• Головна
  • "Маючи незалежну державу, ми маємо прикладати свої зусилля до того, щоби Церква нашого народу не мала інших духовних центрів"...

"Маючи незалежну державу, ми маємо прикладати свої зусилля до того, щоби Церква нашого народу не мала інших духовних центрів"

20.02.2007, 10:01
"Маючи незалежну державу, ми маємо прикладати свої зусилля до того, щоби Церква нашого народу не мала інших духовних центрів" - фото 1
Веб-конференція РІСУ On-line — у гостях: владика МАТФЕЙ (Шевчук), єпарх Дрогобицький і Самбірський Української Православної Церкви Київського Патріархату

Матфей (Шевчук)Веб-конференція РІСУ On-line — у гостях: владика МАТФЕЙ (Шевчук), єпарх Дрогобицький і Самбірський Української Православної Церкви Київського Патріархату

Запитання і відповіді розміщуються в порядку отримання останніх — найсвіжіші угорі.



Запитання від редакції:

— Наступної неділі є свято Торжества Православ’я. В цей день Православна Церква згадує тих, на кого було накладено анафему. Кого згадує в цей день УПЦ КП? Яке Ваше ставлення до практики анафем в сучасності?


Матфей (Шевчук)— Анафема це – передання відступника віри у руки Божі. Святитель Іоан Золотоустий в своєму слові наголошував, що у цьому питанні треба мати обережний підхід, не можна піддавати анафемі ще живого, бо він ще може покаятись і навернутись, а тим більше не можна мертвого, бо він в руках Божих і над ним творить суд Сам Господь. В історії Церкви ми бачим практику, що анафему найбільше використовували у політичних цілях. Київський Патріархат не застосовує практики анафемствування, а за чином Торжества Православ'я у своїх храмах виголошує многоліття усім православним Патріархам та істинно віруючим, та вічну пам'ть усім тим хто закінчив життя в Православній Вірі.



Священик Яромир, м. Київ:

— Владико Матфей, як Ви оцінюєте потуги митрополита Львівського та Сокальського УПЦ КП Андрія /Горака/ повернутись в юрисдикцію РПЦ. Це вже не перша спроба. Які канонічні санкції чекають на нього? 2. Як, склалася доля Архієпископа Пецини, чи у Вашій єпархії немає розколу серед духовенства? Дякую за відповідь!!!


— Канонічних санкцій щодо Митрополита Андрія (Горака) не буде оскільки він категорично відкинув звинувачення щодо переходу в іншу юрисдикцію.

Архієпископ Феодосій (Пецина) знаходиться на спокої і його доля находиться в його ж руках, а я, як правлячий архієрей, не відсторонив його від обов'язків настоятеля парафії с. Криниця Миколаївського району.



Михайло Огризко:

— Слава Ісусу Христу! Чи у Вашій консисторії створена комісія про збереження пам’яток дерев’яних храмів сакральної архітектури, які знаходяться у Вашій Єпархії? Це перше питання, а друге — прокоментуйте будь-ласка засідання Ради Церков і релігійних організацій Львівської області за участю голови облдержадміністрації Петра Олійника і прийняту заяву до громади Львівщини?


— На засіданні Ради Церков Львівської області було прийнято спільно заяву щодо збереження дерев'яних храмів у Львівській області, а також вирішено один раз на пів року робити спільні зустрічі керівників єпархіальних управлінь і вирішувати спільні питання, які стосується релігійного життя у Львівській області.



Матфей (Шевчук)Женя:

— Добрий день! Скажіть будь-ласка, як Православна Церква ставиться до святкування „Дня закоханих” („Дня святого Валентина")?


— Православна Церква негативно ставиться до дня закоханих. Ми вважаємо, що питання стосунків між молодими людьми не повинно підноситись до рамок релігійного святкування.



Остап, м. Львів:

— Владико, кар'єрний шлях більшості новопризначених єпископів Київського Патріархату доволі типовий - настоятель одного з монастирів, секретар Патріарха і хіротонія. Скажіть, будь ласка, яким досвідом збагачуються на цих постах майбутні єрархи?


