Декларація православних богословів світу про “русскій мір”
Російське вторгнення в Україну 24 лютого 2022 року – це історична загроза для православної християнської традиції. Ще тривожнішим для православних вірян є те, що вищі ієрархи Російської Православної Церкви відмовляються визнати це вторгнення, роблячи розпливчаті декларації про необхідність миру у світлі «подій» і «військових дій» в Україні. Водночас вони наголошують на братському походженні українців і росіян, що складають «Святу Русь», звинувачують у військових діях злий «Захід» і навіть скеровують релігійні громади молитися таким чином, що це фактично заохочує ворожнечу.
Підтримка значною частиною ієрархії Московського патріархату війни президента Путіна проти України має своїм корінням певний тип православного етнофілетичного релігійного фундаменталізму, тоталітарного за своїм характером, що отримав назву «Русскій мір» («Російський світ»). Це лжевчення привертає багатьох у Православній церкві і навіть прийнялось ультраправими католицькими і протестантськими фундаменталістами.
Публічні виступи президента Путіна і Московського патріарха Кирила (Гундяєва) постійно стимулювали і розвивали ідеологію «Русского міра» впродовж останніх 20 років. Від 2014 р., коли Росія анексувала Крим і почала проксі-війну в українському Донбасі, аж до початку повномасштабної війни з Україною та в ході цієї війни, Путін і патріарх Кирил використовують ідеологію «Русского міра» як основне виправдання вторгнення. Це вчення проголошує, що існує понаднаціональний російський простір або цивілізація, іменована «Святою Руссю», яка включає Росію, Україну та Білорусь (а іноді й Молдову та Казахстан), а також етнічних росіян і російськомовних по всьому світу. Стверджується, що «Русскій мір» має загальний політичний центр (Москву), спільний духовний центр ((Київ як «матір всієї Русі»), спільну мову (російську), спільну церкву (Російську Православну Церкву Московського патріархату) та єдиного патріарха (Московського), який співпрацює у «симфонії» зі спільним президентом/національним лідером (Путіним), керуючи цим російським світом і відстоюючи спільну духовну, моральну та культурну ідентичність.
Цьому «русскому міру» (так стверджує це вчення) протистоїть корумпований Захід, очолюваний Сполученими Штатами та націями Західної Європи, що вже капітулював перед «лібералізмом». «ґлобалізацією», «християнофобією», «правами гомосексуалістів», які розширюються завдяки гей-парадам, та «войовничому секуляризму». Проти Заходу та проти тих православних, що вже відпали в облуду та розкол (такі, як Вселенський патріарх Варфоломей, та інші Помісні церкви, що його підтримують) виступає Московський патріархат разом із Володимиром Путіним, як справжні захисники православного вчення, яке вони трактують в категоріях традиційної моралі, ригористичному і непорушному розумінні традиції та пошани до Святої Русі.
З моменту інтронізації Патріарха Кирила у 2009 році провідні діячі Московського патріархату, а також офіційні представники Російської Федерації постійно спиралися на ці принципи, щоб зірвати богословську основу православної єдності. Принцип етнічної організації Церкви був засуджений на Константинопольському соборі 1872 року. Фальшиве вчення про етнофілетизм є основою ідеології «русского міра». Якщо вважати такі хибні принципи дійсними, то Православна Церква перестає бути Церквою Євангелія Ісуса Христа, Апостолів, Нікейсько-Константинопольського Символу Віри, Вселенських Соборів і Отців Церкви. Єдність стає у своїй суті неможливою.
Тому ми відкидаємо єресь «русского міра» і ганебні дії російської влади щодо розв’язання війни проти України, яка спричинена цим мерзенним вченням, що не має виправдання – за потурання Російської Православної Церкви, як дії глибоко не-православні, не-християнські і противні людству, яке покликане бути «виправданим… просвітленим… і омитим в Ім’я Господа нашого Ісуса Христа і Духом Божим» (Обряд хрещення). Так само, як Росія вторглася в Україну, так і Московський патріархат, очолюваний патріархом Кирилом, став загарбником у Православній Церкві, наприклад, в Африці, спричинивши розкол і чвари, завдаючи незліченні жертви не лише для тіла, а й для душі, поставивши під загрозу спасіння вірних.
Зважаючи на те, що вчення «Русского міра» руйнує і роз’єднує Церкву, ми, що надихаємося Євангелієм Господа нашого Ісуса Христа та Святим Переданням від Його Живого Тіла, Православної Церкви, проголошуємо та сповідуємо наступні істини:
1. «Царство Моє не від світу цього: якби від світу цього було Царство Моє, то слуги Мої змагалися б за Мене, щоб Я не був виданий юдеям; але нині Царство Моє не звідси» (Іоан 18:36).
Ми стверджуємо, що Божественним призначенням і звершенням історії, її телос (кінцевою метою), є прихід Царства Господа нашого Ісуса Христа, Царства праведності, миру і радості у Святому Дусі, Царства, засвідченого Святим Письмом, за авторитетним тлумаченням Отців. Це і є Царство, в якому ми беремо участь через передсмак на кожній Святій Літургії: «Благословенне Царство Отця, і Сина, і Святого Духа, нині, і повсякчас, і на віки віків!» (Божественна Літургія). Це Царство є єдиною основою і авторитетом для православних, а також для всіх християн. Немає окремого джерела одкровення, жодної основи для спільноти, суспільства, держави, закону, особистої ідентичності та вчення для православ’я як Тіла Христа Живого – крім того, що об’явлене через Господа нашого Ісуса Христа і через нього Духом Божим.
