«Просто іслам». Дослідження американського Pew Research Center про єдність у принциповому та різноманітті у важливому
Останнє соціологічне дослідження світового ісламу довело монолітність мусульман у базових питаннях та цікаві розбіжності у відношенні до хаджу, стосунків шиїтів-сунітів та, звісно, жінок.
Що таке сучасний світовий іслам? На це питання дає відповідь нещодавнє серпневе опитування дослідницького центру П’ю (Pew Research Center), що охопило 38 000 мусульман, які 80-ма мовами визнають Аллаха єдиним Богом та Мугаммеда – Його пророком. Центром уваги наукового експерименту стали традиційно мусульманські країни (Пакистан, Афганістан, Ірак, Єгипет), екваторіальні африканські держави та країни колишнього СРСР – Росія, Казахстан, Таджикистан, Киргизстан та Азербайджан. На жаль, Україна в опитуванні представлена не була.
Незважаючи на те, що 1,6 мільярда мусульман одностайні у найбільш принципових релігійних питаннях, дослідження виявило цікаві розбіжності, які пов’язані з регіональною та етнічною специфікою. «Мусульмани у 39 країнах відрізняються одне від одного у рівні релігійної посвяченості, відкритості до множинних інтерпретацій їхньої віри та прийняття різних сект та рухів», — звертають увагу соціологи.
Так, на відміну від 93% мусульман, які постять від час Рамадану, та 77%, які дотримуються закяту (тобто виконують добровільні пожертвування), тільки 1/10 з опитуваних практикують хадж – паломництво до Мекки. Нічим іншим як тільки регіональною особливістю можна пояснити той факт, що чим далі від центру поклоніння мешкає мусульманин, тим менш є його шанс потрапити до Мекки: тільки 3% індонезійців та 6% пакистанців виконали хадж у своєму житті. Тоді як лише п’ята частина (відстань від Каїру — 1 284 км) єгиптян вже побувала на святому місці.
Дослідженню вдалось отримати точні статистичні дані стосовно відсотка віруючих у стрижневі елементи ісламу. Як і очікувалось, 97% опитуваних вірять у єдиного Бога і Мухаммеда, 89 вірять у життєву долю, 88% переконані у існуванні янголів, і тільки 80% вважають Коран за буквальне слово Боже. Також спостерігається традиційно високий відсоток тих, хто впевнений у існуванні духовної реальності: отже, 94% мусульман вірять у небеса і тільки 87% — у пекло.
Розколи та історичні поділи не оминули також і мусульман. Соціологи Pew Research Center переконались у різноманітті оцінок послідовниками Аллаха факту існування течій та рухів у сучасному ісламі. Цікаво, але половина або більшість опитуваних у 32 з 39 країн вважає, що є тільки одне вірне тлумачення вчення Аллаха та його пророка. Проте ближньосхідні та північноафриканські мусульмани думають інакше: 58% тунісців, 58 марокканців та 49% палестинців впевнені у можливості множинних інтерпретацій ісламу. Подібні оцінки напряму впливають на відношення до сунізму та шиїзму, яких у процентному відношенні, за даними на 2009 рік, 87-90% та 10-13% відповідно. Виявилось, що мінімум 40% мусульман-сунітів не надають право шиїтам зватись мусульманами. Більшість таких на Близькому Сході та у Північній Африці: 50% марокканців, 40% палестинців та 53% єгиптян впевнені у своїй доктринальній винятковості. Проте суніти, які живуть пліч-о-пліч з шиїтами, відносяться до їхніх віросповідних особливостей (таких як відвідування гробниць святих) з розумінням: так, 82% іракських та 77% лівійських послідовників Мугаммеда вірять, що будуть з шиїтами на небесах. За межами Близького Сходу та Північної Африки тертя між сунітами та шиїтами зникає з поля зору соціологів: більшість послідовників Аллаха ідентифікують себе як «просто мусульманин» («just a Muslim»). Наприклад, у Індонезії 26% мусульман вважають себе сунітами, 56% — звичайними мусульманами, 13% не дали впевненої відповіді. Як мінімум 50% південно- та східноєвропейських віруючих у Аллаха вважають себе «просто мусульманами».
Як чоловіки, так і жінки приблизно однаково зображають своє становище і зобов’язання у ісламі. «Залишається вірним для оцінки обома статями важливості релігії та частоти виконання щоденних релігійних ритуалів (таких як молитва і читання (або слухання) Корану)», — пояснюють автори дослідження. Наприклад, для 43% мусульманок у Центральній Азії релігія грає дуже важливу роль у їхньому житті (аналогічний результат у чоловіків – 42%), 31% жінок моляться декілька разів на день (чоловіки – 28%), 8% щоденно читає або слухає Коран (чоловіки – 6%). Найбільша гендерна відмінність світового мусульманства, на думку дослідників, полягає у відвідування мечеті: у більшості регіонів світу жінки найчастіше відповідають «ні» на запитання «Чи відвідуєте Ви регулярно мечеть?». Цифри вражають: 77% жінок у Південній Азії, 74% у Центральній Азії та 49% у Південно-Східній Європі ніколи не відвідують мечеть на відміну від 1%, 20% та 22% чоловіків відповідно.