— Будучи секретарем Патріарха Філарета, я особисто для себе збагатився досвідом духовно-адміністративного керування і після призначення на Дрогобицьку кафедру зараз активно використовую цей досвід. А загалом, я вважаю, що без особистих міцних морально-духовно якостей дуже важко стати єпископом і повноцінно керувати єпархією. Патріарх Філарет як Предстоятель Церкви усвідомлює, що єпископ повинен бути не тільки адміністратором, а насамперед духовним провідником вірних своєї єпархії, і цим він керується, коли обирає кандидатів на архієрейську хіротонію.



православний українець:

— Апологети "київського патріархату", намагаючись виправдати еклезіологічну неповноцінність своєї конфесії, наводять історичні приклади самочинної автокефалії та, як наслідок, "канонічної ізоляції" Руської та Болгарської Православних Церков. Чи не очевидно Вам, що невизнана автокефалія (в цих історичних прикладах) та невизнана "церква" (УПЦ КП) це зовсім різні речі і в них зовсім різне майбутнє? Адже "київський патріархат" існує в Україні паралельно з визнаною православним світом Українською Православною Церквою, яка є, якнайменше, вчетверо більшою за нього?


Матфей (Шевчук)— В наведених Вами прикладах все ж спостерігається одна і та сама історична паралель. Насамперед люба автокефалія організовувалась під впливом державних та політичних подій, які ставили передумови, тому говорити, що УПЦ Київського Патріархату в історичних прикладах «це зовсім різні речі» принаймі звучить, як обман. Пройде невеликий проміжок часу і ми побачимо, як наша церква здобуде такеж саме визнання, як свого часу здобула Російська, Болгарська та інші Помісні церкви.



Святослав Варення, Центр християнської співпраці:

— 1) Владико Матфей, на вашій прес-конференції ви висловились за тісну співпрацю з УАПЦ та УГКЦ. В звязку з цим такі запитання:
Як ви дивитесь на те, щоб відслужити спільну Літургію з місцевим єпископом УАПЦ, щоб засвідчити повну церквовну єдність ваших єпархій?
Які у вас стосунки з місцевим єпископом УПЦ?
2) Як у вас в єпархії налагоджена справа катехизації дорослих? Наскільки вона плідна?
3) Чи ви підтримуєте євхаристійне відродження в Православній Церкві(запровадження практики щотижневого причастя, як це, наприклад, зроблено в Харківсько-Полтавській єпархії УАПЦ)?
4) В які паломництва/прощі ходять вірні вашої єпархії?


— Я не заперечую проти спільної служби з місцевим єпископом УАПЦ, але повинно бути щире бажання з його сторони.

У Дрогобицько-Самбірській єпархії при кожній парафії (церкві) створені недільні школи, як для дітей так і для дорослих, а також у періодичному виданні нашої єпархії — журналі «Єпархіальний вісник» — створена рубрика для дітей стосовно катехизації.

Приймати Причастя православний християнин повинен якнайчастіше, але ми повинні дотримуватися тієї практики, яка застосовується православною церквою, що прийняттю Євхаристії передує сповідь.

В нашій єпархії з мого благословення вірні їздять до різних святих місць, а саме у Манявський Скит (Івано-Франківська обл.), Свято-Успенську Почаївську Лавру, Козацькі Могили у с. Пляшева (Рівненська обл.) та інші.



митр. прот. д-р Михайло Димид, голова УБНТ, бувший ректор ЛБА, директор ІЦП УКУ:

— Чи може вірний Англіканської Церкви причащатися в Православній Церкві у винятковому порядку, коли наприклад вірний вірить у все, що вірить Православна Церква щодо Таїнства Євхаристії і знаходиться в місцевості, де немає свого власного храму і пресвітера, до якого приступити для прийняття Святого Таїнства? Буду вдячний прочитати Вашу аргументацію. Дякую


— Коли вірний Англіканської Церкви хоче спасти свою душу через прийняття Таїнства Святої Євхаристії то найперше йому треба усвідомити, що без прийняття Православної Віри це Таїнство буде для нього не спасенне. Тому, що сама форма Євхаристії в Англіканській Церкві не передбачає превтілення хліба і вина у істинні Тіло і Кров нашого Спасителя.