Тому ми засуджуємо як неправославне і відкидаємо будь-яке вчення, яке прагне замінити Царство Боже, яке бачили пророки, яке проголошене і відкрите Христом, про яке вчили апостоли, яке прийняла як мудрість Церква, яке викладене як догмат Отцями, і яке переживається у кожній Святій Літургії – царством світу цього — чи то Святою Руссю, Священною Візантією чи будь-яким іншим земним царством, яке тим самим узурпує власну владу Христа передати Царство Богу-Отцю (1 Коринтян 15:24) і заперечує Божу силу витирати кожну сльозу з кожного ока (Об’явлення 21:4). Ми рішуче засуджуємо будь-яку форму теології, яка заперечує, що християни є мігрантами та біженцями в цьому світі (Єв. 13:14), тобто той факт, що «Життя ж наше на небесах, звідки ждемо й Спасителя, Господа Ісуса Христа» (Филип’янам 3:20), і що християни «проживають у своїх країнах, але лише як прибульці. Вони у всьому беруть участь як громадяни і миряться з усім як пришельці. Кожна чужина — це їхній дім, і кожен дім — чужина» (Послання до Діогнета, 5).
Для кращого розуміння ми пропонуємо короткий коментар по змісту основних шести тверджень Декларації.
Перший пункт фактично засуджує будь-яку риторику з боку релігійних діячів, яка апелює до існування «успішних» християнських (православних) державних систем чи то в минулому, чи в сучасному. Царство Христове «не від світу цього», і не справа Церкви підтримувати і схвалювати будь-яку державну ідеологію.
2. «Отож, віддайте кесарю кесареве, а Боже Богові» (Матвія 22:21).
Ми стверджуємо, що в очікуванні остаточного торжества Царства Божого ми визнаємо єдину та остаточну владу нашого Господа Ісуса Христа. У цей вік земні правителі забезпечують мир, щоб народ Божий жив «життям мирним і впорядкованим, у всій побожності та святості» (Божественна Літургія). Проте немає жодної нації, держави чи способу людського життя, які могли б висунути на нас вищі вимоги, ніж Ісус Христос, перед чиїм ім’ям «мусить схилитися кожне коліно на небі, і на землі, і під землею» (Филип’янам 2:10).
Тому ми засуджуємо як неправославне та відкидаємо будь-яке вчення, яке підпорядковує Царство Боже, проявлене в Єдиній Святій Церкві Божій, будь-якому царству цього світу, шукаючи інших церковних чи світських володарів, які могли б виправдати і викупити нас. Ми рішуче відкидаємо всі форми правління, які обожнюють державу (теократію) і поглинають Церкву, позбавляючи Церкву її свободи пророчо протистояти будь-якій несправедливості. Ми також викриваємо всіх тих, хто утверджує цезаропапізм, замінюючи цілковитий послух Розіп’ятому і Воскреслому Господу послухом будь-якому лідеру, який наділений владними повноваженнями і претендує на звання Божого помазаника, незалежно від того, чи відомий він під титулом «Цезар», «Імператор», «Цар» або «Президент».
Зміст другого пункту – Церква не може служити державній владі чи підтримувати її, отримуючи від цього привілеї.
3. «Hема вже ні юдея, нi язичника; нема ні раба, нi вiльного; нема ні чоловiчої статi, нi жiночої; бо всi ви — одно у Христi Iсусi» (Галатам 3: 28).
Ми стверджуємо, що поділ людства на групи на основі раси, релігії, мови, етнічної приналежності чи будь-якої іншої другорядної ознаки людського існування є ознакою цього недосконалого і гріховного світу, який, згідно з патристичною традицією, характеризується як «відмінності по плоті» (Св. Григорій Назіанзін, Слово 7, 23). Ствердження переваги однієї групи над іншими є характерним злом таких поділів, які цілком суперечать Євангелію, де всі єдині й рівні у Христі, усі повинні відповідати перед Ним за свої вчинки, і всі мають доступ до Його любові та прощення, не як членів певних соціальних чи етнічних груп, а як осіб, створених і народжених однаково за образом і подобою Бога (Буття 1:26).
Тому ми засуджуємо як не-православне та відкидаємо будь-яке вчення, яке приписує божественне заснування чи авторитет, особливу святість чи чистоту будь-якій окремій місцевій, національній чи етнічній ідентичності або характеризує будь-яку конкретну культуру як особливу чи божественно установлену, незалежно від того, чи вона грецька, румунська, російська , українська або будь-яка інша.
4. «Ви чули, що було сказано: люби ближнього твого і ненавидь ворога твого. А Я кажу вам: любіть ворогів ваших, благословляйте тих, хто проклинає вас, добро творіть тим, хто ненавидить вас, і моліться за тих, хто кривдить і гонить вас, щоб ви були синами Отця вашого Небесного» (Матвій 5: 43-45).
