Created with Sketch.

Церква і ЗМІ: від конфронтації до співпраці

18.03.2010, 01:05

Про те, як ми руйнували стереотипи та вчились дружити з журналістами

Про те, як ми руйнували стереотипи та вчились дружити з журналістами

ЛЬВІВ — 5-6 березня в Українському Католицькому Університеті відбувся спеціалізований семінар-тренінг «Зовнішня комунікація для релігійних організацій», організований Релігійно-інформаційною службою України.

Практичний курс об’єднав представників католицьких, православних та протестантських спільнот з Києва, Одеської, Сумської, Кировоградської, Хмельницької, Тернопільської, Івано-Франківської та Львівської областей. Загалом, у дводенному семінарі взяли участь понад 30 осіб. Серед них – працівники церковних прес-служб, теле- та радіожурналісти, медійники з інтернет-видань та друкованих ЗМІ, християнські видавці, а також священники, релігієзнавці та семінаристи.

Спікерами курсу були практикуючі журналісти, які мають досвід роботи у релігійних прес-центрах та засобах масової інформації. Світлана Бабинська – PR-менеджер Інституту Екуменічних студій УКУ, Юлія Завадська – заступник головного редактора католицького суспільно-релігійного часопису «CREDO», Олена Кулигіна – редактор російськомовної версії РІСУ. Окрім того в семінарі взяли участь світські експерти та спеціальні гості: Мар’яна Карапінка, асистент компанії «Promova», Катерина Шевченко – виконавчий директор Львівського Форуму видавців та Отар Довженко – медіаексперт, «Телекритика».

«Найкращим піаром Церкви є її плоди, а інформація, яку ви отримаєте протягом двох днів, має лише допомогти зорієнтуватись у ситуації, що склалась в релігійно-інформаціному просторі, і, головне, не нашкодити репутації своєї церкви», – такими словами розпочав семінар головний редактор часопису Патріярхат і редактор РІСУ Анатолій Бабинський, навівши кілька прикладів, коли церкви невдало будували свої стосунки з мас-медіа.

Семінар включав теоретичну та практичну частину. Під час першої були розглянуті основні релігійні стереотипи щодо православних, католиків та протестантів. «Перш ніж будувати комунікацію, нам важливо позбутися власних стереотипів та упереджень щодо своїх братів і сестер з інших християнських конфесій. Як ми можемо від світських журналістів вимагати розуміти нас, коли дуже часто самі не розуміємо одне одного», – зазначали спікери.

Окремий блок був присвячений визначенню поняття релігійного PR, розгляду та обговоренню прикладів, як церкви в різних країнах світу використовують сучасні комунікативні технології для поширення Благої Звістки.

Далі мова йшла про образ Церкви у дзеркалі світських ЗМІ і причини непорозумінь між журналістами та релігійними організаціями. Як ці причини усунути і налагодити ефективну співпрацю – говорили протягом першого навчального дня, підсумок якого підбив Отар Довженко, журналіст, редактор, медіакритик.

«Претензії, які лунають на адресу журналістів з боку піарників, так само як і щодо піарників з боку журналістів, є справедливими. Але інших журналістів і інших ЗМІ у нас немає, тому ми маємо вчитись працювати з такими, які є. Їх можна стимулювати працювати краще, дати їм більше інформації, завоювати, але ви не можете їх змінити. Тому що у нас дуже специфічне суспільство і дуже специфічні журналісти», – говорив під час свого семінару Отар Довженко.

Ще одним спеціальним гостем семінару стала виконавчий директор Львівського форуму видавців Катерина Шевченко, яка поділилсь досвідом зовнішніх комунікацій і деякими секретами популярності Форуму, а також відповіла на запитання учасників.

Як правильно спілкуватись з журналістами, як підготувати прес-реліз, щоби він потрапив на шпальти газет, як створити привабливий медіа-привід, організувати цікаві заходи для преси, дослідити цільову аудиторію – ці та інші теми розглядались протягом другого дня семінару, який також включав більше практичних завдань. Учасники несподіванно для себе опинялись під прицілом фото- та відеокамер, вчились самостійно створювати інформаційні приводи, організовувати pr-акції та медіа-заходи для своєї організації. Саме такі практичні завдання найкраще запам’ятались і отримали найбільше схвальних відгуків.

