Created with Sketch.

Коли не знаєш, що говорити, ― просто молись, ― парамедик Мар’ян Гаврилів

19.12.2023, 09:00

Війна ― це не лише окуповані чи звільнені території. Це тисячі обірваних життів, мільйони поранень, втрачені домівки, вибір між максимальною залученістю та байдужістю. Парамедик Мар’ян “Лука” Гаврилів розповів про власний шлях від студента-богослова до активного учасника Революції Гідності й парамедика на війні.

Як діє Бог у надзвичайних ситуаціях, коли є доречною молитва й чому духовний захист не менш важливий, ніж бронежилет ― читайте далі.

Я вчився на Папському факультеті теології у Вроцлаві. Скажу чесно, це не був свідомий вибір навіть. Початок 2000-их років. Я покинув монастир (був тоді серед василіан, але зрозумів, що це не зовсім моє). Нас у мами двоє синів. Ми зі старшим братом, як і багато інших людей тоді, поїхали на заробітки. Якось гуляли Вроцлавом і замандрували на Тумський острів ― це такий церковний осередок у місті, там монастирі, семінарія, студія “Радіо Марія”. Якраз по вулиці йшов кардинал Генріх Ґульбіновіч. Ми з братом підійшли взяти благословення. Розговорилися, він зауважив, що маємо східний акцент — ми й пояснили, що зі Львова приїхали. Він запросив нас у митрополичі палати. Коли зустрілися, розповіли про себе, про монастир, про тодішні наші непостійні роботи. Кардинал тоді каже, що є заочне навчання на Папському факультеті. Ми з братом зібрали документи, пройшли співбесіду і вступили. На стаціонарі вчитися не могли, бо мусили працювати, утримувати себе, винаймати помешкання. Тому пішли на заочну форму. З кардиналом спілкувалися ще довго. Він допоміг нам знайти хорошу роботу, а також фінансування для нашого навчання.

Свого часу мені сподобалася громадська організація “Українська молодь ― Христові”. Я познайомився з нею в далекому 1998-му році, тоді цей рух був у розквіті. Я ще був серед василіан. Якось на їхню зустріч у Львові мене привів товариш дитинства ― Василь Урбанович (тепер священик). Уже коли повернувся з Польщі, то більше поринув у цей рух. Я приїхав на канікули на ювілейний з’їзд УМХ 2000-го року. Був в організації до 2006-го. Навчався в Польщі, а коли повертався на канікули, то брав активну участь у різних заходах, прощах.

Мар'яна Гавриліва нам вдалося зловити у перерві між навчаннями і поїздкою ближче до фронту
Джерело фото: РІСУ

Потім я став старший, більше жив у Польщі, почав більше працювати. Уже тоді таким активним в УМХ не був. Але вони дали мені свою формацію, поняття молодіжних організацій. До речі, в той час не лише УМХ розвивалася, майже при кожній церкві у Львові були якісь організації. Ми, колишні учасники, які були юнаками, а зараз вже одружені й маємо дітей, що тепер належать до цих організацій, дуже багато контактуємо між собою.

Я був за кордоном до 2009-го. Відтоді за кордон виїжджав тільки як турист, але не жив там. Працював фотографом, мені це було більше до вподоби. А вже 2013-го року почався Майдан. Ми вийшли в Києві 23 листопада, ще коли все було ще Євромайданом, а не Революцією Гідності. Трохи повертався до Львова, потім знову їхав до столиці. Уночі на 30 листопада побили студентів. У перших числах грудня я знову був там. Коли була спроба 11 грудня розігнати Майдан на Інститутській (тепер ― вулиця Героїв Майдану), ми стояли там стіною. Все тривало до 22-го січня, коли мене побили беркутівці.

Я знову на кілька днів їздив до Львова й повернувся до Києва 19-го січня ― на Йордан. Чесно кажучи, не передбачали ми нападів, розгонів. Мала відбутися мирна хода до Дня Злуки. Я фотографував. “Правий сектор” уже сформувався. Тоді біля стадіону Лобановського зранку відбулися перші навали “Беркуту”. Водохреща, лили багато води. Частина хідника замерзла як ковзанка. Ну й мої військові берці ковзнули. Хтось із груп самооборони ззаду не витримав натиску: люди почали розбігатися, а беркутівці ― масово нападати, прикриваючись своїми великими щитами. Хтось з них мене підбив. Коли впав, то втратив свідомість від удару берцями по голові. Коли мене підняли, то отримав у голову вдруге. Були переломи. Почали вести до так званого кордону, де стояли внутрішні війська. Кожен беркутівець, який мене бачив, хотів ударити: то в живіт, то по обличчю, то ще кудись. На мені були американські берці, форма й куртка, під курткою ― вишита сорочка, а в кишені ― паспорт з львівською пропискою.

