Created with Sketch.

Калинівське диво: історія та традиції

12.07.2019, 09:29

96-ту річницю з нагоди Калинівського дива, що на Вінниччині, відзначили віряни на початку липня. Кілька тисяч паломників пройшло пішою ходою від храму святої великомучениці Параскеви Сербської, що в Калинівці Вінницької області, до чудотворного хреста.

96-ту річницю з нагоди Калинівського дива, що на Вінниччині, відзначили віряни на початку липня. Кілька тисяч паломників пройшло пішою ходою від храму святої великомучениці Параскеви Сербської, що в Калинівці Вінницької області, до чудотворного хреста. Це – одне із найбільших паломницьких місць на Вінниччині. Щороку, на початку липня, напередодні свята Іоанна Предтечі сюди з’їжджаються тисячі вірян помолитися.

За переказами, 7 червня 1923 року у хрест, який стояв на роздоріжжі в передмісті Калинівки, почав стріляти червоноармієць. Чоловік був напідпитку. Він випустив 24 кулі, проте жодна з них не змогла долетіти до розп’яття. 25-та влучила у плече Ісуса Христа. Звідти потекла кров.

«1923 рік був дуже важким, як в економічному плані, так і в духовному. Тоді проходила кампанія вилучення церковних цінностей. За архівними документами спецслужб, в той час на Вінниччині відбувається низка духовних чудес: понад 60 випадків оновлення ікон, Калинівське чудо та чудо в Йосафатовій долині, що в Шаргородському районі, а ще — в селі Степашки, що в Гайсинському районі, забило цілюще джерело, – розповідає священик Назарій Давидовський. – Калинівське чудо було першим у тій низці подій. Про те, що солдат стріляв у хреста, дізналося місцеве населення. Люди одразу прибігли на те місце і побачили кров та чоловіка, якому відняло ту руку, в якій тримав зброю. За переказами, віряни покликали місцевого священика і біля хреста провели молебень. Під час першої служби на небі з’явився образ ікони Божої Матері, який стояв впродовж 3 днів, потім зник. З тих пір до хреста почали з’їжджатися паломники».

Владі не сподобалося таке релігійне піднесення людей. У секретному циркулярі зазначається, що місцеві чиновники того часу Калинівське диво представляли, як гарно сплановану церковну агітацію. Тодішня влада наказала охороняти хрест. Біля нього поставили охорону у складі 12 військових. Вони там чергували впродовж трьох тижнів, допоки не приїхали комісія, щоб взяти кров з хреста на експертизу.

За документальними свідченнями, в липні 1923 року фельдшер Камінний взяв зразки речовини з хреста і відправив на експертизу. Згодом повідомив: лабораторні дослідження підтвердили, що то була кров. За це медика арештували і вивезли з Вінниччини в невідомому напрямку. Більше його ніхто не бачив.

Представникам тодішньої влади не подобаються висновки експертизи. Вони розпочинають судові процеси. Назначається нова комісія, в яку входили 2 представники від влади, два лікаря, три священика та кілька людей з Калинівського району. Ця комісія мала доказати, що на хресті була не людська кров, а іржа.

Проте віряни у таку версію не вірили. Паломницькі походи стали іще більшими. Люди почали з’їжджатися не тільки з усіх куточків України, а й з інших країн. Дехто залишався біля Калинівського чуда на кілька днів. Місцеві мешканці годували паломників та надавали їм нічліг. Відтак місцева влада вирішує спиляти хрест.

«Розповідають ще одне передання, — продовжує отець Назарій Давидовський, — коли хрест уже забрали, влада вирішує ту територію розорати і засіяти пшеницею. Однак, на місці чуда посіви зійшли не рівномірно, а у вигляді хреста. Це знову дало поштовх до нових паломницьких поїздок вірян.

Люди почали самостійно встановлювати хрести, проте представники влади наказували їх спилювати і викидати. До вірян застосовуються різні репресійні методи. Відтак паломництво закінчилося до 60-х років.

У 60-80х рр.. воно знову відновлюється, проте радянська влада також всілякими способами його забороняє. Хрести, які встановлюють вірячи, спилюють і викидають. Паломницькі поїздки забороняють».