Одними із найцінніших під час семінару були дискусії, де учасники, кожен зі своїми досвідом, ділились думками з приводу етики християнської журналістики і професійного рівнем церковних медіа, обговорювали появу «релігійної джинси» (замовних матеріалів у ЗМІ). В палких дискусіях між медійниками та представниками церков взаємно руйнувались стереотипи та творився новий погляд на стосунки церковної спільноти та ЗМІ.

Отар Довженко, «Телекритика»:

Я був приємно вражений рівнем як публіки, що зібралась на тренінг, так і спікерів. Раніше я нечасто мав справу з представниками релігійних організацій, тому мав певні побоювання, засновані на стереотипах. Але всі вони дуже скоро розвіялись. Не було жодних упереджень, усі учасники були відкриті для нового досвіду, спокійно сприймали зокрема й не дуже приємні речі, які доводилось говорити про церковний піар. Із представлених презентацій я сам довідався чимало нового, що допомогло мені перебудувати свій виступ у більш актуальному для учасників тренінгу ключі. Тож я дуже вдячний організаторам за нагоду бути присутнім і висловитись.

Юлія Завадська, «CREDO»:

Вперше наша аудиторія була такою «різнобарвною»: і піарники, і журналісти, і видавці, а крім того, представники різних конфесій. Здебільшого, на попередніх семінарах ми викладали для однієї конкретної Церкви, підлаштовуючи програму спеціально під потреби тої чи іншої громади, а цього разу намагались зробити універсальний мікс своїх знань і досвіду, щоб було цікаво й корисно для всіх.

Я приємно вражена рівнем аудиторії семінару, який з семінару-тренінгу перетворився на обмін досвіду, адже майже кожен хотів і мав що сказати. Сподіваюсь, що кожен учасник поїхав додому хоча б трохи збагачений новими знаннями, які зможе використати у майбутньому для проголошення Євангелія.

о. Роман Влашин, радіо «Дзвони», м. Івано-Франківськ (учасник курсу):

Було дуже цікаво дізнатися щось нове та приємно поспілкуватися з усіма учасниками. Після такого навчання якось по-іншому починаєш дивитися на свою працю. Розумієш що це не тільки робота, яку щодня маєш виконувати, а правдиве спілкування з надзвичайно великою і різноманітною аудиторією, яка хоче бачити журналіста професіоналом і має на це повне право. Тому маємо вчитися.

Надія Гербіш, журналіст, письменниця, м. Збараж (учасниця курсу):

Цей семінар дає насправді багато. Теми актуальні й потрібні для кожного, хто працює в сфері церковного піару. Звісно, як казав один зі спікерів курсу, найкращий піар церкви – це її плоди. Але знаючи принципи, які викладалися на семінарі, і вдало їх застосовуючи, церква може працювати значно ефективніше. Учасники семінару були з різних міст України, належать до різних конфесій і несуть різне служіння. У процесі заходу ми всі могли поспілкуватися, що дало можливість обмінятися досвідом і одразу ж побачити, як теоретичні принципи можуть стати прикладним матеріалом для, безпосередньо, кожної ланки церковного та між церковного служіння.

Нагадаємо, «зовнішня комунікація для релігійних організацій» – це навчальний проект РІСУ, головною метою якого є допомога Церквам та релігійним організаціям налагодити співпрацю зі світськими та релігійними мас-медіа, навчити їх створювати якісний медійний продукт і представляти його на широкий загал. В рамках PR-школи протягом року РІСУ співпрацює з релігійними спільнотами різних конфесій, їхніми прес-службами. Відповідні навчання відбувались у Києві, Донецьку, Дніпропетровську, Тернополі, а також в містах Хмельницької, Запорізької, Житомирської та Херсонської областей.

Олена Кулигіна

Якщо ви бажаєте провести таке навчання у вашому місті або церкві, звертайтесь за електронною адресою: pr.risu@gmail.com

Читайте також
Іконографія Богородиці Ікона Холмської Богородиці: найстарша збережена ікона в Україні
13.11.2020, 13:30
Іконографія Богородиці Іконографічні типи богородичних ікон та їх особливості
02.06.2020, 14:48
Іконографія християнських свят Українська іконографія святого Юрія Змієборця та Переможця
06.05.2020, 13:37