Роман, м. Тернопіль:

— Львівська область по-особливому бурхливо відреагувала на кампанію Свідків Єгови "Кінець фальшивої релігії вже близько". Чим, на вашу думку, зумовлена така реакція? Чому вона не відбулась на інших, не менш релігійних теренах? Скажімо, ну наприклад, на Тернопільщині чи на Івано-Франківщині? І чи Ви дійсно вірите, підписавши звернення до влади, що в нас можливо законним шляхом заборонити цю релігію?


— Львівщина завжди була «лакмусовим папірцем» в релігійній свідомості українців і щоби мати потужний вплив на вірних, будь-яка релігійна організація чи Церква використовувала притаманну галичанам щиру віру. Я вважаю, що заборонити цю релігію ми не в силі, але ми повинні духовно-просвітницькими заходами та тлумаченням Святого Писання відкривати істинне лице неправдивих пророків. А люди самі вирішать, до якої конфесії чи релігії їм належати.



Володимир:

— Слава Ісусу Христу! Владико, якими ви бачите відносини УПЦ КП та УГКЦ зараз і в майбутньому. Чи утворення єдиної помісної церкви може привести до злиття обох вказаних церков?


— Я міркую, що коли буде об'єднана Православна Церква, то самі греко-католики будуть ставити питання щодо злиття в Єдину Помісну Православну Церкву в Україні.



Дрогобиччанин:

— Чи будуть з Вашого боку прийняті якісь дії щодо покарання тих громад з Вашої єпархії, які самочинно перебудовують інтер'єри храмів, які є пам'ятками архітектури?
Наступне, в який спосіб плануєте розв'язати майнові міжконфесійні конфлікти, які виникають між Вашими громадами і вірними УГКЦ?


Матфей (Шевчук)— На засіданні раді церков у Львівській обласній державній адміністрації піднімалось питання щодо зберігання церков, які належать до сакральної архітектури і при єпархіальному управлінні буде створена комісія, яка буде займатися питаннями і погодженнями збереження дерев'яних храмів. Тільки в законодавчому порядку.



В’ячеслав Труш (Харківщина):

— Ваше Преосвященство! Як Ви оцінюєте міжцерковні стосунки між УПЦ КП та УАПЦ в Україні загалом та на Дрогобиччині зокрема? Дякую.


— Наші стосунки з УАПЦ повинні базуватися в дусі християнської любові, і я вважаю, що із сторони Київського Патріархату власне так і є. І я, як правлячий єпископ Дрогобицько-Самбірської єпархії, буду робити для того все, щоб вірні бачили толерантність, любов та повагу між нами.



Андрій Смирнов:

— Владико!
1. Що спонукало Вас у 19 років прийняти чернечий постриг?
2. З чим, на Ваш погляд, пов'язаний бум єпископських хіротоній доволі молодих архієреїв (Нестор у 26 р., Федір у 28, Матфей у 33) в УПЦ КП у 2006 р.?


— Тільки моє щире бажання служити Богові.

Церква розвивається і потребує освічених архієреїв. Хоча і мають вони молодий вік, все ж Церква покладає надії, що керуючись Священними канонами та Церковними правилами, вони мудро будуть вести церковний корабель. Щодо мого віку, то хочу зазначити, що він абсолютно придатний для архієрейського служіння. Я вже маю за своїми плечима 15 років священичого служіння.



Олексій, Львів:

— На форумі РІСУ прозвучало запитання, як галичани постять. Чи не могли Ви відповісти на це запитання?


