“Magister Ludi”, або Карл Шляйхер – невідома, але яскрава зірка на львівському небі
Із тих часів зійшло багато води, “обличчя” міста неодноразово змінювалося. Не все, що існувало, було зафіксовано для наступників. Також не все із зафіксованого пам’ятають, осмислюють й ретранслюють сьогодні. Герой цієї статті, його історія, розказана ним оповідь – це речі, дійсно, непересічні та унікальні. Якщо оцінювати його в контексті Львова наших днів, то ні він сам, ні змальований ним світ, до сучасного львів’янина не промовляють. Й цю тезу ще можна зрозуміти щодо самого Карла Шляйхера (Carl Schleicher) – він у Львові тільки народився і з містом був пов’язаний мало. Водночас, світ, представником і виразником якого Шляйхер був у мистецтві, який змальовував і про який розповідав – колись той становив левову частку повсякденної реальності міста Лева.
Замість Curriculum vitae
Вісім десятків років буття та творчої діяльності Карла Шляйхера проминули між австрійським Львовом та італійською Падуєю. У першому він народився, це трапилося у далекому 1825 році. У другій, на початку жовтня 1903 року, перестало битись його серце. Простір між цими двома визначальними датами Шляйхер заповнював по-різному: він був художником, людиною тощо.
Для сучасників та людей із оточення Карла Шляйхера більш промовистими й визначальними були такі його іпостасі як чоловік, член релігійної та етнічної спільноти. Для нас сьогодні, так вже якось повелося, найбільш цікавою і визначальною є саме його професійна діяльність. Отож, Карл Шляйхер був художником-реалістом. Так його означують і це ми бачимо на його роботах. Водночас, присутнє на останніх і щось незвичайне, яке виходить за межі реального: незбагненна магія та таємнича глибина моменту. Відтак його реалізм, по аналогії із відомим літературним напрямком, можна було б назвати магічним.
Усі дороги галичанина ведуть до Відня
Професійне становлення й творча самореалізація Карла Шляйхера пов’язані, перш за все, із Віднем. Там він навчався і зростав, там працював із знаним австрійським художником та письменником Фердинандом Георгом Вальдмюллером. У Відні відбувалися й перші виставки робіт та формувалися власний індивідуальний стиль та почерк Карла Шляйхера. Особливо плідним та самобутнім був для нього період із 1859 до 1871 року. Впродовж цього часу він і створив свої найбільш відомі праці, найцікавіші жанрові сценки.
Життя – це найкраща картина
Рабини, талмудисти, монахи, п’яниці, гравці в карти, музиканти, жанрові картини зі сценами з життя євреїв і просто різноманітні життєві ситуації – це короткий, але дуже живий, жвавий і промовистий перелік тем та ситуацій, до яких звертався у своїй творчості Карл Шляйхер. На його творчість відчутний вплив мало голландське мистецтво XVII століття, де значну увагу також звертали на передання різноманіття життя у всій красі і без зайвої ідеалізації. Помітно, що окремі з персонажів Карла Шляйхера мають анекдотичний вигляд, але практично всі вони – це упізнавані та репрезентативні типажі, через які автор дуже вдало передає те, що важливе і життєве, притаманне людям. Особливо багато робіт художника присвячено християнським монахам і талмудистам. Останні стосуються теми обміну ідеями між поколіннями, є її осмисленням, авторською рефлексією на це. Водночас, подібні картини художника є цікаві ще й як резервуари знань про певні звичаї і традиції, характерні для відмінних релігійних та етнічних спільнот.
“Тлумачення Талмуду”, “Єврейська сцена”, “Швець”, “Лихвар”, “Монах читає”, “Монах пише”, “У равина”… Роботи Карла Шляйхера зберігаються у музеях та галереях різних європейських міст, у приватних колекціях. Побачити їх можна навіть у Манчестері.
Євген ГУЛЮК
Використані джерела:
- Carl Schleicher. Austrian painter: https://peoplepill.com/people/carl-schleicher
- Carl Schleicher // WikiArt. Enciclopedia de artes visuais: https://www.wikiart.org/pt/carl-schleicher
- Carl Schleicher. Der Bücherwurm: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carl_Schleicher_Der_B%C3%BCcherwurm.jpg
- Carl Schleicher, The Talmud Scholars // Lot-art: https://www.lot-art.com/auction-lots/Carl-Schleicher-The-Talmud-Scholars/222-carl_schleicher-19.9.18-lempertz