Фото "на пам'ять" з архіву Мар'яна

 

Коли я падав, то відсунув фотоапарат убік, щоб не вдаритися до нього грудьми. Від удару відлетів об’єктив. Беркутівці відразу забрали фотоапарат і почали шукати картку пам’яті. Добре, що все через Wi-Fi одразу передавалося на комп’ютер, тому я не втратив кадрів, які встиг зробити.

На жаль, не збереглося фото, які хтось зробив на мобільний телефон. Там я стою біля автозаку, обличчя червоне, розбите, голий по пояс, бо з мене зривали вишиту сорочку. Мене били арматурою, прицільно по обличчю. А тоді, як мішок, закинули в автозак. І нас кудись повезли.

Я одним оком побачив, що місто вже закінчилося. Вже не міг говорити, бо мав вибиті зуби. Вони забрали все, але кнопковий телефон Nokia в моєму берці не знайшли. Я сфотографувався й написав братові, що нас кудись везуть, а я не можу говорити. Повиводили з автозака вже в якійсь лісосмузі. Поставили всіх на коліна й щось кричали. А потім у раціях беркутівців прозвучало “Оболонь”. Нас запакували назад. Пишу братові, що, мабуть, ми їдемо в Оболонський райвідділок. Коли нас туди привезли, найперше кричали: “кто здєсь Гаврилів”. Мене вивели, знайшли той телефон. Вони зрозуміли все, бо брат на Майдані оголошував, кого забрали. Там я дочекався свою адвокатку пані Олену. Слідчий був спокійним. Дозволив зняти наручники й піти до вбиральні, мовляв, такий побитий все одно нікуди не втечу. Спочатку заповнювали якісь заяви, а мене відправили в слідчий ізолятор. Тоді до мене в камеру привели Миколу Пасічника ― дідуся такого, він сину віз сало й шмат тарані. Його побили. Пам’ятаю, я лежав, хотів місцем поступитися. А він каже: “Ні, я ляжу на курточці, а ти лежи. Дивись, який побитий”.

Через дві години мене забрали до лікарні на обстеження. Журналісти встигли спитати, хто я, і зняти. Після огляду в лікарні мені стало гірше. Не міг ковтати й говорити. Почалося “лікування”: нам просто робили уколи, щоб зійшли синці й опухлості, бо приходили омбудсмен, депутати, міжнародні представники. Палата була під охороною. Мені гіршало. Припухлість ніби тримала зламані кості, а коли вона сходила, обличчя просто обвисало. Так тривало до п’ятого лютого, коли адвокатка подала апеляцію. З першого разу не вдалося. Тоді мене пішов підтримати Андрій Іллєнко. Мене перевели під домашній арешт. Я лежав тоді у відділенні щелепно-лицевої хірургії, а брат організував охорону з майданівців, щоб беркутівці не вкрали мене з палати. Тоді таке траплялося часто. Вночі брат з товаришами перевезли мене до Львова змінними машинами, бо за нами їхали “хвости”. Привезли не додому, а в іншу квартиру. Вже вранці потрапив до лікарні на вулиці Миколайчука ― тепер лікарня Святого Пантелеймона ― у відділення лицево-щелепної хірургії. Там брат також домовився про охорону й про те, щоб до мене впускали лише конкретних родичів. Брат тоді був уже в самообороні Майдану, в Автомайдані, мав зв’язок з “Правим сектором”. Коли почалися розстріли, він попросив, аби з моєї палати забрали телевізор. Боявся, що я втечу на Майдан. 14 лютого зробили операцію.

До 23 березня я лікувався в теперішній лікарні Святого Пантелеймона, а потім завдяки знайомим поїхав у військовий госпіталь у Вроцлаві. Найважливішою була перша операція, яку зробив лікар Камінський. Це людина, яка врятувала мені життя. Почалося кисневе голодування, бо все було забите, я погано дихав. А він зробив вдалу операцію. Потім потрібна була косметична операція: підняти виличні кістки, які були зламані. Згодом я поїхав на психотерапевтичну реабілітацію в Люксембург. У квітні повернувся в Україну. Якраз уже почалася війна. У мене ще стояли металеві пластини, один фонд взявся за лікування і вставлення зубів. Доводилося наживляти штучні кістки.