Дотримуючись заповіді нашого Господа, ми стверджуємо, що, як проголошує святий Силуан Афонський: «Благодать Божа не у тій людині, яка не любить своїх ворогів», і що ми не можемо пізнати мир, поки не полюбимо своїх ворогів. Таким чином, розгортання війни є цілковитою невдачею Христового закону любові.
Тому ми засуджуємо як не-православне та відкидаємо будь-яке вчення, яке заохочує поділення, недовіру, ненависть та насильство між народами, релігіями, конфесіями, націями чи державами. Ми також засуджуємо як неправославне та відкидаємо будь-яке вчення, яке демонізує чи заохочує до демонізації тих, кого держава чи суспільство вважає «іншими», включаючи іноземців, політичних і релігійних інакомислячих та інших стигматизованих соціальних меншин. Ми відкидаємо будь-який маніхейський і гностичний поділ, який вивищує святу православну східну культуру та її православні народи над зневаженим і аморальним «Заходом». Особливо ганебно засуджувати інші народи через спеціальні літургійні прохання Церкви, підносячи членів Православної Церкви та її культурне різноманіття як духовно освячених у порівнянні з плотськими, секулярними «іновірцями».
Пункти 3 і 4 важливі. Вони застерігають щодо поширеної, на жаль, у традиційно православних країнах думки про особливу цінність і вищість власного, «православного» способу життя, своєї культури.
5. «Ідіть та навчіться, що означає: милості хочу, а не жертви. Бо Я прийшов прикликати не праведників, але грішників» (Матвія 9:13; пор. Осії 6:6 та Ісаї 1: 11-17).
Ми стверджуємо, що Христос закликає нас проявляти особисте та спільне милосердя до бідних, голодних, бездомних, біженців, мігрантів, хворих і стражденних, і шукати справедливості для переслідуваних, стражденних і нужденних. Якщо ми відмовимося від покликання ближнього; справді, якщо замість цього ми б’ємо і грабуємо, а ближнього залишаємо страждати і вмирати при дорозі (Притча про доброго самарянина, Лука 10:25-37), то ми не в любові Христа на шляху до Царства Божого, але зробили себе ворогами Христа та Його Церкви. Ми покликані не просто молитися за мир, але активно і пророчо підніматися і засуджувати несправедливість, творити мир навіть ціною нашого життя. «Блаженні миротворці, бо вони будуть синами Божими». (Матвія 5:9). Принесення безкровної жертви на Літургії та молитва при відмові від жертовних дій є жертвою осуду, яка протилежна тому, що пропонується у Христі (Матвія 5:22-26 і 1 Коринтян 11:27-32).
Тому ми засуджуємо як не-православне та відкидаємо будь-яке пропагування духовного «квієтизму» («душевного спокою») серед вірних і духовенства Церкви, від найвищого патріарха до найскромніших мирян. Ми висловлюємо докір тим, хто молиться про мир, але нездатний активно творити мир через страх або відсутність віри.
Це твердження фактично викриває самовиправдання, яке має місце серед багатьох православних: «моє діло – молитися». Ні, ваша молитва та відсторонення не може бути виправданням без діяльної любові у Христі
6. «Якщо будете перебувати у слові Моєму, то ви істинно будете Моїми учениками; і пізнаєте правду, і правда визволить вас» (Іоан 8: 31-32).
Ми стверджуємо, що Ісус закликає Своїх учнів не лише знати правду, але й говорити правду: «Нехай буде слово ваше: так — так; ні — ні, а що зверх цього, те від лукавого». (Матвія 5:37). Повномасштабне вторгнення другої за величиною військової держави світу в сусідню країну — це не просто «спеціальна військова операція», «події» чи «конфлікт» чи будь-який інший евфемізм, обраний для заперечення реальності ситуації. Це, швидше, насправді повномасштабне військове вторгнення, яке вже призвело до багаточисельних загиблих цивільних і військових, насильницького руйнування життя понад сорока чотирьох мільйонів людей, а також переміщення та вигнання понад двох мільйонів людей (на 13 березня 2022 року). Цю правду треба сказати, як би болючою вона не була.
Тому ми засуджуємо як не-православне та відкидаємо будь-яке вчення чи дії, яке відмовляється твердити правду, чи активно пригнічують правду про зло, яке вчиняється в Україні проти Євангелія Христового. Ми цілковито засуджуємо всі розмови про «братовбивчу війну», «повторення гріха Каїна, який через заздрість убив свого власного брата», якщо вони прямо не визнають вбивчий намір і провину однієї сторони перед іншою (Об’явлення 3:15- 16).
Ми заявляємо, що істини, які ми стверджуємо, і хибні дії, які ми засудили як не-православні і відкинули, обґрунтовані Євангелієм Ісуса Христа і Святим Переданням православної християнської віри. Ми закликаємо всіх, хто приймає цю декларацію, пам’ятати про ці богословські принципи у своїх рішеннях у церковній політиці. Ми благаємо всіх, кого стосується ця декларація, повернутися до «єдності Духа в союзі миру» (Ефесянам 4:3).
Цей пункт наголошує на значенні свідчення правди християнами. І засуджує будь-яке лукавство, в тому числі і з політичних причин, коли церковні ієрархи бояться називати своїми іменами зло, яке чинить влада чи політичні лідери.
13 березня 2022 року – Неділя Православ’я.
