Національний музей у Львові, заснований Митрополитом Андреєм Шептицьким 1905 року, має найбільшу у світі збірку української ікони. І це не єдине, чим приваблює музей. Проте його практично не включають у нові туристичні маршрути, які розробляють у Львові, а екскурсії все частіше набувають «приватного» характеру…
— Це програмна робота нашого музею, так би мовити. З самого початку вона планувалася і як виставковий проект, і як видання. Тематика виставки та видання — це «Святий Миколай з житієм». Наголос власне слід поставити на частині «з житієм», оскільки ікон святих Миколаїв у нас є дуже багато, а до видання увійшли лише ікони святого Миколая з сюжетними сценками (на загал «житійний» цикл св. Миколая в українському іконописі налічує більше тридцяти епізодів). Святий Миколай — це найбільш популярний святий українського народу. На території України він відомий уже з перших часів запровадження християнства на цих землях. Тому, звичайно, розвинений і його культ. Національний музей у Львові має багато ікон, особливо XV-XVI століття, на цю тему. Таких ікон не має жоден інший музей.
У нашому музеї їх налічується 48 (охоплює ХV-ХVІІІ ст.). До збірника увійшли 45 найкращих. Причиною не внесення до каталогу ще трьох ікон є як поганий стан, через що вони важко репродукуються, так і незначна мистецька цінність.
У процесі підготовки виставки був проведений значний комплекс реставраційних робіт. Слід зазначити, що під час цієї роботи з-під пізніших записів відкрили декілька оригінальних з мистецького та іконографічного погляду ікон святого Миколая з житієм ХVІ ст. Серед них – й рідкісна для того часу ікона з вкладними текстом.
Більшість ікон збірки раніше не експонувалась. Вони також не були відомі й у літературі. Після експонування виставки були проведені дендрохронологічні дослідження деяких ікон, що уможливило здійснити їх точніше датування і атрибуцію.
Щодо самого видання, то його можна назвати науково-популярно-художнім. При підготовці каталогу ікон нашого музею «Святий Миколай з житієм» ми ставили собі за мету, щоб це видання було водночас і науковим, і художнім, і доступним для широкого загалу. В кінці видання ми помістили пояснення до кожного клейма — 20 моментів з життя святого Миколая — від народження до смерті, враховуючи його чуда, які святий робив як під час життя, так і після смерті. У виданні вміщені пояснення до найбільш цікавих моментів з життя святого. На мою думку, це допоможе популяризації цієї збірки ікон нашого музею та зробить видання більш зрозумілим і доступним.
Книга є цікавою і як художнє видання, тому що надзвичайно цікавими є мініатюрні сценки з цього житія. Коли дивишся на ікону, то на певні моменти можна і не звернути увагу. А от коли дивишся на ці сценки у книзі, де вони зображені великим планом, то інколи це може бути кращим для розуміння та сприйняття, аніж коли ти споглядаєш сам твір: одна справа споглядати твір, інша — звучання цього твору в книзі.
Загалом, незважаючи на певні нюанси, які завжди хочеться вдосконалити та порівняно малий наклад книги – 1000 екземплярів, я вважаю, що це вдалий проект. Я задоволена.
— Чим відрізняється це видання від попередніх Ваших робіт?
Звичайно, коли пройшов уже деякий час, можна сказати про те, що є нові, не представлені у збірці, роботи. По-перше, це пов’язано з тим, що я не врахувала роботи, які знаходяться у приватних колекціях і не були відомі до цього. На сьогодні узагалі спостерігається тенденція, коли приватні колекціонери більш охоче надають свої ікони до публікації, намагаються ввести свої твори в науковий оббіг. Яскравим прикладом може слугувати минулорічна виставка в Києві «Від Миколая до Йордану» — ікони ХVІ-ХVІІІ століть — із приватної колекції Ігоря Гриніва.
Повертаючись до «Спаса у славі», зауважу, що у вступі до видання репродуковані ікони не лише нашої колекції, а все, що могло спричинитись до розвитку цієї теми.
Другим проектом було видання «Богородиця з дитям і похвалою». Це вже інший формат — лише огляд ікон нашої колекції.
