До цього храму, що знаходиться майже в центрі Харкова, не приїздять туристи. Храм не зустрічається в сучасних описах Харкова. До нього важко доїхати громадським транспортом. Навколо храму розташовані заводи, склади та залишки приватної забудови колишнього приміського селища Іванівка. Тим не менше в цих стінах можна побачити викладачів Харківського університету, відомих письменників, поетів та акторів, а також правозахисників та політичних діячів, знаних всій країні. Служби проходять, поки що, тільки в частині будівлі, але в християнські свята храм заповнюється прихожанами вщент, так, що яблуку ніде впасти. Про нього розповідає В’ячеслав НЕСТЕРОВ.
Вісімдесят років по тому, у 1762 році, стара дерев’яна церква була повністю відновлена, але зберегла свою назву. З цією, другою дерев’яною церквою Івана Богослова, пов’язане ім’я не менш видатного та не менш легендарного слобожанця, одного з символів Харкова – славетного мандрівника-філософа Григорія Савича Сковороди. В період вчителювання Сковороди в Харківському колегіумі (1759-1766 рр.), він жив неподалік храму, на Холодній горі, над річкою Лопанню, а найкоротша дорога до колегіуму проходила повз відновлений храм до берега річки, а потім човном на другий її берег. На жаль, хату, в якій жив філософ, вже під час Перебудови пустили під екскаватор. Так Харків позбувся пам’ятки своєї історії, якою міг би пишатися.
Ця дерев’яна церква постояла більш ніж сто років, але дерево, на жаль, не вічне. Храм зістарівся. У 1879 році на місці старої дерев’яної була закладена кам’яна церква того ж імені. Будівництво закінчили у 1885 році. За цей час місто Харків підійшло майже впритул до слободи, але все ж іще не поглинуло її. Храм, таким чином, залишався за межами міста і не був харківським, а межа міста проходила сусіднею з храмом вулицею.
Будівництво кам’яної церкви Івана Богослова здійснювалося за проектом єпархіального архітектора (1869-1885) Харківської та Богодухівської єпархії Федора Івановича Данилова (1810-1885) у неоруському стилі, дуже характерному для цього періоду церковного будівництва на Слобожанщині. Офіційно будівництво велося «тщанием прихожан» церкви. Але їх основну масу складали робітники залізничних майстерень по вулиці Великій Панасівській та заводчани хімічного заводу, що був відкритий на Іванівці в 1850 році, які не могли надати вдосталь коштів для такого великого будівництва. Так що, скоріш за все, кошти на храм надали власник хімічного заводу купець В.І. Пащенко-Тряпкін (пом. 1894), що в історії міста Харкова залишився як меценат та благодійник (Хар. Кал. 1879, 122), та власник заводу масляних фарб купець Ващенко.
Архітектурно-історичною мовою опис храму такий:
Церква освячена 3 листопада 1885 року. Вона мала три престоли: головний — святого апостола євангеліста Івана Богослова, з правого боку — в ім’я Різдва Пресвятої Богородиці (освячений 8 липня 1888р.), зліва – в ім’я святого Феодосія Углицького архиєпископа Чернігівського та Преподобного Серафіма Саровського (освячення 24 жовтня 1904 р.). Церква мала парафіяльне кладовище на Лисій горі.
Слід ще додати, що храм є найбільшим дітищем Ф. Данилова, та одним з найбільших храмів Харкова. За загальною площею споруди він наближається до Володимирського собору в Києві. Може тому, що храм виявився таким великим, на внутрішні розписи не вистачило грошей, тому розписаний він був вкрай аскетично. Перед початком Першої світової війни при храмі діяла недільна церковна школа.
У Громадянську війну церква була закрита, доля священників храму невідома. Відновлення діяльності громади церкви офіційно відбулося 17 квітня 1921 року, коли церковна громада була зареєстрована в комісії з відділення церкви від держави при окрвиконкомі Харківської губернії. В 1924 р. парафія храму брала участь в спровокованих Радянською владою конфліктах між так званими «тихонівцями» (прихильниками колишнього патріарха РПЦ Тихона) та представниками «офіційної» (Синодальної) церкви з почерговим захопленням храму представниками обох течій. Єдиними, хто виграв в цих сутичках між віруючими, були органи ВЧК-ГПУ, що підживлювали цей конфлікт.
16 липня 1991 року відбулися установчі збори релігійної громади церкви Святого Іоанна Богослова в складі УАПЦ. Перше богослужіння було відправлено 19 серпня 1991 року під мурами храму. Хто тоді міг знати, що саме цей день стане віхою в історії новітньої України. Парафіяни храму вважають, що це не просто співпадіння.
Настоятелем храму від моменту відродження релігійної громади є отець Віктор (Марінчак). Саме до його проповіді Слова Божого та до цього храму, що відроджується працею та зусиллями парафіян і благодійників, приходять молитися українською мовою люди, котрі відчувають себе українцями в зрусифікованому Харкові.
Використана література:
Бондаренко І.В. «Передумови і тенденції стильового розвитку храмової архітектури Слобожанщини» (друга половина XIX – початок XX ст.). Дисертація. http://www.lib.ua-ru.net/inode/19414.html
Вечерський В. В. Пам’ятки архітектури й містобудування Лівобережної України. — А.С.С. Київ, 2005
Державний архів Харківської області. Архівний фонд духовної консисторії (ф.40, оп.110, спр. 1841, арк.339-339зв), фонд Харківського окрвиконкому (Р-845, оп.2, спр. 854, 1065, 1080)
Еклектика у храмовій архітектурі Харківщини (на прикладі творчості Ф.І.Данилова) //Архітектурна спадщина України. – Київ: Українознавство, 1997. – Вип. 4. – С. 116 – 122.
Православные храмы и монастыри Харьковской губернии 1681-1917. — Харьковский частный музей городской усадьбы. 2007.
Протокол засідання Харківської Міської Думи 18 лютого 1890. http://korolenko.kharkov.com/18.htm
Филарет (Гумилевский Д.Г.) «Историко-статистическое описание Харьковской епархии» — Москва, 1852.
Харьков. Его прошлое и настоящее. Историко-справочный путеводитель. — Харьков, 1902.
Харьковский епархиальный архитектор Ф. И. Данилов // Традиції та новації у вищій архітектурно-художній освіті: Зб. наук. праць вищих навч. закладів художнього профілю України та Росії – Харків: XXПІ, 1997. – Вип. 4. – С. 3–6.
Щелков К.П. «Историческая хронология Харьковской губернии» (1882 г.) — Харьков: «Сага», 2007