Created with Sketch.

Президент В.Янукович ліквідував Держкомнацрелігій. Що далі: зміна Закону про свободу совісті?

10.12.2010, 12:01

Указ Президента України №1085/2010 на сьогодні суперечить чинному Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», а саме – у частині передачі функції з реєстрації статутів (положень) релігійних організацій до Державної реєстраційної служби України. У свою чергу це створює підстави до поспішного внесення змін до цього Закону, без належного їх опрацювання та без узгодження з релігійною спільнотою.

9 грудня Президент України В.Янукович створив величезний інформаційний привід, оскільки ліквідував чимало відомих усім міністерств та інших центральних органів виконавчої влади. Указом №1085/2010 Глава держави в тому числі ліквідував Державний комітет у справах національностей та релігій, більшість функцій якого передав реорганізованому Міністерству культури України. Однак реєструвати релігійні організації буде новоутворена Державна реєстраційна служба України.

Сфери міжнаціональних відносин та захисту прав національних меншин України, якими опікувався Держкомнацрелігій, також відійшли до відання Міністерства культури. Керівником якого Президент своїм іншим Указом №1113/2010 призначив Михайла Кулиняка. До цього часу він очолював Міністерство культури та туризму України, яке підпало під реорганізацію.

Серед іншого Президент Віктор Янукович доручив Уряду “вирішити в установленому порядку питання щодо ліквідації Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі”. Нагадаємо, що функціонування зазначеної Комісії передбачено Законом України «Про захист суспільної моралі».

Зазначені зміни відбулись у рамках адміністративної реформи, яку ініціював Глава держави, задля оптимізації системи державного управління та витрат на утримання державних установ. Проте слід подивитися на те, як ці зміни можуть вплинути на релігійну ситуацію, діяльність Церков і віруючих в контексті чинного законодавства України.

Слід зауважити, що статтею 30 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» передбачене функціонування державного органу України у справах релігій. Основним завданням цього органу Закон визначає забезпечення проведення державної політики щодо релігій і церкви.

Окрім цього, згідно із Законом на державний орган у справах релігій покладено такі функції:

Усі вказані функції, які виконував Державний комітет у справах національностей та релігій, відтепер буде реалізовувати Міністерство культури України. Виключенням є лише реєстрація статутів (положень) релігійних організацій, яку згідно із Указом Президента буде здійснювати Державна реєстраційна служба України, поряд із реєстрацією громадських та благодійних організацій.

Водночас, згідно із статтею 14 Закону реєстрація статутів (положень) релігійних організацій знаходиться у компетенції державного органу у справах релігій, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а у Республіці Крим – в компетенції Уряду Республіки Крим.

Таким чином, Указ Президента України №1085/2010 на сьогодні суперечить чинному Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації», а саме – у частині передачі функції з реєстрації статутів (положень) релігійних організацій до Державної реєстраційної служби України. У свою чергу це створює підстави до поспішного внесення змін до цього Закону, без належного їх опрацювання та без узгодження з релігійною спільнотою.

Однак Всеукраїнська Рада Церков і релігійних організацій та інші міжконфесійні об’єднання неодноразово виступали проти внесення будь-яких змін до Закону про свободу совісті та релігійні організації. На їх думку, законотворчий процес у нинішніх умовах містить небезпеку звуження релігійної свободи в України.

Слід відзначити, що центральні органи виконавчої влади, що ліквідуються чи реорганізуються, згідно Указу Президента будуть продовжувати виконання своїх функцій до завершення адміністративної реформи. При цьому Кабінету Міністрів України надано 2 місяці для того, щоб розробити проекти положень реорганізованих центральних органів виконавчої влади та подати пропозиції про внесення змін до актів законодавства, що випливають із змісту Указу.

Читайте також
Коментарі Насамперед бути служителями: коментар на лист Папи Франциска до нових кардиналів
10 грудня, 10:10
Коментарі Джордж Вайґель: роздуми про «Dignitas Infinita» або чому потрібно бути сміливішим у проголошенні істини
10 грудня, 12:00
Коментарі Від псевдомесіанської ідеї «Святої Русі» до імперського рашизму: що проповідують ідеологи «русского міра»
10 грудня, 10:05
Коментарі Благословення - не схвалення!
19.12.2023, 13:50