Якщо ви бажаєте підписати та підтримати цю Декларацію, будь ласка, додайте своє ім’я тут.
Декларація була опублікована сумісно з Волоською Академією Богословських Досліджень.
Підписанти:
1 Dr. Theofilos Abatzidis Volos Academy Greece
2 Revd. Dr. Christophe D’Aloisio Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien & Université catholique de Louvain Brussels, Belgium
3 V. Revd. Robert M. Arida Boston, MA, USA
4 Dr. Antoine Arjakovsky Collège des Bernardins Paris, France
5 Prof. Susan Ashbrook Harvey Brown University RI, USA
6 Dr. Nikolaos Asproulis Volos Academy Greece
7 V. Revd. John Behr University of Aberdeen UK
8 Dr. Ionut Biliuta Gh. Sincai Institute, Romanian Academy Romania
9 Dr. Lori Branch University of Iowa IA, USA
10 Revd. Dr. Radu Bordeianu Duquesne University Pittsburgh, PA, USA
11 Revd. Dr. Ciprian Burlacioiu University of Munich Germany
12 Sergei Chapnin Artos Fellowship Moscow, Russia
13 Revd. Dr. John Chryssavgis Sydney College of Divinity Australia
14 Editor in chief Jordan Georgiev Doxologia Infonews (Website for international church and religious news) Bulgaria
15 Editor Alexander Angelov Doxologia Infonews (website for international church and religious news) Bulgaria
16 Dr. Helen Creticos Theodoropoulos Chicago, IL, USA
17 M.S., M.A. Nayla Debs France/Lebanon
18 Prof. George E. Demacopoulos Fordham University New York, NY, USA
19 Revd. Dr. Nicholas Denysenko Valparaiso University IN, USA
20 Dr. Philip Dorroll Wofford College SC, USA
21 M.A Costis Drygianakis Volos Academy Greece
22 Revd. Dr. Brandon Gallaher University of Exeter UK
23 Dr.; Senior Lecturer in Eastern Christian Studies Grant White Sankt Ignatios College, Stockholm School of Theology Stockholm, Sweden
24 Prof. Paul Gavrilyuk Founding President, International Orthodox Theological Association, St. Thomas University MN, USA
25 Peter Bylen United States
26 Dr. Tamara Grdzelidze Ilia State University Tbilisi, Georgia
27 Doctoral Student John Monaco Duquesne University Pittsburgh, PA (USA)
28 Retired Anastasios Gounaris Formerly of Greek Orthodox Archdiocese of America Chania, Crete, Greece
29 Professor Tatiana Pronina Leningrad State University Pushkin St. Petersburg, Russia.
30 Rev. Dr. Perry Hamalis North Central College Naperville, IL, USA
31 Ms Olga Kariatlis Australia
32 Dr. David Bentley Hart University of Notre Dame IN, USA
33 MA Nina Dippon Dippon Colorado Springs, CO
34 Prof. Dr. Georgi Kapriev St. Кliment Ohridski University Sofia, Bulgaria
35 Archim. Prof. Cyril Hovorun Stockholm School of Theology Sweden
36 V. Revd. Dr. John A. Jillions Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge, UK
37 Dr. Pantelis Kalaitzidis Volos Academy Greece
38 Prof. Christos Karakolis National and Kapodistrian University of Athens Greece
39 Prof. Dr. Assaad Elias Kattan University of Münster Germany/Lebanon
40 Dr. Lisa Holsberg Fordham University New York
41 Dr. Nikos Kouremenos Volos Academy Greece
42 Prof. Paul Ladouceur Trinity College, University of Toronto ON, Canada
43 Dr. Sr. Vassa Larin Coffee with Sister Vassa Catechetical Programs Vienna, Austria
44 Mika Peltola Finland
45 Dr. Lucian N. Leustean Aston University Birmingham, UK
46 Inga Leonova The Wheel Boston, MA, USA
47 James L.M. Bloodworth United States
48 M.A. Elijah John McKnight Orthodox Church in America United States
49 Olga Lossky-Laham Paris, France
50 Daniel Lossky Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
51 Lecturer Roger Coresciuc Faculty of Theology «Dumitru Staniloae» Romania
52 V. Revd. Prof. Andrew Louth Durham University, UK and St Irenaeus Orthodox Theological Institute, Radbout University, Nijmegen Netherlands
