Архиєпископ Євстратій (Зоря): Умови Томосу були відомі ще до проведення Об’єднавчого Собору
Вселенський Патріархат у 2008 року пропонував надати Українській Церкві часткову автономію, яка передбачала статус Митрополії.
Патріарх Філарет погодився на такий статус. Однак рішення не були реалізовані через те, що Константинополь не міг гарантувати надання Томосу у визначений термін.
Про це у себе на Фейсбуці написав архиєпископ ПЦУ Євстратій (Зоря).
«На моє переконання - це сталося тому, що Бог передбачив для Української Церкви краще майбутнє.
Але зараз не про це. А про те, що стверджувати, ніби умови 2008 р. і зміст Томосу - фактично «одне й те саме», є щонайменше помилковим. М‘яко кажучи...» - Зазначив єрарх.
«1. Бо в Томосі йдеться про автокефальну Церкву, внесену до Диптиху (а не про автономію в складі Вселенського Патріархату).
2. Низка Помісних Автокефальних Церков беруть миро з Константинополя, що не применшує їх статусу автокефалії. Наприклад, в розпал суперечки з Москвою кілька місяців тому Єрусалимський Патріархат показово просив і отримав миро від Вселенського Патріарха. І навпаки, Румунська Церква, яка спочатку була в статусі Митрополії та отримувала миро від Константинополя, через кілька десятиліть після Томосу отримала статус патріархату і Румунський Патріарх зараз освячує миро, маючи при всьому цьому чудові відносини з Константинополем.
3. За Томосом всі обрання на єрархічне служіння та загалом рішення щодо управління залишаються виключною компетенцією Помісної УПЦ. І коли хтось стверджує, що «ПЦУ залежить від Константинополя ТАК САМО, як УПЦ МП - від Москви», то достатньо порівняти два Статути, щоби побачити, наскільки це не відповідає дійсності!
4. Справді, в Томосі підкреслено право апеляції (екклето) до Вселенського Патріарха для остаточно осуджених церковним судом. Але це право має характер виключний і не стосується «вирішення усіх справ»», - додав владика Євстратій.
Архєпископ ПЦУ також зауважив, що з умови Томосу були відомі до проведення Об’єднавчого Собору.
«І на завершення допису: текст Томосу публічно широко відомий з 6 січня 2019 р. А основні його положення були зрозумілі ще з проекту Статуту ПЦУ, запропонованого Синодом ВП для Об‘єднавчого Собору. Тобто 15 грудня 2018 р. точно було відомо і про миро, і про діаспору, і про право апеляції. Не було відомо дослівно, але що ці точки є принциповими для ВП і будуть відображені в Томосі - було відомо і зрозуміло. Тому на мою думку нинішня критика Томосу походить зовсім не від його об’єктивного змісту, адже у противному випадку вона би з‘явилася щонайменше на 5 місяців раніше», - наголосив єрарх.
Нагадаємо, почесний Патріарх Філарет заявив, що Томос ставить ПЦУ майже в таку саму залежність від Константинополя, як УПЦ МП від Москви.
Він також сказав, що не виконуватиме умови Томосу з переходу закордонних парафій колишньої УПЦ КП до складу Вселенського Патріархату, відмовляється від заборони варити миро, і відмовляється вирішувати конфліктні ситуації внутрішнього характеру виключно за погодженням із Фанаром.