа), ми стаємо не на Божий шлях. Проте, Святе Письмо радить нам обрати життя, а не смерть – Боже заступництво і захист Його воїнства, а не звернення до темних сил.

21 листопада відзначається християнське православне свято – Собор святого архистратига Михаїла. Про його історію і духовне значення розповідає прес-секретар Київської Патріархії Української Православної Церкви ігумен Євстратій.

— Отче Євстратію, чому Православна Церква протягом своєї двотисячолітньої історії це свято так ревно вшановує?


32.jpg— Згідно зі словами Священного Писання, архистратиг Михаїл є начальником небесного воїнства, тобто першим серед ангелів, і саме тому називається архистратигом. Це грецьке слово, яке означає головнокомандуючий. Він особливо вшановується тому, що був тим ангелом, який першим постав проти Денниці – найвищого, найсвітлішого ангела, який возгордився перед Богом і заявив, що сам може стати богом, і через це відпав від числа небесних ангелів і став сатаною – противником Божим. І ось тоді архистратиг Михаїл вигукнув: “Хто, як Бог?!” Саме оце означає ім’я Михаїл в перекладі з давньоєврейської. Тобто, хто подібний до Бога? Бо немає нікого, подібного до Нього! І ось він разом з іншими ангелами повстав проти сатани і скинув його з небес. З того часу архистратиг Михаїл є тим першим ангелом, який за повелінням Божим бореться із злом у світі.

У Старому Завіті ми зустрічаємо багато випадків, коли Ахистратиг Михаїл являвся в тілесному образі людям. Зокрема, з’явившись Ісусу Навину біля міста Єрихон, він укріпляв його на битву проти жителів тієї країни в ім’я Господнє. І в багатьох інших випадках, як в старозавітній, так і в новозавітній час, він являвся і творив чудеса.

Дуже відоме чудо, яке сталося у Хонах, у Малій Азії, коли язичники запрудили ріку і хотіли затопити храм християнський. Блаженний Архип, який жив при храмі і доглядав його, почав молитися до архистратига Божого Михаїла і просити, щоб він захистив свою святиню. Тоді з’явився архистратиг Михаїл. Вдаривши списом у скелю, він зробив велику ущелину і вся вода потекла туди, а на тому місці з’явилося джерело, з якого багато людей отримували зцілення. До речі, на честь цього чуда, воно так і називається в церковному календарі – Чудо архистратига Михаїла і святкується у вересні, був посвячений храм у Видубицькому монастирі, який збудований ще в домонгольські часи і досі зберігся.

— Кожне православне свято має свій морально-виховний і духовно-містичний смисл. Над чим треба замислюватись віруючим саме цього дня?

33.jpg— Це свято дуже важливе, тому що воно, по-перше, нагадує нам про те, що існує світ духовний – світ невидимих духів, як добрих, благих ангелів Божих, так і злих, падших – або бісів чи демонів, не забувати, що вони реально існують і впливають на наше життя і на нас самих. Якщо Божі ангели допомагають нам боротися зі спокусами, з гріхами, зі злом, захищають від всіляких негараздів, то біси навпаки – намагаються нас спокусити до якогось зла, завести життя в якісь погані обставини, щоб ми відпали від Бога, забули про Нього, а жили згідно з їхньою злою. волею. Є відомий вислів класика російської літератури Достоєвського, що диявол з Богом бореться, а поле битви – серця людей. Хоча цей вираз не є досить коректним, тому що поле битви – бездушне і само по собі ніяк не може прихилитися на ту чи іншу сторону, але в принципі, досить правильний. Тому що дійсно, в серцях людей відбувається боротьба добра і зла. Кожна людина може, глянувши в своє серце, побачити, що боротьба відбувається протягом цілого життя, і зробити певні висновки.