53 Prof. Vasilios Makrides University of Erfurt Germany
54 Dr. Ina Merdjanova Trinity College Dublin Ireland
55 Prof. Paul Micevych University of California Los Angeles CA, USA
56 Dr. Alexandra de Moffarts Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
57 PhD Universite de Paris IV-Sorbonne Teodor Baconschi Romanian MFA Bucharest Romania
58 Prof. Dimitrios Moschos National and Kapodistrian University of Athens Greece
59 Dr. Hermina Nedelescu Scripps Research CA, USA
60 Prof. Michael Ossorgin Fordham University New York, NY, USA
61 Dr. Paul Meyendorff St Vladimir’s Orthodox Theological Seminary NY, USA
62 V. Revd. Prof. Michael Plekon The City University of New York — Baruch College NY, USA
63 Dr. Ashley Purpura Purdue University IN, USA
64 Dr. Teva Regule President, Orthodox Theological Society of America USA
65 V. Revd. Richard René University of Toronto ON, Canada
66 Prof. Svetoslav Riboloff Sofia University «St. Kliment of Ochrid» Bulgaria
67 Dr. Sarah Riccardi-Swartz Arizona State University AZ, USA
68 Revd. Dr. Anthony Roeber St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary New York, NY, USA
69 Dr. Robert Saler Christian Theological Seminary Indianapolis, IN, USA
70 Prof. Kerry P. C. San Chirico Villanova University PA, USA
71 Deacon Ron Boyer www.gci.org U.S.A.
72 Prof. Stephen J. Shoemaker University of Oregon Eugene, OR, USA
73 Dr. Constantin Sigov National University of Kyiv-Mohyla Academy and “Dukh i Litera” [Spirit and Letter] Research and Publishing Association Kyiv, Ukraine
74 Dr. Cyrille Sollogoub Institut Orthodoxe Saint-Jean-le-Théologien Brussels, Belgium
75 Prof. Katerina Tsalampouni Aristotle University of Thessaloniki Greece
76 Captain Alexander N. Soukhanov United States of America
77 Prof. Lucian Turcescu Concordia University Montreal, QC, Canada
78 M.Th Georgios Vlantis Volos Academy Greece/Germany
79 Dr. Nicolae Roddy Creighton University USA
80 Dr. Katherine Kelaidis USA
81 Archim. PhD Anton C. Vrame Holy Cross Greek Orthodox School of Theology MA, USA
82 Prof. Gayle Woloschak Northwestern University Chicago, IL, USA
83 Diane Beck All Saints of North America Orthodox Church Albuquerque, NM, USA
84 Dr. Nathaniel Wood Fordham University New York, NY, USA
85 Revd. Dr. Victor Yudin Leuven, Belgium
86 MDiv Orthodox Theology John Heropoulos USA
87 Dr Sebastian Brock Oriental Institute, Oxford University UK
88 Katie Cokinos Saugerties, New York, USA
89 Lars Ahlbäck Finland
90 Prof. Nicholas Sooy Fordham University NY, USA
91 Reverend Protopresbyter Robert Athas Metropolis Of Boston Brookline, Massachusetts
92 Prof. Luis Salés Scripps College Claremont, California
93 Dr. Jane Yank United States
94 (Rev) Dr Reijnen Anne Marie Theologicum ( Institut Catholique de Paris) / Paris ( France)
95 Professor Petr Kratochvíl Sciences Po Paris
96 Dr. Dimitrios Keramidas Center for Ecumenical, Missiological and Environmental Studies «Metropolitan Panteleimon Papageorgiou» (CEMES) Rome, Italy