Я почав волонтерити. А потім побачив, що в Києві американський військовий медик (Патрік його звуть) проводить курси тактичної медицини. Вони тоді тривали 4 чи 5 днів. Я записався, пройшов, отримав сертифікат. Фактично одразу захотів викладати й тренувати ще когось. До того моменту тактичної медицини в нашій армії як такої не існувало. Я почав вчитися ще більше. Тоді приєднався до громадського організації “TACTICAL MEDICAL HELPERS” під керівництвом лікарки й доценти Наталії Іжицької. Ми тренували бійців на Яворівському полігоні, виїжджали на фронт і тренували там.

Парамедик не зобов'язаний мати медичну освіту, бо він надає домедичну допомогу. І курси мені дуже сильно допомагали. Нещодавно в Києві я отримав міжнародний сертифікат CLS (Combat Life System), тобто курсу бойового медика. Але я й до того викладав тактичну медицину цивільним. 2022-го року створив громадську ініціативу, навчив кілька людей основ і ми викладали курси за рекомендацією TCCC-ASM (Tactical Combat Casualty Care All Service Members Course). Тобто це не були вищі курси, не було тоді часу. Нам треба було вчити бійців і цивільних. Ми без вихідних (окрім Великодня) вчили. Викладали у військових частинах, Академії сухопутних військ, семінарії Святого Духа, у приватних фірмах. УМХ надали своє приміщення, де майже щодня відбувалися навчання для цивільних. Ми пакували аптечки ― тренували ― пакували аптечки ― знову тренували. Це відбилося на моєму здоров’ї, одного ранку просто не зміг встати. Однак відпочив тиждень і почалися виїзди на Рівненщину, Волинь, Київщину, Запоріжжя, Харківщину, Полтавщину, Сумщину.

У 2023 році ми з дружиною Софією створили громадську організацію “Сталеві серця України. Офіційно отримуємо запити від обласних ТЦК на тренування новомобілізованих і тих, хто вже був на фронті, але тепер є обмежено придатними і з них створюють нові бригади для конкретних цілей. Багато людей поїхали на фронт без медичної підготовки. Тому тепер ми тренуємо також військові частини. Ну й приватні фірми ― для нас це добре, бо отримуємо якісь кошти й можемо бодай купити пальне чи розхідники для тренувань, щоб не використовувати одні й ті ж турнікети, наприклад. Звісно, шукаємо і спонсорів, бо доводиться купувати також бронежилети й каски для інструкторів, які їздять на Схід. Мусимо мати все своє.

Те, що я був кандидатом у монахи, активним учасником УМХ принесло багато користі. Василіанська формація, Теологічний факультет у Вроцлаві, формація в християнській організації й узагалі ― в християнському колі, прощі дали мені дуже багато. Хто був готовий до війни? Та ніхто. Те, що я за освітою мав би бути психологом-богословом, не готує до війни.

Коли я вперше приїхав у Піски до наших хлопців, щоб привезти багато потрібних речей, почався обстріл. Над тобою пролітають “Гради”, а зараз буде відповідь наших. Ми як щурі ховалися в підвал. Я зрозумів, що всі бояться. Тут тільки на Бога треба уповати. Тоді не мали зброї й нормального обмундирування.

Та ще навіть на Майдані, коли нас вивезли в лісосмугу, з мене зняли все, але залишили медальйон зі зображенням Богородиці. Я казав тоді: “Богородице, або я ще побачу свого сина з Твоєї ласки, або вже не побачу. Але прошу“. Тоді в раціях прозвучало “Оболонь”. Так само було, коли я їздив на фронт у 2014-2015 роках. Завжди уповав на Богородицю, завжди просив святих Антонія та Христофора, щоби були помічниками в дорозі й щасливо провадили. Завжди молюся до святого Антонія, коли починаю навчання. Я з ним на “ти”, ми друзі.

Ще у 2015-2016 роках я бачив, як хлопці гинули, а їхніми останніми словами були “Господи, Господи…”. Коли точно знали, що зараз буде обстріл, молилися. Було таке, що казали: “От ти там молитву шепотів. Мабуть, вона помогла”. Та й зараз, коли їздимо різними містами, у будь-який момент може пролунати сигнал повітряної тривоги, прилітають шахеди. Ми так само молимося. Хтось з волонтерів дав нам два пакети з маленькими образками Божого Милосердя й вервичками. Ми роздаємо їх захисникам.

Добре, коли є достатньо патронів, але краще, коли є ще й добрий бронежилет. А найкращим бронежилетом є молитва і Божий захист. Були непрактикуючі християни або й ті, кого з Церквою пов’язувало тільки те, що їх колись похрестили. Але вони знали: якщо всі триматимуться й віритимуть, то Бог захистить. У мене самого в бронежилеті завжди є образ Матері Божої Неустанної Помочі, бо для мене вона ― Покровителька, образ Покрови Богородиці, бо шлюб у мене був на свято Покрови, ну і, звичайно, фотографія дружини з дітьми.