— Як щирі християни, галичани постять так, як заповідано церковними правилами і уставами, але якщо дехто з них і порушує суворість посту то це є його особиста відповідальність.



о. Ігор Курляк:

— Владико Матфей, як Ви оцінюєте нинішній внутрішній стан УАПЦ? Чи вже є такі парафії, які хочуть приєднатися до Вашої єпархії, після Вашого приходу на Дрогобицьку кафедру?
Як Ви, Владико, можете змалювати перспективи розвитку в Дрогобицько-Самбірській єпархії у найближчому майбутньому?


— Можна припустити, що такі парафії із великою надією будуть в лоні Київського Патріархату.

Дрогобицько-Самбірська єпархія покладає великі надії на майбутнє, пов’язані з розвитком єпархіального управління, зокрема, створення різних душпастирських відділів. Так вже створений єпархіальний відділ у справах сім'ї та молоді, який займається, у т.ч., духовною опікою молодих людей, батьки яких виїхали закордон на заробітки. В планах відділи капеланства у тюрмах, військових частинах, лікарнях, навчальних закладах. Займаємося розбудовою нових храмів у нашій єпархії та відкриттям нових релігійних громад Київського Патріархату.



Ігор газета "Вільне слово", м.Дрогобич:

— Слава Ісусу Христу, Ваше преосвященство! Яке Ваше ставлення до закликів і заяв Московської Патріархії що критикують ініціативу Ющенка скликати комісію для створення єдиної помісної Церкви?
2.Владико,на Вашу думку навіщо висвячувати нового єпископа УПЦ МП на Дрогобицьку кафедру?


— Комісія зі створення єдиної помісної Церкви буде функціонувати незалежно від того, яке ставлення до неї є зараз зі сторони Московської Патріархії.
Вікарний єпископ Львівської єпархії УПЦ МП призначений для посилення позицій Московського Патріархату на Галицькій землі. Я, вважаю, що в все ж це не відіграє великої ролі в Дрогобицько-Самбірській єпархії УПЦ Київського Патріархату.



православний українець:

— Кожній православній незаангажованій людині вочевидь зрозуміло, що УПЦ КП, загубивши політичну та іншу підтримку "сильних світу цього", має розсипатися на порох. Думаю, що в глибині сумління розумієте це і Ви. Чи не вбачаєте Ви, що це колись відбудеться, та чи готові Ви будете повернутися в справжню Церкву в тому чині, в якому її покинули?


Матфей (Шевчук)— Наша Церква, насамперед, ніколи не мала підтримки «сильних світу цього». Ми відчуваємо підтримку в першу чергу простих віруючих людей, які всім своїм єством хочуть, щоб в Україні була помісна Православна Церква. Маючи Головою Церкви Господа нашого Ісуса Христа, ми впевнені у своєму майбутньому. Як зазначено у Святому Письмі, „і ось тепер я так вам раджу, зоставте цих людей, лишіть їх, бо коли від людей цей задум чи ця справа, вона сама собою розпадеться, коли ж від Бога, ви не зможете її знищити; щоб ви часом не стали противниками Бога” (Діяння, 5:38-39).



Андрій, студент Львівського медичного університету:

— Слава Ісусу Христу! Владика Матфей. Перше питання до Вас, Ваше ставлення до екуменізму, як православного єпископа?
Відвідуючи часто офіційний сайт Прес-служби Дрогобицької єпархії, до речі дуже цікавий, є цікава лінка на єпархіальний вісник, я би хотів дізнатися, чи є у єпархії періодичне видання, як є то як можна підписати його?


— Екуменізм треба розглядати на сьогоднішній час як засіб діалогу між різними конфесіями та релігійними рухами.

Щодо до єпархіального вісника, то періодичне видання нашої єпархії можна передплатити поштовим переказом у сумі 72 гривні на адресу єпархіального управління: м. Дрогобич, вул. Малий Ринок, 6, оф.35, для прес-служби. І Вам буде в конверті надісланий на Вашу адресу Єпархіальний вісник.