97 Hratsch Sarkissian Armenia
98 Dr. Dimitrios Baltas Athens Greece
99 Doctor Anna Meyendorff Washington, DC
100 David Kinasevych Canada
101 Professor of English Scott Cairns Seattle Pacific University USA
102 Rev. Dr Athanasius McVay Chair of Ukrainian Studies, University of Toronto Edmonton, Alberta
103 Mykola Osypenko University of Fribourg Switzerland
104 Revd Dr Andreas Andreopoulos University of Winchester United Kingdom
105 Mr. Nektarios Cooper N/A Cave Spring, GA, USA
106 V. Rev’d Dr. Cyprian Robert Hutcheon McGill University, Montreal (retired) Canada
107 Dr. Daniel F. Stramara, Jr. Rockhurst University Kansas City, MO USA
108 Kristjan Otsmann Estonia
109 Professor Emeritus Daniel J. Sahas University of Waterloo Waterloo, Ontario CANADA
110 Professor Torstein Theodor Tollefsen University of Oslo Norway
111 Associate Professor Nicolae Turcan Babeș-Bolyai University Cluj-Napoca
112 Theologian Vasiliki Giannoutaki Volos Academy Greece
113 Mr. Staasi Heropoulos USA
114 Rev Dr Geoffrey Ready Orthodox School of Theology at Trinity College, University of Toronto Toronto, Canada
115 MA Theology Ruth Nares UK
116 The Ignacio Ellacuria Chair of Catholic Social Thought Peter Phan Georgetown University USA
117 Prof.Dr. Hille Haker Loyola University Chicago USA
118 Professor Charles Lock University of Copenhagen Denmark
119 Dr Viorel Coman KU Leuven Belgium
120 Lecturer David Goodin McGill University Montreal
121 Dr. Candace Hetzner Boston College Boston
122 Dr. Fellow. Dr. Christina Nellist Oxford Centre for Animal Ethics London, UK
123 Dr. Alexei Bodrov Moscow, Russia
124 Cécile Joris Belgium
125 Dr. Cergan Daniel Bucharest University Romania
126 The Rev. C. Brent Hoy-Bianchi ELCA Reno, Nevada, USA
127 Private citizen Michael Żurowski none Warsaw, Poland
128 Associate Professor Kyriakos Kalaitzidis University of Ioannina Greece
129 Assoc. Prof. Athanasios Papathanasiou Highest Ecclesiastical Academy of Athens Greece
130 Colin Justin Grimmond Windsor, Ontario, Canada
131 Professor Joseph Famerée Université catholique de Louvain (Louvain-la-Neuve) Belgium
132 PhD Archdeacon Vsevolod Borzakovsky Member Archdiocesan Council — Archdiocese of Western Europe Rome
133 Rev. Bohdan Hladio Toronto School of Theology Toronto
135 Metropolitan of Nigeria Alexander Gianniris Patriarchate of Alexandria and all Africa Nigeria
136 Assistant Professor Theodor Avramov Sofia University “St. Kliment of Ochrid” Bulgaria
137 Doctor in Theology de Saint Chamas Loys Studium Notre-Dame de Vie France
138 Dr Vitalii Tkachuk City Museum «Spiritual Treasures of Ukraine» Ukraine
139 Archimandrite Alexis Milyutin Métropole Orthodoxe en France ( PO). Vicariat de St Marie et St Alexis d’Ugine France
140 Margaret Klarer St.Anthony Orthodox Church in Bergenfield NJ Jersey USA United States of America
141 Aleksandar Miljkovic London
142 Doctor Isaia Gazzola Theologicum — Institut catholique de Paris Paris
143 Richard Crook Jackson, NH USA
144 Dr. jur. Diogenis Karagiannakidis None Thessaloniki — Greece
145 Revd. Dr. Mark Roosien Yale Institute of Sacred Music CT, USA
146 Christian A. Schwarz NCD International Emmelsbüll, Germany
147 Miss Susan Parkinson Bachelder Trinity Episcopal Church Lenox, Ma.
148 Prof. Nathan Dinneen Rochester Institute of Technology Rochester, New York, USA
149 DESS Droit public Javanni Jean Retired PARIS
150 Dr. and Mrs. Raymond and Irene Benton Loyola Iniversity Chicago Chicago, Illinois, USA
151 Professor Antoine Courban Higher Education Council LEBANON
152 Dr Nadia Delicata Faculty of Theology, University of Malta Malta
153 Dr Tornike Metreveli Lund Universitz Sweden
154 Mr. Michael Koulos NAPERVILLE, IL USA
155 Basil Lourié Scrinium. Journal of Patrology and Critical Hagiography Russia
156 Sîrghi Ana-Maria Bucharest, Romania
157 Mykola Osypenko University of Fribourg Switzerland
158 Assistant Professor Stavros Yangazoglou National and Kapodistrian University of Athens, Greece Athens
159 Dr. Georgios Basioudis Germany
160 Dr Deirdre Good Stevenson School of Ministry Harrisburg, PA
161 Professor Daniel Struve Paris Cité University Paris, France
162 Rossitza Osthus Bochum, Germany
163 Msc, Teacher of Theology Leonidas Telios Lykeum of Larissa Larissa Greece
164 LMSW Demetra DeFeo Fordham University United States
165 Dr. Ioannis Kaminis Sofia University «St. Kliment Ohridski» Sofia
166 Prof. Dr. Norbert Hintersteiner Westfälische Wilhelms Universität Münster Germany
167 Dr. Dominika Kurek-Chomycz Liverpool Hope University UK
168 Hugh Allen Orthodox Parish of the Holy Prophet Elias Exeter
169 PhD. Petr Jandejsek Charles University Prague Czech Republic
170 Prof. dr. Didier Pollefeyt Faculty of Theology and Religious Studies KU Leuven Belgium
171 Professor Gregory Bloomquist Faculty of Theology of Saint Paul University Canada
172 Ph.D. Mary Jane Maxwell USAID Washington DC
173 Professor Lyle Mook University of Rhode Island Kingston, RI, USA
174 Professor Anne Vandenhoeck KU Leuven Belgium
175 Prof. Dr. Reimund Bieringer Katholieke Universiteit Leuven Belgium
176 Rod Miller-Boyer Landers
177 Layperson Deborah (Malacky) Belonick graduate of St. Vladimir’s Orthodox Theological Seminary, USA Warren, OH
178 George Bedrin United States
179 Dr. Adjunct Professor, Retired William Samsonoff SUNY Albany School of Public Health USA