Боятися на війні притаманно всім. Я завжди кажу, що не боїться лише мертвий. Зле тоді, коли страх панує над тобою, а не ти над ним. Мені найлегше заспокоїтися, коли молюся “Богородице Діво” або ж, коли й ті слова від страху забуваються, Ісусову молитву: Господи, Ісусе Христе, Сину Божий, помилуй нас грішних…

Серед моїх учнів на курсах є чоловіки, жінки, хлопці й дівчата з різних середовищ, з різною сферою діяльності. Часто мене як інструктора питають, що робити в тому чи іншому випадку. Знаєте, не на всі випадки є точний алгоритм дій. Але є одна допомога: якщо не знаєш, що робити, то молися й роби бодай те, що знаєш. Відповідь, що далі, прийде. Жінки й дівчата розуміють, що, наприклад, їм просто фізично може забракнути сил, аби когось з поранених евакуювати. Я тоді кажу їм, що правильно накласти турнікет або бандаж ― це теж порятунок.

Правильно спілкуватися з пораненими теж вкрай важливо. Часто питають, про що говорити з пораненими, коли надаєш допомогу. Та про що-небудь: анекдоти, казки. Звісно, поки людина при свідомості, то можна питати, де болить, що потрібно. Але є й страх, який може забити дихання, заблокувати пам’ять. Коли не знаєш, що говорити, ― просто молись.

Мої підопічні часто чують від мене молитви. Мій позивний ― “Лука”. Чому? Бо Лука ― євангелист і медик. А ще, коли я поїхав у Падую, то потрапив у церкву святої Юстини ― єдине місце, де зберігаються його мощі. А ще я маю велику набожність до Богородиці, а Лука у своєму Євангелії якраз найбільше пише про неї. І мого наймолодшого сина, якому пів року, ми хрестили під іменем Лука.

Один з найяскравіших моїх спогадів про присутність Бога є такий: в окопі на “нулі” хлопці жартували й сміялися з одного солдата, бо він щось неправильно робив. Мовляв, та тобі нічого не допоможе, хіба що Бог святий. Тут почався мінометний обстріл. Коли він закінчився й наші теж відстрілялися, всі стали й дивляться на того чоловіка. А він далі жартує: “Чого ви на мене дивитеся? Я що ― клоун?”. Тоді його попросили зняти каску. А в ній три осколки. І те, що він залишився живий — точно чудо Боже.

Ще пам’ятаю, як серед ночі прийшло повідомлення від бійця, якого я вчив. Він добре знав, як накласти турнікети й пов’язки. Почався обстріл і в них було семеро поранених. Усіх врятували хлопці, яким він передав свої знання. Але він мені написав, що це і я врятував, бо колись навчив його. Мені виступили сльози. Дружина прочитала повідомлення й зрозуміла, від чого.

Ще один випадок був у Гарнізонному храмі святих апостолів Петра і Павла. Я приїхав з навчань і дивлюся: до мене йде хлопець. Спирається на тростину, поруч дружина чи дівчина. Молоді такі. Він каже: “Док, слава Ісусу Христу! Ви мене, може, не впізнаєте, але ви нас на Батуринській вчили. Ми вижили, дякувати Богу й тому, що пройшли у вас навчання. Ми знали, як правильно накласти турнікет”. Я тоді так розридався! Значить, я роблю щось правильне і це моє покликання. Якщо не вмію до кінця правильно воювати, то робитиму те, що вмію добре ― тренувати й передавати досвід. Я нікого не жалію на тренуванні. Якщо когось пожалієш тут, то вони потім пожаліють себе там. А треба рятуватися.

Від редакції: якщо ви бажаєте підтримати діяльність ГО "Сталеві серця України", то звертайтеся до Мар'яна Гавриліва.

Читайте також
Стиль життя «Де твій Бог?», або Як військовий капелан харківського шпиталю рятує від відчаю важкопоранених бійців
08.11.2024, 09:05
Стиль життя «Сим знаком переможеш»: ікона як спосіб поєднання минулого й сьогодення
22.10.2024, 12:15
Стиль життя "50 пташок на 50 років": монахиня УГКЦ організувала збір допомоги для ЗСУ
19.09.2024, 18:20
Стиль життя Покотилівська молодіжна спільнота УГКЦ: у планах велика робота на деокупованих територіях
03.09.2024, 16:30