Також це свято нагадує нам, що кожна людина має свого ангела-охоронителя, якого Господь послав для того, щоб він охороняв нас, допомагав в нашому житті, захищав від усякого зла, настановляв на добро. І тому серед інших молитов, які промовляють православні християни під час ранішніх та вечірніх молитов, є молитва і до ангела-охоронителя, в якій ми просимо його не відступати від нас через наші беззаконня, наші гріхи, які ми вчинили, але навпаки допомагати боротися з ними і захищати від усякого зла і від ворожих сил видимих і невидимих.

Інша сторона цього свята – нагадування про те, що, хоча існує в світі зло, але з ним треба боротися, як боровся архистратиг Михаїл. Зрозуміло, Сам Господь міг би скинути Денницю з неба і побороти його, тому що Бог – Творець, а Денниця – падший ангел, творіння. Хоч він і не був створений злим, але через свої гордості став саме таким. Проте Господь віддав цю справу в руки архистратига Михаїла і інших ангелів для того, щоб вони виявили свою волю, свою віру в Бога і тверду надію та уповання на Нього. Щоб саме вони побороли цих злих падших ангелів, які стали злими духами.

Так само і в нашому житті. Бог дає нам можливість побороти зло у своїй душі. Він не знищує нас, не карає нас миттєво за наші гріхи, але дає нам час до покаяння і до того, щоб навернутись від зла до добра. Він посилає своїх ангелів на допомогу, якщо ми виявимо бажання змінитися.

І тому в цей день кожна людина повинна укріпити себе вірою в те, що всяке зло, яким би воно не здавалося сильним, непоборним, може бути переможене. Що ми не самотні у боротьбі зі злом, а з нами Господь Бог і Його небесне воїнство на чолі з архистратигом Михаїлом. Тому це свято дуже радісне, бо ми розуміємо, що з нами велика небесна сила ангелів, які захищають нас від усякого зла.

— На гербі столиці нашої держави, Києва, зображений архистратиг Михаїл. Чи можемо ми вважати його своїм покровителем?

34.jpg— Історично так і склалося – саме архистратиг Михаїл був визнаний покровителем нашого міста. Ще на початку ХІІ століття великим київським князем Святополком Із’яславовичем, який у хрещенні отримав ім’я Михаїл і вважав архистратига Михаїла своїм покровителем, у місті був збудований величний собор, названий пізніше золотоверхим. Це був перший храм, баня якого була визолочена – саме тому він отримав назву золотоверхого. Цей храм дуже шанувався киянами і вважався також і великокняжим храмом, тому що княжа родина тут молилася і навіть знаходила свій вічний спочинок – окремі великі князі і їхні дружини були поховані в цьому храмі.

Склалося так, що жителі столиці, які пережили дуже багато нападів і розорень за свою історію, частіше уповали на захист небесний, ніж земний. Держава тоді була зруйнована, лишалося уповати тільки на Бога і Його небесне воїнство.

35.jpgВже в пізніший час зображення архистратига Михаїла потрапило на герб Києва, а коли у місті було встановлено самоуправління, то, навіть, на будинки ратуші і магістрату. Воно було подібне до того, яке сьогодні є на фронтоні Михайлівського Собору – з литого металу, покрите позолотою, барельєфне – зображення Архистратига Михаїла з вогненним мечем, який захищає Київ від всякого зла.

І сьогодні дуже добре, що герб, на якому зображений архистратиг Михаїл, знову відроджено. Він нагадує кожному з нас, що, хоч зло і існує, і має силу, але воно здолане і з ним треба боротися. І той, хто бореться, завжди це зло переможе, якщо покладатиметься на Бога і Йог світлих ангелів. Як говорили в давнину ізраїльтяни, ідучи на війну з супротивником, якщо з нами Бог, то хто проти нас?

Розмову вів Олександр КОЗЛОВСЬКИЙ (Укрінформ)

Використано зображення з наступних сайтів:


• http://margaritta.dir.bg/noemvri/0206angeli.htm

• http://uk.wapedia.mobi/

• http://www.newacropolis.org.ua/