180 Dr. Will Cohen University of Scranton U.S.
181 Tony Chakar Beirut, Lebanon
182 Dr Patrick Hampshire FRSA United Kingdom
183 The Very Rev. Dr. Michael Sniffen Cathedral of the Incarnation Garden City, NY
184 John Paterakis Vice Chairman, The Ecumenical Trust New York
185 John Babetas Montreal, Canada
186 Prof. Lavinia Stan St. Francis Xavier University Canada
187 Igor Babich Ukraine
188 Colin MacIntyre Calvary Community Church Canada
189 Dr. Charalambos Dendrinos Royal Holloway, University of London United Kingdom
190 ArchPriest Daniel Guenther Orthodox Church in America Saskatoon, Canada
191 Yelena Bolshakova Belgium
192 None Dale Simison None United States
193 Dr Chrysovalantis Kyriacou Theological School of the Church of Cyprus Cyprus
194 V. Revd. Prof. Sergio E. Mainoldi Milan, Italy
195 Artist and Icon Painter Edith Mary Isabel Reyntiens Thyateira Diocese of the Greek Patrirchate Scotland
196 Rev’d Fr. David Austin Anglican Manchester UK
197 Michael Berrigan Clark Editorial Staff, The Wheel USA
198 ABD Dr. Theology Pantelis Levakos National and Kapodistrian University of Athens Greece
199 Mark Anthony Sweere OCA United States
200 V. Rev. Dr. Isaac Skidmore Southern Oregon University Ashland, OR, USA
201 The Rev. Robert Michael Pickel Brunswick, Maine USA
202 Dr Nikolaos Raptis Mary Raptou School SA Larissa Greece
203 Orthodox Christian Carol Kerler USA
204 Jack Darakjy Syriac Orthodox Church of Antioch USA
205 Revd Dr Helen Paynter Centre for the Study of Bible and Violence, Bristol Baptist College UK
206 Professor Michael Budde DePaul University Chicago, USA
207 Mary Werbiansky United States
208 Rev. Constantine Wright Athens, GA USA
209 Lecture in Orthodox Canon Law Vladimer Narsia Ilia State University (Georgia) Georgia
210 Aiad Jabbour Germany
211 Prof. Terence Cuneo University of Vermont US
212 Reader Daniel (Maximus) Nicholas Archangel Gabriel Orthodox Church (OCA) Ashland, Oregon, USA
213 Rt Revd Dr Lynn Elizabeth Walker Orthodox Catholic Church of America New York
214 Dr. Chrysostom Koutloumousianos Cambridge Institute for Orthodox Christian Studies Naxos, Greece
215 Dr. Maria Calisi St. Peter’s University Jersey City, NJ, USA
216 Mth Guram Lursmanashvili Sulkhan-Saba Orbeliani University Tbilisi
217 V. Revd. Dr. Leonide Ebralidze Pontifical Lateran University Rome, Italy
218 VRev. Professor Denis J. M. Bradley Bradley Georgetown University /St. Nicholas Cathedral Washington
219 M.A, ThM Claire Koen Fordham Boston
220 Jacob Pederson St Gregorios Orthodox Church Spokane
221 Journalist following religious issues Riccardo cristiano Reset doc Rome
222 Student Steven Roberts Saint Vladimir’s Orthodox Theological School United States
223 ΜΑ Maria Nanou University of Thessaly Volos, Greece
224 Dr Norman Russell St Stephen’s House, University of Oxford France
225 Just another sinner Kathleen Licoppe St-Demetrios Greek Orthodox Church Winnipeg Canada
226 Professor, DPhil Kalin Yanakiev Sofia University «St. Kliment Ohridski» Sofia
227 Dr. Gocha Barnovi Sulkhan-Saba Orbeliani Univeristy Tbilisi, Georgia
228 Professor of Clinical Medicine Emeritus Christopher Mathews University of California San Diego United States
229 Anna Pasechnik UK
230 Rick Zajac USA
231 Father Gabriel Talley Retired Orthodox Priest USA
232 Ryan Klein Boston College Boston
233 Barbara Coker England
234 Adrian Tanasescu-Vlas Fundaţia Culturală «Gândul Aprins» Bucharest, Romania
235 Director of Catholic Studies Michael Baxter Regis University Denver CO
236 Dr. Raluca Arfire Bucuresti, Romania
237 Doctoral Student Christopher Larsen Fielding Graduate Institute Santa Barbara California USA
238 Rt. Rev. Dr. Stephen Duncan OCCA Galveston, Texas
239 Diethelm Adlunger Deutschland / NRW
240 James Bouse USA
241 Maguire University Professor of Ethics D. Stephen Long Southern Methodist University USA
242 Assoc. Prof. (Emerita) Patricia Hardesty James Madison Univ. USA
243 Undergraduate student of Theology Guram Papava Aristotle University of Thessaloniki Georgia
244 Rev’d David-John Williams University of Saint Katherine and The Institute for Orthodox Christian Studies, Cambridge. San Diego
245 Katherina Wlasenko Canada
246 Amber Schley Iragui Portland, Oregon
247 Dr Alexis Richard Cooper McGill University Canada
248 Judith Phillips Waterford, Michigan USA
249 PhD Candidate; Editor Giacomo Sanfilippo Trinity College, University of Toronto; Orthodoxy in Dialogue Toronto, Canada
250 DPT Joanna Efstathiou-Dittmar White Plains, NY, USA
251 Mifflin Ann Saavedra Concord International Church USA
252 Professor of Theology Barry Harvey Baylor University USA
253 Dr. Aram G. Sarkisian Northwestern University Evanston, IL, USA
254 Executive Presbyter Lisa Allgood Presbytery of Cincinnati, PCUSA Cincinnati, OH
255 PhD candidate Paraskevi Arapoglou Aristotle University of Thessaloniki Greece
256 Dr Laura Archer Independence, OR, USA
257 Andrew Taylor USA
258 Bojidar Kolov University of Oslo Norway
259 Dr Thomas Arentzen Uppsala University Sweden
260 Pr. Răduț Seliște Marcel Romanian Orthodox Church România
261 M. Sc. Andre Sytnyk Ukrainian Orthodox Church in Ukraine U.S.A
262 Daniel Lightsey Southern Methodist University Dallas, Texas, USA
263 Presvytera Dr. Kyriaki FitzGerald Co-founder & Exec. Director, Saint Cathrine’s Vision Sandwich, Massachusetts, U.S.A.
