Інтерв'ю з Патріархом Філаретом (Денисенком)
Зараз в Одесі перебуває мінська копія Туринської плащаниці. Митрополія Одеської єпархії УПЦ (МП) поширила Заяву, у якій назвала загальнохристиянську святиню “розкольницькою” і не благословила віруючих до неї приходити. В ексклюзивному інтерв’ю для РІСУ Предстоятель УПЦ КП Патріарх Київський і всієї Руси-України ФІЛАРЕТ (Денисенко) закликав Одеського митрополита УПЦ (МП) Агафангела до припинення ворожнечі.
“Не треба сперечатися і ворогувати перед загальнохристиянською святинею”
Зараз в Одесі перебуває мінська копія Туринської плащаниці. Митрополія Одеської єпархії УПЦ (МП) поширила Заяву, у якій назвала загальнохристиянську святиню “розкольницькою” і не благословила віруючих до неї приходити. В ексклюзивному інтерв’ю для РІСУ Предстоятель УПЦ КП Патріарх Київський і всієї Руси-України ФІЛАРЕТ (Денисенко) закликав Одеського митрополита УПЦ (МП) Агафангела до припинення ворожнечі.
– Яким є Ваше бачення нинішнього стану УПЦ КП. Чи збільшується в Україні кількість парафій та вірних УПЦ КП?
– За останні роки, я маю на увазі період 1995–2003 рр., Українська Православна Церква Київського Патріархату значно зросла. Наприклад, якщо у 1995 році у нас було 19 єпархій, то нині маємо 33. Раніше було 18 архиєреїв, а зараз 37. Було 2200 парафій, зараз 3600.
Київський Патріархат підтримує приблизно 10 мільйонів православних, а Московський Патріархат - тільки 5 мільйонів. Отож, у Київському Патріархаті прихильників у двічі більше. Це дані, які подають нам різні соціологічні інститути.
– Чи зростає кількість парафій на південних теренах України?
– Зростання УПЦ КП відбувається якраз за рахунок східних, південних і, частково, центральних та північних областей України. У західному регіоні розподіл вже завершено. Наприклад, у Дніпропетровській єпархії маємо 200 парафій. А вісім років тому там було всього 12 парафій. Вплив УПЦ КП не лише у цьому, а так само у тому, що ми збільшили кількість монастирів, учбових духовних закладів. У нас зараз чотири вищі духовні учбові заклади, шість духовних семінарій, у яких навчається понад півтори тисячі студентів.
У нас постійно видається церковна газета, журнал, календарі. Ми друкуємо книжки українською мовою. Нещодавно вийшов у світ Закон Божий, який ми плануємо видати накладом 150 тисяч і поширити його цілою Україною безкоштовно.
Ми передрукували і видали українською мовою всі Богослужбові книжки. Цього раніше не було. Все це зроблено за останніх вісім років.
УПЦ КП міцніє. Саме тому представники Московського Патріархату відчувають себе на теренах України вже як чужинці. Я не хочу сказати це про цілу УПЦ МП, але духівництво (священство і єпископи) відчувають, що вони довго не протримаються в Україні у складі Московського Патріархату. Рано чи піздно їм доведеться об’єднуватися з Київським Патріархатом і утворювати в Україні єдину помісну Православну Церкву. Україна, як держава, і український народ вимагають Єдиної Помісної Православної Церкви.
– На якому етапі питання єдності Православ’я в Україні?
– Переговори між Москвою і Константинополем тривають, але результати позитивні відсутні.
У цих переговорах не беруть участь УПЦ КП, УАПЦ. Це на шкоду результативності переговорів. Незважаючи на те, що переговори не мають сьогодні позитивних результатів, ми впевнені, що прийде час, коли Українську Церкву, як Помісну, визнають інші Помісні Православні Церкви, бо існує Українська Держава і вона вже є міцною. У цій державі існує і Українська Православна Церква Київського Патріархату. Вона зміцнюється і зростає. І це є запорука того, що прийде час, коли і світове Православ’я визнає Українську Церкву. Ми впевнені у майбутньому.
– В Одесі нині перебуває мінська копія Туринської плащаниці. Представники УПЦ (МП) досить дивно відреагували на її перебування в Україні, назвавши цю святиню “розкольницькою” і “фотокопією”. Що б Ви казали з цього приводу?
– Ми всі знаємо, що це є копія Туринської плащаниці. Орігінал є в італійському місті Турині, тобто, у розпорядженні Римо-Католицької Церкви.
Це є загальнохристианська святиня, а не лише власність Римо-Католицької Церкви. Тому ми ставимося до копій Туринської плащаниці як до святині, бо і кожна плащаниця, яку ми виставляємо у Велику П”ятницю для поклоніння, це ж не є Орігінал. Тут ми маємо образ Христа з Оригінальної плащаниці.
Ми, вшановуючи копію, свідчимо про свою прихильність і поклоняємося страстям Господа Нашого Ісуса Христа. Ця святиня утверджує у християнах віру.
Даремно духівництво Московського Патріархату виступає проти копії Туринської плашаниці, бо вони самі ніколи не бачили цієї Плащаниці і не уявляють, що таке Плащаниця Ісуса Христа. Не треба духівництву Московського Патріархату так зневажливо ставитися до загально-християнської святині.
– Митрополит Агафангел з Одеси і проросійська організація “Єдіноє Отєчєство” стверджують, що для православних святинею є Плащаниця, копія якої нині перебуває у Росії. А в Одесі, бачте, перебуває не справжня. Митрополит Агафангел не благославив віруючих, щоби вони приходили вшанувати святиню.
– З якої Плащаниці, про яку згадує митрополит Агафангел, зняли копію? Якщо з Туринської, то вони рівноцінні. Не треба сперечатися і ворогувати перед загальнохристиянською святинею. Навпаки, поклоняючись цій святині чи в Одесі, чи у Києві, чи у Москві, чи у Турині ми поклоняємося Одному і Тому ж – Спасителю Христу і Його Плащаниці.
Не існує якихось інших плащаниць – російської чи європейської, православної чи католицької. Є загальнохристиянська святиня. Одна. Копій може бути безліч. Я повторюю. Не треба біля цієї святині розпалювати ворожнечу між християнами.
Розмовляв Ігор СТОЛЯРОВ,
Одеса-Київ, 16 листопада 2003 р.