Боротьба зі штампами: європейські виміри ісламу та шляхи подолання кризи

06.10.2016, 14:21
Боротьба зі штампами: європейські виміри ісламу та шляхи подолання кризи - фото 1

Як співіснує мусульманський світ з європейським, що призвело до інтеграційної кризи в Європі та чи справді іслам — релігія чужого? На ці та інші питання шукали відповіді учасники круглого столу на тему «Європейські виміри Ісламу: „великий кордон“ і цивілізаційні впливи», який відбувся у вересні у Львові.

Як співіснує мусульманський світ з європейським, що призвело до інтеграційної кризи в Європі та чи справді іслам — релігія чужого? На ці та інші питання шукали відповіді учасники круглого столу на тему «Європейські виміри Ісламу: „великий кордон“ і цивілізаційні впливи», який відбувся у вересні у Львові.

Доповідачами на круглому столі були Саїд Ісмагілов, муфтій Духовного управління мусульман України «Умма», та Роман Назаренко, спеціаліст з християнсько-мусульманського діалогу.

ІСЛАМ В УКРАЇНІ

Саїд Ісмагілов: Іслам для України – традиційна релігія. Згадки про перших мусульман на теренах України починаються з VIII-IX ст., ще до прийняття християнства у Київській Русі. Мова йде про території Приазов’я, Запоріжжя, Донеччини. Про це свідчать археологічні знахідки мусульманських поховань, городищ, залишки мечетей. У XV-XVIII столітті іслам стає не лише домінуючою, а й навіть державною релігією у Кримському ханстві. На південному сході України залишилось безліч підтверджень тому, що різні релігії співіснували, наприклад, на території старого міста поруч можуть стояти мечеть, православний храм, караїмська кенаса і юдейська синагога. Вони настільки близько один до одного, що можна з одного храму розмовляти з кимось з іншого.

Саїд Ісмагілов

ЯК В ЄВРОПІ З’ЯВИВСЯ ІСЛАМ

Роман Назаренко: Мусульмани були на території Європі віддавна – ще на теренах Іспанії та Піренейського півострова, також Османська імперія свого часу опановувала Балкани, Причорномор’я і Крим. У 50-х роках ХХ ст. почалась міграція мусульман в Європу, оскільки через значні втрати чоловічого населення у Другій світовій війні, країни Західної і Центральної Європи потребували робочої сили. Як наслідок, були підписані трудові договори з арабськими країнами, зокрема з Туреччиною. Станом на сьогодні присутність мусульман у Європі дедалі помітніша, з’являються культурні і релігійні споруди, благодійні установи тощо. Традиційний одяг мусульман в Європі вже не є екзотикою, а у певних кварталах мусульманський одяг навіть домінує.

Роман Назаренко

ПРОБЛЕМИ МІГРАЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ

Роман Назаренко: Промисловість постійно вдосконалювалась, велика кількість робочої сили стала непотрібною, що спричинило проблеми з безробіттям, від якого потерпали перші мусульмани в Європі. Постало безліч питань, пов’язаних з адаптацією, соціально-економічною інтеграцією і, головне, неготовністю європейського середовища до того, щоб прийняти мусульман. Події, які ми спостерігаємо у Західній Європі, свідчать про провал інтеграційної політики країн західних урядів, зокрема щодо мусульман. Араби не піддаються асиміляції, а навпаки намагаються будь-яким чином зберегти свою національну ідентичність. І найгірше те, що в середовищі самих мусульман існує багато радикальних настроїв. Часто участь у терористичних актах беруть мусульмани, які якраз приїхали до Європи, інколи навіть виявляється, що у них європейський паспорт, вони живуть за європейськими стандартами, але, тим не менше, беруть участь у подібній діяльності.

ЯКИМ Є ІСЛАМ У ЄВРОПІ

Роман Назаренко: Іслам в Європі не піддається узагальненню. Все залежить від контексту певної країни. Але станом на сьогодні існують течії, які відображають головні настрої мусульман. Є ісламські модерністи, які вважають, що іслам є цілком сумісний з сучасністю, є мусульмани-секуляристи, які наголошують на розмежуванні релігії і політики, оскільки релігія – особиста справа кожної окремої людини, до якої держава не має мати жодного діла. Також є радикальні погляди, які вбачають у мусульманах Європи щось на зразок 5 колони, яка дозволить захопити європейський світ. Разом з тим, існує такий термін як євроіслам, введений у 90-х роках на позначення модерністського ісламського напрямку. З одного боку, він узгоджується з ліберальними цінностями, які є в європейському суспільстві. Основними позиціями цього напряму є відмова від законів шаріату, натомість вірність конституції країни, в якій ти перебуваєш, також визнання прав людини, політичних поглядів і т.д.

Саїд Ісмагілов: Українські мусульмани знаходяться на перетині традиціоналізму і модернізму, ми не відмовляємось від законів шаріату, оскільки нормальний мусульманин не може відмовитися від Божих законів. Шаріат – це не щось страшне, як іноді показують ЗМІ. Шаріат – це просто набір мусульманських правил. Він регламентує всю діяльність і життя мусульман: як молитися, як дотримуватися посту, як давати пожертву, як ховати мусульман, як одружувати, як розлучати за мусульманським законом. Але при цьому, ми ще й модерністи у тому сенсі, що ми поважаємо Конституцію та державні закони.