264 VREV Peter Baktis Orthodox Church in America USA
265 M.A. Daniel Heide McGill University Canada
266 Rev. Dr. Emanuel Chris, M.D., M.Div. Mansfield, MA
267 Fr. Dr. Arsenius Mikhail St. Athanasius & St. Cyril Theological School Anaheim, California, USA
268 Theodore Stepp Majuro, Republic of the Marshall Islands
269 Dr Razvan Porumb Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge
270 Petra Gorisek Kiev Messianic Jewish Congregation Croatia
271 M. Rev Lazar Puhalo OCA Dewdney, Canada
272 Paul Shannon NL
273 Mihaela Tarpa Paris, France
274 Archimandrite James Babcock Eparchy or Newton Oceanside CA
275 David Mohler St. Paul the Apostle Orthodox Church Dayton, OH
276 Educator Edward Stepanian Mr USA
277 Soultana Gargana Greece
278 Rt. Rev. John F. Newbauer Orthodox-Catholic Church of America Fort Wayne, IN 46825
279 Mr Philip Babcock Christian Church USA
280 Professor William Cavanaugh DePaul University Chicago, USA
281 Kristjan Mänd Estonia
282 Pauline Costianes Westland, MI USA
283 Yvette Cuny United States
284 Professor Stamatis Vokos California Polytechnic State University San Luis Obispo, CA, USA
285 Dr. Andrew Nosal University of San Diego San Diego, CA, USA
286 Aarne Lozano USA
287 V Rev. Dr. Gabriel Rochelle St. Sophia Orthodox Theological Seminary; New Mexico State University New Jersey and New Mexico, USA
288 Professor Heather Bailey University of Illinois Springfield USA
289 Mr Daniel Li University of Exeter Exeter
290 Matt Salter None but Christian solidarity with good people around the world. United States
291 Leslie Luppino USA
292 Dr. Charles Tieszen Fuller Theological Seminary Austin, USA
293 Dr Annette Bakker Children’s tumor foundation Usa
294 Rev. Konstantinos Sarantidis Portland, Maine USA
295 Tamara Penwell UK
296 V. Rev Marc Dunaway Eagle River Institute Eagle River, Alaska
297 V. Rev Marc Dunaway Eagle River Institute Eagle River, Alaska
298 Adjunct Professorial Lecturer Eric Terzuolo American University, School of International Service Washington, DC
299 Paul Pasarivakis University of Laval Canada
300 Caitilin Kane USA
301 Albert Edward Meisenbach III USA
302 John Congdon Oberlin College Oberlin, Ohio, United States of America
303 Jeffrey Stephens City of Durham, USA
304 Richard Mohr Fountain Valley, California
305 Steven Fullmer USA
306 Rev’d Dr. Theodore Pulcini Carlisle, PA
307 Professor Caryl Emerson Princeton University
308 Presbytera Dr. Catharine Roth independent scholar United States
309 Nicholas Palos NYS Courts New York
310 Very Reverend Matyas of Canada Orthodox Church of Canada Toronto
311 Wayne Tatusko St. Mark OCA Annandale, VA
312 Fr. Paul Schmidt Holy Wisdom Orthodox Church United States
313 Rev. Dr. Stephen V. Sprinkle Brite Divinity School Fort Worth, Texas USA
314 C. Stoppa Canada
315 Dr. Scott Ables Oregon State University Portland, Oregon, USA
316 Metropolitan EDMUND Cass Holy Cross Minastery Greenville, SC
317 Associate Professor of Historical Theology and Christian Worship L. Edward Phillips Phillips Emory University, Candler School of Theology United States of America
318 Cathy Nemtsov United States
319 Very Reverend Joel Weir Orthodox Church in America Crawfordsville, IN
320 Fr Dragos Herescu Institute for Orthodox Christian Studies Cambridge
321 Rev. Andrew Wollitzer Berkeley Covenant Church Berkeley, Ca
322 Retired professor/ independent scholar Valerie Karras St. Louis, Missouri, USA
323 B.Mus. Horia Vlad Guzu Guzu.ca Montreal, QC, Canada
324 Basil Varghese India
325 The Rev. Deacon James Neal Orthodox-Catholic Church of America United States
326 Matthew Dodrill United States
327 Dr. Oucèma Lionel Karam Ohio University USA/France/Lebanon
328 Dr. Vasyl Rudeyko Ukrainian Catholic University Lviv Ukraine
329 V. Rev. Dr. Gregory Roth Spokane Falls Community College USA
330 Dr Tarek Mitri Saint George University Beirut. Lebanon
331 Rev. Andrew Wollitzer Berkeley Covenant Church Berkeley, Ca, USA
332 Dr. Maria Rybakova Nazarbayev University Kazakhstan
333 Dr. Alison Kolosova University of Tartu Estonia
334 Enseignant-chercheur JEROME CLER Sorbonne-Université FRANCE
335 Ph Doctor in Foundametal Theology Claudio Monge Black Friars Istanbul
336 Barbara Personnaz Montreux, Switzerland
337 Dr James Chater France
338 Kristin Rountree USA
339 LLM Manos Androulakakis Heraklio Crete
340 Rev Dr Craig de Vos North Adelaide, Australia
341 PhD Candidate Raul-Ovidiu Bodea KU Leuven Leuven, Belgium
342 Professor emeritus theological ethics Burggraeve Roger Catholic University Leuven Belgium