У мене є мрія — зібрати усі пам’ятки з тієї чи іншої теми. Але це не так легко. Особливі труднощі викликає те, що є за кордоном. Та поки що обмежуємося тим, що є в нас. Цього достатньо до якогось певного етапу. Проте я думаю, що ця справа матиме продовження.
Колекція ікон Святого Миколая з житієм Національного музею представляє багатий матеріал, що практично охоплює усі відомі іконографічні варіанти на цю тему, зокрема й рідкісні, та подає широкий спектр художньо-образних вирішень як у межах окремих періодів, так і в межах певних малярських середовищ, стилістичних груп, напрямів чи у творчості конкретних майстрів. Водночас ця тема дає можливість глибше і всесторонніше висвітлити особливості іконографії українських житійних ікон, що має свої типи та варіанти.
Слід зазначити, що видання «Святий Миколай з житієм» є логічним завершенням певного періоду праці: ікони св. Миколая разом «Спас у Славі» та «Богородиця з Дитям і похвалою творять певну ансамблеву цілість, складаючи в іконостасі один, нижній, т.зв. намісний ряд.
Проте не дослідженим і не впровадженим до літератури залишається великий корпус пам’яток, що належить іншим музеям в Україні і за її межами, а також пам’ятки з приватних збірок і ті, що належать діючим церквам. Тема св. Миколая заслуговує на багатоаспектне дослідження, оскільки торкається багатьох інших проблем, дотичних як до цієї теми, так і до українського мистецтва і культури загалом.
— А чи є уже плани для початку іншого періоду роботи? Які проекти насамперед хотілося б втілити в життя?
Але натомість дуже багато праць з тієї теми є в інших колекціях. Ікони на таку тему є і в церквах за кордоном: Польща, Словаччина... Щоб цей проект був справді цікавим, потрібно знайти спосіб зібрати усі ці пам’ятки та видати.
Як ми узагалі підходимо до систематизації нашої колекції? Один спосіб — це показати одну тематичну групу, відштовхуючись від тих пам’яток, яких ми маємо найбільше. Наприклад, Богородиці з похвалою було 65 ікон, Миколая — 45, Спаса в славі — 34.
Якщо говорити про найбільш популярних святих для українців, то, окрім вже згаданих, потрібно було б видати ікони Параскеви П’ятниці. Перші збережені житійні ікони святої датуються ХІVст. До речі, у парних іконах св. Миколая найчастіше зображено зі св. Параскевою. Доволі популярною була й преподобна Параскева, що теж часто зображена зі своїм житійним циклом.
Названими святими, включаючи ще св. Димитрія та святих братів «безсребреників» Косму і Дем’яна, за поодинокими винятками, й обмежуються українські житійні ікони. Проте жодний з цих святих не має настільки розвиненого «житійного циклу», настільки багатого подіями, чудами, кількістю сюжетів, як св. Миколай.
— Розкажіть про збірку ікон Національного музею загалом.
Щодо української ікони, то, наприклад, з ХІVст. у музеї близько десятка пам’яток, з ХV ст. — уже сто, з ХVІ ст. — близько 700-800 ікон, з ХVІІ ст. — ще більше тощо. Є різні підходи щодо того, як ми робитимемо каталог. На сьогодні ми працюємо над каталогом ікон ХІV ст. — початку ХVІ ст. — нарахували їх близько 140 ікон. Більшість з них (80%) уже відомі, є в літературі. Деякі ще переатрибутовуються (визначається їх точний вік).
Загалом, ікону ХІVст. атрибутувати дуже важко, оскільки іконописні традиції, малярські підходи були настільки тривкі, що важко визначити, чи ця ікона написана в кінці ХІVст., чи на початку ХVст. Ми вдаємося до нових методів атрибутування. Наприклад, радіовуглецевий аналіз.
Уже пізніше — ХVІІ-ХVІІІ ст. — до іконостасу включають ще страсний цикл та вгорі — пророки. Саме тематика 12 сюжетів та найбільш шанованих святих, а також великі монументальні ікони, які не входили в іконостас, — Страсті Господні та Страшний Суд (ми маємо велику збірку таких ікон) — цими сюжетами тематично вичерпується збірка ікон у нашому музеї.
