Переслідування незалежних мусульманських громад: чому окупований Крим називають півостровом релігійної несвободи
Оксана Бовсуновська, Владислава Присяжнюк, Оксана Дворецька
Головного муфтія Криму Еміралі Аблаєва окупанти схилили до співпраці і підпорядкували собі Духовне управління мусульман Криму. Водночас не всі релігійні громади тоді перейшли під протекторат колабораційного ДУМКу. Існування ж незалежних осередків мусульман у Криму не влаштовує росіян, саме тому на них тиснуть і переслідують.
Суспільне Крим розпочинає цикл публікацій "Релігія під контролем".
В лютому 23-го силовики окупаційного Центру протидії екстремізму та ОМОН провели обшук в мечеті міста Старий Крим. Після цього затримали імама незалежної мусульманської громади “Ескі Кирим” Ізета Сайфуліна. На нього окупанти склали адміністративний протокол за “незаконну місіонерську діяльність”.
У травні того ж року окупанти провели рейд у мечеті “Сувук-дере” в тимчасово окупованому Сімферополі. У листопаді 2023 року російські силовики провели обшук у будинку члена незалежної мусульманської громади "Алушта" Вілена Усеїнова.
У той же час обшуки були в імама мечеті в Алушті Юсуфа Аширова та ще одного члена громади — Зінура Аппазова. Російські силовики затримали їх. Згодом окупаційний суд арештував Аппазова за давні дописи у соцмережі. Аширова — за хуліганство.
За тиждень силовики провели обшук у будинку голови релігійної громади "Алушта" Абдули Гафарова. А торік у грудні був обшук у будинку Ісмаїла Юрдамова — імама мечеті в селі Привітному.
"Ранкові такі дикі обшуки, коли в масках приходять, ніяких повідомлень, нічого такого, просто вибивають двері і перевертають все з ніг на голову... Відкриваються справи, за цими справами стоять якісь там анонімні свідки. Як показує практика, кримських татар б'ють кримськими татарами, тобто колаборантами-зрадниками, як України, в першу чергу, так і кримськотатарського народу в принципі", — розповів муфтій Духовного Управління мусульман Айдер Рустемов.
Кореспондентка Суспільне Крим поспілкувалась в мечеті у Києві з Айдером Рустемовим. Він наголосив, що мечеть запрацювала після окупації Криму РФ. На той час кримський муфтій-колаборант Еміралі Аблаєв вже перейшов на бік окупантів і виникла потреба створення кримського мусульманського центру, непідконтрольного Росії.
У 2016 році в Києві відбувся з'їзд делегатів кримських мусульманських організацій та представників Меджлісу і Курултаю кримськотатарського народу. Муфтієм обрали Айдера Рустемова. Всі ці роки він відстежує ситуацію із переслідуванням мусульман на півострові. Він наголошує, що окрім обшуків і надуманих справ, окупанти застосовують й інші методи тиску.
"Щонайменше сім мечетей, які не були підпорядковані так званому колаборантському муфтіяту під керівництвом Еміралі Аблаєва, Духовному управлінню мусульман Криму та Севастополя — просто відключали від електроенергії. І саме в місяць Рамадан це робилося. Це такий прямий тиск. Це така гра диявола і світові треба розуміти, що якщо це не зупинити, це зло — воно не зупиниться", — розповів Рустемов.
Рустемов вважає, що мета переслідування кримських мусульман — аби незалежні мусульманські громади перейшли під підпорядкування окупаційного Духовного управління мусульман Криму, а ще — тотальний контроль. Росія його запровадила на всій своїй території і намагається в такі ж рамки загнати тимчасово окупований Крим.
"Становище будь-якої релігії зараз, якщо ми кажемо про окуповану територію особисто Криму, то воно під тиском тоталітарної цієї машини", — наголосив муфтій.
За словами Айдера Рустемова, на противагу переслідуванням незгодних, РФ створює картинку благополуччя тих, хто перебуває під її контролем.
Після окупації Криму окупанти почали будувати Соборну мечеть у Сімферополі. Будівництво тривало 8 років. Муфтій-колаборант Еміралі Аблаєв розповідав, що близько 80% будматеріалів завезли з Туреччини. Мечеть стала політичним та пропагандиським проєктом, орієнтованим на міжнародну аудиторію, зазначила юристка Кримськотатарського ресурсного центру Людмила Коротких.
"На загал Російська Федерація намагається намалювати картинку, що нібито все добре. Вони там підтримують іслам, у них немає ніяких проблем, вони побудували Соборну велику мечеть в Сімферополі, вони її відкрили. Тобто картинка дуже гарна і це, звісно, що здебільшого робиться не для людей, які в Криму, а для того, щоб все це транслювати назовні і показувати, що вони в принципі толерантні і ніякої релігійної нетерпимості у них немає", — розповіла Коротких.
Правозахисники зазначають, що саме це окупанти ретранслюють на зовнішню аудиторію, особливо мусульманські країни.
Муфтій-колаборант Еміралі Аблаєв проводив зустріч з королем Саудівської Аравії, вітав з переобранням президента Туреччини та проводив спільний молебень з президентом Татарстану.
Аблаєв просуває наративи про нібито "російський Крим" до міжнародних ісламських структур.
