Майдан і війна в Україні створили нові виклики перед українськими богословами, а також нові теми для досліджень релігієзнавців. І ці виклики та теми цікаві не лише для українських дослідників.
Майдан і війна в Україні створили нові виклики перед українськими богословами, а також нові теми для досліджень релігієзнавців. І ці виклики та теми цікаві не лише для українських дослідників. В першу чергу російські фахівці зіштовхуються з подібними запитами. Про це і йшла мова в Києві наприкінці вересня на камерній конференції «Релігія в часи кризи» за головуванням відомих експертів Віктора Єленського та Кетрін Воннер. Пропонуємо вашій увазі короткі тези та роздуми учасників конференції.
Професор додає, що вимоги релігійних організацій виглядали дуже просто: повага до закону Божого, повага до людських особливостей та суспільна солідарність. Але, за словами Чорноморця, Церкви здійснили одну велику помилку. Вони заклали ідею лібералізму в суспільство, а потім безвідповідально лишили людей сам-на-сам з цим концептом. Причиною цьому стало небажання Церков бути винними в чомусь, що спостерігалось і в заявах Всеукраїнської Ради Церков та релігійних організацій, яка просто закликала до миру та ненасилля. Таким чином, Церква стала поруч з народом, але без будь-якої відповідальності за те, що відбувалось.
Опонентом першому доповідачу став релігієзнавець, доцент Львівського національного університету ім. Франка Андрій Юраш. Він підкреслив, що Церкви несли відповідальність за всі події. Науковець переконаний, що зараз найчіткішим є заклик Патріарха Філарета (Денисенка) «до меча», а також наявний заклик греко-католиків до активної участі в подіях. Проте ключовим діячем залишається УПЦ (Московського Патріархату), від рішення якої залежить і розвиток майбутніх подій.
Так само УПЦ (Московського Патріархату), на його думку, все ж відрізняється автономією думок від Москви. Хоча вона не може виступити з однозначною позицією, тому що це призведе до втрати великої частини пастви. На фоні цього проступили такі факти, як наступ «казацьких священиків» на Донбасі та лише поодинокі виступи служителів з чіткою позицією, що лишались під власну відповідальність.
Його тези продовжив історик релігії та сходознавець Олександр Агаджанян, додавши, що ніколи не варто перебільшувати роль релігійних організацій в цих процесах. Він вказав на потребу в об’єктивному дослідженні, яке покаже повну картину минулих подій та чітку канву участі служителів в усіх процесах. Паралельно з цим актуальним стає поняття «атмосферної релігії», яка існує понад характерними відмінностями між деномінаціями.
Внаслідок цього, продовжує релігієзнавець, відбулось загострення векторів різних ідентичностей. Діяльність та вибір УПЦ супроводжувала неоднозначна риторика Патріарха Кирила, який розривався між двома поняттями. Зокрема, відомий концепт «Русского мира» був суперечливим – Патріарх то підкреслював його суто російське спрямування, то нагадував, що РПЦ «не є Церквою одного народу чи країни», натякаючи на імперську розповсюдженість. При цьому ж УПЦ (Московського Патріархату) в Україні бажано вилитись в національний проект та прямувати до власної діяльності, певен вчений.
Науковець певен, що реальна робота вже давно випередила наявний рівень законодавчої документації. Наразі ж продовжує діяти система просування законів, на що потрібно якнайменше 3-4 місяці, щоб документ хоча б почав розглядатись. Все це неймовірно гальмує впровадження будь-яких змін. Могло б стати незайвим впровадження посади Уповноваженої особи з питань релігії, щоб зсунути з мертвою точки розгляд багатьох дотичних питань, які лишаються поза увагою.
У відповідь Андрій Юраш заявив, що він навпаки бачить повний відхід від будь-якої моделі державно-церковних відносин. Це радше має бути хаотичне співробітництво Церков у межах певної ліберальної моделі, що вже по суті й реалізується. Кожен новий президент несе разом з собою нову модель та бачення співпраці, яка залежить від особистих вподобань, що не може не впливати на ситуацію.
Внаслідок цього потрібне заснування уніфікованого підходу до реєстрації релігійних організацій, а не за індивідуальними преференціями, як це частіше можна спостерігати. Разом з тим існують певні проблеми закритості ВРЦіРО, яка немов «не пускає» інших. Однак це унікальна формація, яка поєднує представників стількох релігій.
За його словами, Церкви не одразу прийняли Майдан і довго наздоганяли його згодом. Так сталось через традицію обачності духовенства. УПЦ опинилась в полі суперечних тенденцій, коли настав час великих трансформацій. Але й навіть в тих, хто встигнув влитись в активні події, лишились проблеми. Зокрема, це був брак богословського осмислення Майдану з боку УГКЦ, коли «дух українства вже визрів, але йому не дали назву». Церква щодня стала зустрічати певні виклики та сигнали, зіштовхнувшись з абсолютно новими реаліями.
Дослідниця переконана, що становлення нових мучеників – це процес актуалізації християнства. Хвиля зацікавлення постаттю Родіонова пішла далі – почались публікації книг, фільмів та мультфільмів про нього. Більше того, у Харкові відкрили храм на честь новомученика. Подібні явища, на думку Корміної, призводять до покриття новими значеннями релігійного ландшафту. Додатково це дає поштовх до самоідентифікації православних, де досі зберігається поділ на «Росію» та «імперію».
Професор Агаджанян погодився, що нові святі Церкви – це пошук адаптації реальності. І тому образ рядового солдата, який став новомучеником, є відповіддю на потребу суспільства, вираженням колективної свідомості. При цьому основним джерелом інформації стають ЗМІ за допомогою ініціативної групи, яка творить сам образ святого. І це нові реалії сучасного православ’я, до яких Церкву штовхають самі люди.
Натомість протестанти Донбасу, додає науковець, відмовились від стратегії росту та повернулись до простого служіння – практичної допомоги людям. Зважаючи на потреби людей, місіологія Церкви наразі має бути цілісною та мінімалістичною. А Майдан дав шанс не лише змінити основи теології, а й багато чому навчитись у простих людей.
Думки Черенкова підтримав Віктор Єленський, зазначивши, що на Майдані була присутня дуже широка аудиторія, яка сприймала проповідь зі сцени: «Майдан хотів сприймати Євангеліє соціальної дії. Це дає поштовх до більш затребуваних висновків служителів перед запитом іншого місіонерського проекту. І поки це все відбувалось, деякі хотіли й надалі лишитись над конфліктом, не втручаючись».
Йому опонував Юрій Чорноморець, відповівши, що світ є постекуменічним. Він певен, що наразі кожен представник конфесії тримається за свою традицію та поглиблюється в ній: «Треба бути не скільки в діалозі, скільки просто бути християнами – тоді ми і зблизимось насправді».
***
Конференція стала покликанням до початку нової сторінки релігієзнавчих досліджень. Події останнього року вимагають уваги не лише політологів або журналістів, а й експертів, які пліч-о-пліч переживали всі минулі події. Дослідниця Кетрін Воннер зазначила, що не лише планує майбутні подібні зустрічі спеціалістів, а й сподівається на появу низки нових актуальних досліджень. І завдяки їм стане можливим новий розвиток діалогу, нові дискусії та розуміння пройдешнього року.