Олександр Єрємєєв, м.Київ:

— Шановний владико! На жаль, УПЦ-КП перебуває в штучній ізоляції щодо світового православ’я з вини МП. З приводу у мене питання:
1. Чи визнають таїнства УПЦ-КП хоч якісь визнані Православні Церкви (наприклад, Церкви діаспори під омофором Вселенського Патріарха), а також римо- та греко-католики?
2. Чи не було б, можливо, кращим для непідлеглого МП Православ’я в Україні перейти безпосередньо під омофор Вселенського Патріарха, аби нарешті покінчити з тяжкою і, на мій погляд, абсолютно незаслуженою ізоляцією?
Дякую за відповідь!


— Для нас важливо, щоб наші Таїнства визнавали віруючі, які приходять до наших храмів. Але такого мірила, яке б визначало "канонічний - неканонічний", на сьогоднішній день немає. Маючи апостольське приємство єпископату, ми не сумніваємося у тому, що наші священнодії є сакральні і сповнені благодаті Духа Святого.

Маючи незалежну державу, ми повинні прикладати свої зусилля до того, щоб Церква нашого народу не мала інших духовних центрів. Адже це не вирішить питання, коли ми замінимо центр — Москву на Стамбул (Фанар).



Ангеліна Брегер:

— Добрий день!!! Чому православна церква так строго ставиться до Великоднього посту і заставляє своїх прихожан поститися?


— Православна Церква ніколи не змушує своїх вірних строго поститись, а тільки вказує, що піст і молитва є найкращими способами в досягненні досконалості. Ще на зорі християнства ті люди, які хотіли досягнути більшої досконалості, приділяли значну увагу справі посту. Та й сам Спаситель наш Ісус Христос у Божественній Євангелії зазначає, що піст разом з молитвою є найшвидшим способом досягнення Божественної Благодаті.



православний українець:

— Владико, вже не вперше з’являються інформацію про певні "бродіння" серед єпископату УПЦ КП, зокрема, про переходи Вашого сусіда владики Андрія Горака. Прошу пролити більше світла на цю тему. Що дійсно відбувається?
Наступне запитання. Як Ви оцінюєте позаминулорічні переговори з УАПЦ? І яка перспектива минулорічних переговорів УАПЦ з УПЦ?


— 23 січня появилась інформація, що Владика Андрій бажає перейти в юрисдикцію Московського Патріархату, але Митрополит офіційно заперечив чутки, щодо цього. Офіційно прес-служба Київської Патріархії оприлюднила позицію Митрополита Андрія, що він залишається вірним УПЦ Київського Патріархату і знаходиться в канонічному послуху Предстоятелю УПЦ Київського Патріархату Патріарху Філарету.

Позаминулорічні переговори з УАПЦ не відбулися з причин відсутності в лоні УАПЦ єдності з питань об’єднання в єдину помісну Православну Церкву. Наступні переговори, УАПЦ з УПЦ, тільки задекларовані як переговори. І Московська Патріархія виставляє як вимогу, щоби переговори переросли в об’єднання, має відбутися покаяння „раскольників”.



православний священик о. Святослав Ковальчук, м. Онтаріо (Канада):

— Слава Ісусу Христу! Владико Матфей, на Вашу думку, як молодого перспективного єпископа, чи скоро на вашу думку відродиться діалог між всіма гілками православ'я щодо об'єднання в єдину Українську Помісну Православну Церкву?
І на сам кінець передайте будь-ласка від мене велике вітання із канадської землі моєму приятелю, Вашому прес-секретарю отцю Миколі Біляку! Дякую Владико!!!
Слава Ісусу Христу!!! Слава Українській Помісній Православній Церкві!!!


— Діалог звичайно, що відродиться і напевно, що в найближчому часі, адже насамперед в цьому зацікавленні віруючі. І все ж таки державна влада в особі президента висловила також такі думки на зустрічі президента з єпископатом УПЦ Київського Патріархату.