Created with Sketch.

Муфтій ДУМУ «Умма» Саїд Ісмагілов: українські мусульмани не живуть в окремих гетто, а російська агресія їх єднає

28.03.2014, 15:05

Українські мусульмани глибоко інтегровані у суспільство, в той час, коли у російських братів немає такої свободи. Також мови про розкол серед мусульман Криму взагалі немає, як це пробують розіграти в Росії

Українські мусульмани глибоко інтегровані у суспільство, в той час, коли у російських братів немає такої свободи. Також мови про розкол серед мусульман Криму взагалі немає, як це пробують розіграти в Росії, — розповів Муфтій Духовного управління мусульман України «Умма» Саїд Ісмагілов на зустрічі в Інституті філософії ім. Г. Сковороди в Києві 25 березня. Науковців, які були присутні на зустрічі, найбільше цікавило ставлення муфтія до подій в Криму та щодо міжрелігійної співпраці в Україні.

«Розколу в Криму немає, зараз спостерігається, що кримські татари ще більше згуртувались, тому що біда прийшла до них додому і консолідує їх. Якщо буде найгірший сценарій і мусульманам Криму буде нав’язано зовнішнє керівництво, то можливо, що віруючі не визнають його та постане підпільна релігійна спільнота з підпільним духовним лідером, хай навіть ззовні «на трон» буде поставлений муфтій з російської сторони. Самі мусульмани Криму не визнають його», — заявив він.

Окрім того, показовою стала ситуація навколо Меджлісу кримських татар та заяв Романа Силантьєва від 24 березня про те, що «в Криму треба робити ставку не на існуючого муфтія, а на муфтія недавно створеного ДЦМК», який офіційно незалежний, але духовно, вочевидь, підпорядковується Ахмеду Таміму.

Водночас авторитет Муфтія Криму лишається надзвичайно високим, але після втручання російської сторони можливий сценарій перерозподілу важелів впливу серед мусульманської спільноти України.

«Ще на початку окупації півострова до керівництва Меджлісу прибув муфтій Татарстану зі своїм заступником. Як сказав керівник Меджлісу, гості прибули без запрошення та погодження, та пропонували налагодити співробітництво. Кримські керівники чітко пояснили, що є офіційний рівень спілкування і вони будуть готові тільки до відкритої співпраці. Як наслідок в російських ЗМІ з’явилась низка неприємних статей, де не в найкращому світі висвітлювались мусульмани Криму», — поділився муфтій.

Так само Ісмагілов навів приклад розподілу впливу влади та ісламу в інших країнах, зазначивши, що в мусульманських країнах Азії та Північної Африки над вірою стоять політики, що достатньо прискіпливо контролюють релігійне життя мусульман. Однак приклад України демонструє відмінну модель, коли іслам активно інтегрований в суспільство і є його елементом.

«Не в кожній країні мусульмани мають можливість вголос засуджувати злочини та гріхи у суспільстві. Але в Україні ми маємо можливість висловитися, дати нашу оцінку подіям. Якщо є гріх, то треба казати, що це — гріх, або злочин, і що так не можна робити. Навіть наші імами, які з насторогою відносились до подій в Україні, всі були обурені ситуацією в Криму, всі підняли руки та підтримали звернення, де ми засудили агресію РФ», — пояснив він.

Муфтій підкреслив, що «ті, хто обізнані, ніколи б не хотіли, щоб така сама ситуація настала в Україні». Наприклад, російська влада прийняла постанову про заборону дуже популярного перекладу смислів Корану Єльміра Кулієва, назвавши його книгу «екстремістською літературою». Ще одна ситуація – в деяких релігійних об’єднаннях російські імами отримують проповіді, написані керівництвом, та зобов’язані проголошувати під час проповіді тільки той текст, що зазначений там. Якщо ж хоч трохи відійти від тексту чи додати своє, то спостерігачі повідомлять про це керівництву та імам може бути позбавлений посади.

За словами Ісмагілова, український іслам відрізняється небувалим лібералізмом та тим, що мусульмани не живуть в окремих гетто, як це відбувається в Західній Європі. Він додає, що навіть брати по вірі з пострадянського простору не могли повірити у наявну свободу слова під час візитів до України.

«У нас, навіть якщо мечеті побудовані не зовсім офіційно, ніхто їх не зносить, як були знесені дві мечеті в Росії в Ставропольському краї. Наші імами їздили і в Татарстан, і в Абхазію. Вони були дуже здивовані, коли не знайшли в Абхазії жодної мечеті, хоча переважна більшість жителів вважає себе мусульманами. Можливо вони там і є, але ніхто не знає, де вони розташовані. В нас у кожному місті на Донбасі є мечеть, ми видаємо наші газети без цензури, виходить релігійна література, нам ніхто не каже, що ми повинні розповідати вірним», — наголошує муфтій.

Додамо, що на Донбасі наразі відроджена Рада церков та релігійних організацій, представники духовенства виступили в місцевій ОДА, засудивши певні дії проти України, а також наголосили, що треба відродити діяльність ради в області.

Нагадаємо, що Саїд Ісмагілов і раніше активно долучався до діяльності Євромайдану як в Донецьку, так і в Києві, та пояснював протести з точки зору ісламу.

Побувала і записала Тетяна Мухоморова

Читайте також
Релігієзнавчі студії Вічна Війна
Сьогодні, 09:48
Релігієзнавчі студії Православно-слов’янська філософська традиція: становлення
Вчора, 10:41
Інтерв'ю Не бачу різниці між деструктивністю верхівки УПЦ МП і проросійських політичних сил, наприклад, ОПЗЖ, — д-р Олександр Бродецький
28 березня, 10:52
Релігійне краєзнавство Чернігів: 900-річна церква відчинила двері для екскурсій
28 березня, 10:45