Натомість, дуже багато цікавих мистецьких вирішень кожної групи. Бо канон, в Україні особливо, якось не обмежував творчості маляра (саме маляра, у значенні ремісника, а не художника). Переважно, це анонімні роботи, ми маємо буквально декілька імен авторів, якими підписані ікони, але це поодинокі винятки, зазвичай, ікони не підписували.
Колись у нас був Союз прихильників Національного музею, треба було б відновити цю традицію.
— Нещодавно музей отримав гран-прі на виставці у Дніпропетровську, де презентував, зокрема, мультиплікаційний сюжет, зроблений на основі ікони. Чи планується розвиток такого підходу?
— Мультиплікаційне представлення — це дуже цікава ідея наших молодих працівників... Це яскравий приклад того, що можливості ікони ще досі не вичерпані, показує наскільки великі перспективи вона дає. Ми зробили мультфільм на основі житія святого Миколая, але лише початок, адже це дуже довга та важка робота. Проте це унікальна практика, яка досі невідома.
Мультфільм на основі ікони — це було щось настільки нове, що привернуло увагу учасників виставки в Дніпропетровську. Як наслідок, ми зайняли гран-прі серед інших музеїв України. Цей мультфільм потрібно було б продовжити, адже ми подали лише сюжети народження святого Миколая та хрещення.
— Які кроки робить музей для популяризації його спадщини, зокрема сакральної?
— У нас є спеціальний відділ, який займається популяризацією.
Екскурсії, які на сьогодні відвідують наш музей, зазвичай, мають більш приватний характер, «по знайомству», так би мовити. І це є проблемою. Адже в музеї є на що подивитися. У нас відбувається дуже багато виставок: і фондових, і окремих художників. Ми намагаємося оголошувати про ці події попередньо через ЗМІ. Проте це все є досить обмежене Львовом.
— Формування колекції Національного музею розпочиналася більш як сто років тому за Митрополита Андрея Шептицького саме як збір церковної спадщини по селах, містечках. Якщо б тоді не було такої кампанії, ми б не мали таких цінних пам’яток. Чи на сьогодні проводиться така робота: польові дослідження та збір?
Наша національна ідентичність яскраво представлена в іконі, в пісні, фольклорі, у церкві. Жоден народ не має таких дерев’яних церков. Але в нас, навіть ті останні, які залишились, наче народні і нічиї, просто гинуть.
У нашому музеї є чудова фото- та неготека, яку свого часу уклали Михайло Драган та Іларіон Свєнціцький. Завдяки цьому ми маємо хоча б уявлення про те, як виглядали пам’ятки, яких на сьогодні уже немає.
Ця ініціатива потребує продовження, залучення громадськості до порятунку перлин українського сакрального мистецтва та архітектури...
— Тема, яку ми зачепили, є надзвичайно актуальною та обширною. Вона потребує окремого детального висвітлення. Для РІСУ — це одна з пріоритетних тем. Тому сподіваємося на подальшу співпрацю та дякуємо за розмову.
Розмовляли Тетяна ЛУЦИК і Тарас АНТОШЕВСЬКИЙ
Львів, 7 листопада 2008 року
На світлинах:
1. Титульна сторінка книги.
2. Св. Миколай з житієм, кін. ХІV — поч. ХV ст., Радруж
3. Св. Миколай з житієм, др. пол. ХV ст., Горлиця
4. Житійне клеймо з цієї ікони: порятунок потопаючого корабля
5. Св. Миколай з житієм, кін. ХV — поч. ХVІ ст., Ванівці, Лемківщина
6. Св. Миколай на троні з житійними сценами, пер. пол. ХVІ ст., з музею Ставропігійного інституту
7. Св. Миколай з житієм, поч. ХVІІ ст., Яблунів, Турківщина
8. Свв. Стефан і Миколай з житієм, кін. ХVІ ст., Поляна, Старосамбірщина
9. Св. Миколай з житієм, 1671 р., Баличі, Мостищина
10. Богородиця Одигітрія з похвалою. Св. Миколай з житієм, др. пол. ХVІІ ст., Сколе
11. Св. Миколай з житієм, кін. ХVІ ст., Вовче
12. Св. Миколай з житієм, кін. ХVІІ ст., Корчин, Сколівщина