На початку 90-х рр. Калинівський та Сальницький священики вирішують відновити хрест. Біля нього встановлюють скляний храм. Відновлюються й хресні ходи.

«Сальницький священик отець Василій та Калинівський отець Володимир вирішують на місці Калинівського чуда встановити новий хрест, — розповідає вчителька історії Калинівської школи №3 Алла Лук’янчук. – Батюшки встановили хрест та викопали криницю. Адже у 1923 році там теж була криниця. Потому все обгороджують склом і споруджують скляний храм. В народі його називають галерея. Там є вівтар для священиків. У неділю та на свята проходять Богослужіння. Паломники приїжджають не тільки 7 липня. Біля Калинівського чуда завжди є віряни. Їдуть з усіх куточків землі. Місце відоме. Люди моляться біля хреста, набирають води з криниці. Ми, місцеві жителі, теж часто сюди приходимо».

«У Сальнику жив дідусь Іван Касинюк. Він працював паламарем у Сальницькій церкві. Розповів нам історію про цей хрест і ми вирішили відновити святиню, — розповідає отець Володимир Розман, настоятель храму великомучениці преподобної Параскеви Сербської, що у Калинівці. — Замовили дубовий хрест з розп’яттям, привезли його на місце Калинівського дива. Тут у 80-х паломники поставили три невеликих хрести, то два з них хтось украв, а третій я забрав до свого храму і встановив біля церкви великомучениці преподобної Параскеви Сербської. Потому розпочали інші роботи: криницю копали, вівтар зробили, ікони купили, підсвічники. Все це захистили склом. Я називаю скляний храм. Ми тут щоп’ятниці акафести читаємо. В неділю служиться Літургія».

Щорічно 7 липня, коли відбувається хресна хода, місцеві жителі для паломників готують обід. Подія припадає на Петрівський піст – всі страви пісні.

«Готуємо борщ, каші, гололубці, рибу, печемо пампушки, пироги з різними начинками, смажемо капусту, — каже матушка Марія Розман. – Жінки, які ходять до храму, залюбки зголошуються допомогти на кухні. У нас у кожної є свої обов’язки. Одні пиріжки печуть, інші борщі варять. Потім біля скляного храму розкладаємо столи і пригощаємо вірян. Прагнемо усіх людей нагодувати. Приїжджають віруючі з різних куточків. Хочеться, щоб вони звідси пішли ситими».

«Я давно чула про такі хресні ходи, — каже вінничанка Алла Шведюк, — цьогоріч вперше також взяла участь. Вражена! Атмосфера, богослужіння, піснеспіви. Відчувається піднесення і благодать. Дуже задоволена участю».

В історії церковного піснеспіву Калинівське диво започатковує нову традицію кантового співу, зазначає отець Назарій Давидовський.

«У той час, коли трапилося чудо, про ці події почали створювати псалми, які виконуються й до тепер. Один із найбільш відоміших – « В Калинівці на горбочку». Ці псалми уже є традиційними і вони постійно виконуються під час хресних ходів до Калинівського дива», – розповідає отець Назарій Давидовський.

Священики й надалі планують зберегіти традиції хресного ходу до Калинівського дива на свято різдва Івана Предтечі 7 липня. Думають, як будуть святкувати 100-річчя доленосної події. За словами отця Володимира Розмана, на останніх із єпархіальних рад йшла мова про побудову трапезної біля хреста. Нині шукають спонсорів на будівництво приміщення.

Олена Петрик

Читайте також
Релігієзнавчі студії Вічна Війна
Сьогодні, 09:48
Релігієзнавчі студії Православно-слов’янська філософська традиція: становлення
Вчора, 10:41
Інтерв'ю Не бачу різниці між деструктивністю верхівки УПЦ МП і проросійських політичних сил, наприклад, ОПЗЖ, — д-р Олександр Бродецький
12 липня, 10:52
Релігійне краєзнавство Чернігів: 900-річна церква відчинила двері для екскурсій
12 липня, 10:45