Долю конфліктних храмів на Рівненщині визначатиме суд

31.12.2014, 10:21
На Рівненщині релігійні громади ніяк не можуть поділити кілька правосланих храмів. У Птичі Дубенського району та Бадівці Острозького більшість людей виступили за перехід до УПЦ Київського Патріархату.

На Рівненщині релігійні громади ніяк не можуть поділити кілька правосланих храмів. У Птичі Дубенського району та Бадівці Острозького більшість людей виступили за перехід до УПЦ Київського Патріархату. Втім, меншість уступати сільські храми не збирається. Тож минулого тижня біля церков знову були сутички. Конфлікти між прихильниками різних релігійних громад тривають на Рівненщині уже не перший місяць. І як, зазначає Рівне Вечірнє, вочевидь, що до Різдва вони не закінчаться.

У Бадівці два тижні тому прихильники обох православних парафій влаштували бійку. Київський Патріархат тоді заявив, що спровокували штовханину завезені УПЦ (МП) молодики. Після сутички обласні депутати на минулій сесії вирішили втрутитися в конфлікт і попросили СБУ контролювати, аби у села зумисне не привозили чужинців. У цьому селі 90% людей за Київський Патріархат. Храм опечатали, але минулої п’ятниці представники УПЦ КП та селяни також не самі — а при підтримці активістів «Правого сектору» таки зайшли всередину.

Так само вчинили у Птичі. Щоправда, це село розділилося майже навпіл: 40% селян наполягають, що має залишитися Церква Московського Патріархату. Прихильники останньої, щоб відстояти храм, вже кілька разів перекривали трасу Київ-Чоп, адже церква розташована якраз над дорогою. Востаннє заблокували міжнародну трасу у суботу. Після того як у п’ятницю у храм зайшли представники Київського Патріархату, прихильники його чергували цілу ніч. До Птичі виїжджав спецпідрозділ міліції, аби не допустити кривавої сутички. Бо, розповідають очевидці, дехто з людей тримав у руках сокири.

Зрештою, керівництво обох парафій на зустрічі із правоохоронцями та чиновниками домовилися, що храм у Птичі опечатають знову і триматимуть його таким, доки мирним шляхом не вирішать конфлікт. Розбиратися, за якою конфесією залишаться церкви у селах, де більшість вирішила перейти до УПЦ КП, має суд.

Роман Коваль, лідер «Правого сектора», який брав участь у конфлікті, зазначив, що, скоріше за все, селяни відкриють храм раніше, адже Богослужіння хочуть проводити обидві сторони:

— Зараз тривають переговори і, можливо, вдасться домовитися про почергові Богослужіння, Хочу наголосити, що ми не захоплюємо храми, як про це говорить УПЦ (МП), лише повертаємо їх громаді. Якщо більшість селян вирішила, що вона хоче молитися в українській Церкві, так і повинно бути. Ми виступаємо за те, що в Україні повинна бути єдина Українська Православна Церква. У п’ятницю ми відчинили храми не випадково. До нас надійшла інформація, що у неділю Московський Патріархат планував привезти «тітушок» та влаштувати сутичку у храмі. Пролилася б кров. А тому ми допомогли Київському Патріархату та селянам потрапити усередину церков, аби не допустити занесення туди зброї. Храми освятили.

Коментар Рівненської єпархії УПЦ (МП):

— Серед різновиду інформації, яка сьогодні майорить на сторінках інформаційних інтернет-видань, хотілося б виділити й прокоментувати саме ту, що стосується подій 26-27 грудня 2014 року у селі Птича Дубенського району. Обурення та протест православних віруючих цього села у зв’язку із силовим захопленням їхнього храму, а також бездіяльність з боку влади щодо розбійницьких дій розкольників, вилилися в громадянську акцію, внаслідок якої був частково обмежений рух трасою Київ — Чоп.

Неодноразово в період загострення конфлікту, спровокованого розкольниками, секретар Рівненської єпархії, звертаючись до духовенства й мирян, присутніх на місті подій, просив не перекривати трасу повністю. Віряни, які знаходилися на трасі, кожні 20-30 хвилин мали пропускати транспорт на цій ділянці дороги. Також віряни не перешкоджали проїзду каретам швидкої допомоги, транспорту, який слідкував за безпекою на трасі та іншому транспорту з особливим призначенням.

Рівненська єпархія УПЦ заявляє про те, що звинувачення на адресу православних віруючих в тому, що вони нібито не пропустили вантаж із зони АТО, який віз тіла загиблих героїв, є безпідставними і обурливими. Адже розкольники з «УПЦ КП» та їх прибічники не лише не гидують відвертою брехнею, але й цинічно спекулюють світлою пам’яттю про захисників Української Вітчизни.

Офіційно заявляємо, що до духовенства і вірян, які були присутні під час перекриття траси Київ — Чоп, звернень та скарг про перешкоджання проїзду похоронної процесії з загиблими воїнами АТО, не було.

У відповідь представники Київського Патріархату відповідають: храми не захоплюють, вони продовжують належати людям, і саме селяни мають вирішувати, якій конфесії має підпорядковуватися їхній храм.

Під час прес-конференції архиєпископ УПЦ КП Рівненський і Острозький Іларіон (Процик) сказав:

— УПЦ (МП) по суті залишається російською Церквою. І коли люди зрозуміли це, тоді й почався масовий перехід громад Московського Патріархату під юрисдикцію Київського Патріархату. Я запевняю, що УПЦ КП ніколи не захоплювала ні церков, ні храмів Московського Патріархату. Цей процес відбувається добровільно, й його не зупинити, так як і не зупинити Майдан. Більше того, щоразу, коли хтось звинувачує УПЦ КП у розколі чи захоплені, автоматично стає учасником добре спланованого дійства спецслужб Російської Федерації.