ПОКОЛІННЯ МУСУЛЬМАН-МІГРАНТІВ

Роман Назаренко: Хвиля перших мусульман-мігрантів, які були в 50-х роках після Другої світової війни, більш консервативна у своїх поглядах. Натомість їхні діти, так звана друга еміграція, вже намагалися поєднати в собі ті традиції, які були притаманні у них вдома, і ті традиції, які є в Європі. Третя еміграція, їхні внуки, асимілюються все більше і більше, хоча й притримуються власних ознак релігійності. Ці мусульмани зберігають свої обряди, носять традиційний ісламський одяг, дотримуються свят, посту, молитви, але водночас асимілюються з місцевим населенням, знають мову, конституцію, історію, відвідують традиційні свята і т.д.

Саїд Ісмагілов: Ті мусульмани, що опинилися у Європі не так давно, у ХХ-ХХІ столітті, ще не встигли адаптуватися. Більшість мусульман, що переїжджають до Європи – це емігранти, що шукають кращого життя. Колоніалізм доклався до того, що їхні рідні країни стали відсталими. Мусульмани з тих колоній, які були британськими, переважно переїжджають у Британію, з тих, які були французькими – у Францію. Ці потоки мігрантів ще не адаптувалися. Натомість, мусульмани Східної Європи вже багато століть живуть поруч, добре сприймають християнські свята, те, що люди одягаються не як мусульмани, те, що тут інші умови. Вони реагують на це спокійно, адже, як сказано в Корані – у вас ваша релігія, у нас наша. Я думаю, якщо не буде потужних проблем, тероризму, агресивних впливів ісламофобії, погромів, то з часом європейські мусульмани пройдуть той шлях, який вже пройшли мусульмани Східної Європи. Мусульманам, що протягом останніх 100 років переїхали до Європи, потрібен час, щоб адаптуватися до європейських реалій. Впевнений, що згодом діти, онуки тих емігрантів будуть відчувати себе більшими європейцями, ніж їхні батьки і дідусі.

СТЕРЕОТИПИ ТЕРОРИЗМУ

Роман Назаренко: Шаблонним стереотипом в ісламі є тема тероризму і ті терористичні акти, які відбулись, лише додають масла в вогонь. Часто в Європі поширюються різноманітні відео, де зображено звірства Ісламської держави. Такий контент популяризується на різних сайтах, в соціальних мережах. Його мета – нав’язати європейській людині такий асоціативний ряд: іслам-тероризм-мусульмани-агресія-антиєвропейськість-криза європейської культури-насадження ісламських цінностей – шаріат-військовий джихад. Ці речі взагалі перебувають у різних категоріях, але чимало європейських медіа вдаються до подібних маніпуляцій.

У Нідерландах я їхав у поїзді і став свідком такої події: один чоловік заскочив у поїзд, закрились двері і він повідомив, що у нього бомба і він всіх підірве. Серед пасажирів зав’язалась розмова, абсолютна більшість були певні, що це терористичний акт, звинувачували мусульман-радикалів та ІДІЛ. Поїзд зупинили, поліція знайшла зловмисника – виявилось, то була просто людина з ментальними проблемами, психічно хворий чоловік.

ІСЛАМ В ЄВРОПІ ТА В АРАБСЬКИХ КРАЇНАХ

Роман Назаренко: Як не дивно, найчастіше мусульмани Західної Європи є більш радикальними і непримиренними, ніж ісламісти на своїй території. А все тому, що ті терористичні організації, які є забороненими в певних країнах арабського світу, в Європі користуються свободою слова, рівними демократичними ліберальними цінностями і починають активно пропагувати свою діяльність. Були випадки, коли правління Єгипту, Алжиру звертались до західних країн з проханням заборонити відверто агресивні терористичні організації, які відкрито проводять свою діяльність, видають літературу, мають свої канали, певні програми на радіостанціях і тд.

ДВА ШЛЯХИ ІСНУВАННЯ ІСЛАМУ В ЄВРОПІ

Роман Назаренко: Імам мечеті м. Бордо вважає, що «в західних країнах має діяти шаріат меншості, іншими словами шаріат, який пристосований до умов, коли мусульмани становлять меншість у країні проживання». Його проповіді закликають не порушувати своїх основ релігії, але з іншого боку – асимілюватись до умов, які існують, наприклад, у Франції. Натомість, інший цікавий дослідник, Тарік Рамадан, внук Хассана Аль-Банни, засновника партії «Брати-мусульмани», виступає проти шаріату меншості, вважає, що такий підхід призведе лише до поглиблення кризи. Він закликає молодь здобувати європейську освіту і брати активну участь у політичному житті.

Світлини зі сторінки Саїда Ісмагілова в мережі Фейсбук

Анастасія СИДЬКО