"Це такий собі орган (окупаційне Духовне управління мусульман Криму — ред.), який використовується сьогодні окупаційною владою, в першу чергу Росією задля того, щоб контролювати громадську думку, тримати все під тотальним контролем і впливати на міжнародному рівні на думку мусульманських країн, ісламських країн", — зазначив Аудер Рустемов.
Ставлення Росії та окупаційної влади до кримських мусульман демонструє ситуація з мусульманськими кладовищами. Проросійська влада масово їх руйнує.
У 2017 році окупанти зруйнували мусульманське кладовище "Гурзуф-Азіз", неподалік пляжу у Гурзуфі. У 2018 році під час будівництва траси "Таврида" розкопали могили старовинних поховань, археологічні пам’ятки частково розікрали, частково знищили. Того ж року екскаватором зрівняли з землею мусульманське кладовище у Сімферополі. У 2019-му в Орлівці біля Севастополя окупанти зруйнували меморіальні плити з іменами кримських татар, які воювали у лавах радянської армії у Другій світовій.
А в селі Унгут Іслямтерецького району через мусульманське кладовище проклали водогін. Цього літа в Кореїзі окупанти теж вирішили відібрати мусульманське кладовище, де 30 років ховали кримських татар.
Тим часом підконтрольне Кремлю Духовне управління мусульман в окупованому Криму просуває кремлівські наративи. Одна з його функцій — роз’яснювати імамам, що їм розповідати в мечетях та на чому акцентувати увагу. Зокрема, про війну Росії проти України. Там вони мають поширювати пропагандистські наративи.
Крім того, правозахисники наголошують, що муфтій-колаборант Еміралі Аблаєв займався організацією масових заходів, під час яких кримчан намагалися вербувати до російської армії.
"99% мечетей в Криму підпорядковані Духовному управлінню мусульман Криму. Вони діють за вказівками, які йдуть від них, тобто вони розповідають, говорять те, що їм прописали зверху... Це роз’яснення стосується того, як тлумачити Коран і роз’яснення щодо ситуації того, що відбувається після 2022 року, після повномасштабного вторгнення, тобто як ставитись до війни, яку займати позицію і так далі. Це все контролюється, регламентується, щоб не було жодних неугодних російській владі думок.
Незалежні релігійні громади, які ще залишилися в Криму на 11 році окупації, піддаються системному переслідуванню.
"Це, власне, релігійні громади, які не захотіли підкоритися і перейти під контроль Духовного управління мусульман Криму... Яскравим прикладом є Алуштинська громада, яка ще з 20-го року зазнає переслідування. Власне і сама громада, як така була, її штрафували і декілька імамів цієї громади також піддавалися адміністративному переслідуванню. Тобто, власне релігія, по суті, стала інструментом, щоб переслідувати нелояльне населення", — зауважила менеджерка КРЦ Людмила Коротких.
Під приводом для переслідування нелояльних мусульманських релігійних діячів у Росії законодавчо ухвалили визначення “незаконна місіонерська діяльність”. Саме його почали застосовувати в окупованому Криму під час утиску мусульман.
"Є і такі випадки дійсно, коли імамів переслідують за нібито незаконну місіонерську діяльність, а насправді матеріалів цих так званих справ ніхто не бачив і ніхто не розуміє власне за що конкретно цих осіб переслідують. Просто начебто вони під час своєї діяльності або щось не те розповідали, або начебто не мали права відправляти релігійний код", — розповіла Коротких.
У Державній службі з етнополітики та свободи совісті постійно фіксують випадки релігійного переслідування на окупованих РФ українських територіях, зокрема, в Криму. Очільник служби Віктор Єленський розповів, що на півострові з 2014-го року кількість зареєстрованих релігійних громад зменшилася на третину. Решта — поза російським законом.
"Росія загалом є природним ворогом релігійної свободи і природним ворогом корінних народів, як в самій Росії, так і на окупованих територіях. І від самого початку окупації Криму, кримські мусульмани були такою головною мішенню російських окупантів. Вони робили все, щоб спочатку підпорядкувати кримських мусульман "центрам", які знаходяться в Російській Федерації. Потім, коли це не вдавалося, вони застосували масові репресії проти кримських мусульман", — зазначив голова ДЕСС.
Згідно зі звітом Державного департаменту США, Росія увійшла в п’ятірку країн з найнижчим рівнем релігійної свободи, і з кожним роком там посилюють тиск на релігійні громади. У Державній службі з етнополітики та свободи совісті зазначають, що Росія на законодавчому рівні фіксує жорстку політику щодо релігійних громад.
"В Росії існує дуже таке жорстоке репресивне законодавство про релігійні організації... В Росії дуже ліберальне законодавство про свободу совісті було у 97-му році переглянуто. З 97-го року, от вже ну більш ніж чверть століття, практично кожного року в нього додається щось, що робить це законодавство більш жорстоким і менш дружнім до релігійної свободи", — наголосив Єленський.
Крім того, переслідування кримських мусульман має ще один напрямок. Йдеться про звинувачення у причетності до ісламської організації “Хізб-ут Тахрір”. За цими сфабрикованими справами багаторічні ув’язнення відбувають більше сотні кримчан, переважно — кримські татари.