Кореспондент РІСУ Ольга ХАРІВ розповідає про музей Волинської ікони.
Музей Волинської ікони вважається унікальним вже через саму назву. Його фонди налічують півтори тисячі пам’яток сакрального мистецтва, з них більше 600 ікон Волинської школи живопису ХVІ-ХVІІІ століть, предмети металопластики, декоративної різьби та скульптури. Зали стало вміщують 80 ікон вже з відреставрованої колекції, решта через брак площі подається у змінних тематичних виставках. Наприклад, зараз демонструються виставки „Різьбярство на Волині 16-17 століть”, „Карбування у творах сакрального мистецтва Волині”, де відвідувачі можуть оглянути оклади ікон та Євангелій ХVІІІ — поч.ХІХ століть.
Минулого року з реставрації в Українській академії мистецтв повернулися 11 пам’яток волинського темперного живопису і пізнішого костельного періоду ХVІІІ-ХІХ століття. На думку директора музею Тетяни Єлісеєвої, костельний живопис на полотні і ті ікони, що прикрашали греко-католицькі храми (адже з 1617 року православна єпархія перестала існувати на Волині), — це найцікавіший матеріал останніх досліджень і є основою майбутніх виставок олійного живопису.
Ідея постійного експонування зразків сакрального мистецтва зародилася під час експедицій під керівництвом Павла Жолтовського працівників Волинського краєзнавчого музею у 1981-85 роках, що проводилися на вимогу Міністерства культури обстежити культові споруди в області і взяти на облік цінні мистецькі пам’ятки. Фактично ці експедиції мали рятувальний характер: дві третіх церков тоді були закриті, ікони у них вкривалися пліснявою, нищився левкас, зникали цілі композиційні частини. Частина культових предметів поповнила фонди Волинського та Рівненського краєзнавчих музеїв, а що було в „аварійному” стані, те відправляли до науково-дослідницьких майстерень Української академії мистецтв. Вперше 26 врятованих ікон показано світові на виставці „Культ святих у Православній Церкві” на початку 90-х. Пізніше ще одна виставка „Волинський іконопис ХVІ-ХVІІІ ст.” та статті відомого львівського дослідника Олега Сидора про Волинську школу малярства стали відправною точкою аргументації про необхідність окремого музею. Найбільше зібрання на Україні творів волинського іконопису давало змогу показати етапи становлення місцевої школи малярства. На жаль, зразки давнього, княжого іконопису перейшли до інших музеїв: „Волинська Богоматір” ХІІ-ХІІІ ст. досі знаходиться у Національному художньому, „Драгомижська Богородиця” поч. ХІІІ — у Рівненському краєзнавчому. Але, все-таки, ікони основного періоду ХVІ-ХVІІІ ст. зберігалися тут.
На початку 90-х відділ релігії Волинського краєзнавчого музею, працівники якого займалися колекцією сакральних предметів, розміщувався у костелі св. Петра і Павла. При передачі колишнього „музею атеїзму” громаді РКЦ постало питання, куди подіти багаті фонди? Несподівано для громадськості своє приміщення на правах оренди надала СБУ у Волинській області. Краєзнавці зробили ремонт, підготували фондосховища, і, нарешті, у 1993 урочисто відкрилися двері нового музею Волинської ікони. Та під час перевезення ікон з костелу з’ясувалось, що потрібно негайно створювати місцеву реставраційну майстерню. Таку колекцію за один день не перевезеш. До підготовчої роботи залучили спеціалістів Львівського філіалу Київського реставраційного центру, студентів Української академії мистецтв. „Ми дуже вдячні, — розповідає директор музею Тетяна Єлісеєва, — тодішньому настоятелю римо-католицької громади кс. Людвігу Камілевському за те, що протягом року нас не виганяли, а ці ікони зберігались у костелі. „Тим часом виникли проблеми з СБУ: через два роки з незрозумілих мотивів господарі вказали музею на двері. Скандал гасився щорічними листами до Мінкультури та до відповідної комісії Верховної ради. Зрештою надано було старий двоповерховий будинок у центрі міста, який, на радість вимученим науковцям, перебудували з врахуванням необхідних музею умов — таких як автономне опалення, система кондиціювання повітря, сучасне освітлення, новітня пожежна та охоронна сигналізація, модерна реставраційна майстерня з відповідним обладнанням, належні фондові приміщення. Перші відвідувачі у 2001 році побачили відновлені і досі не експоновані ікони „Спас у славі” пер. пол. ХVІ ст. (реставратор Анатолій Квасюк), „Деісіс” пер. пол. ХVІІ ст., „Апостол Іоанн з житієм” ХVІІІ ст.
Щодо джерел поповнення фондів музею, то їх кілька: у першу чергу, це наукові експедиції (з 1997 по 2003 рік їх проведено аж 22), котрі обстежують храми з благословення керівників єпархій УПЦ КП та УПЦ (МП). А слід сказати, що музей володіє повною картиною того, що зберігається у церквах завдяки описам 80-х років і всі цінні предмети з того часу обраховані і паспортизовані, так що будь-які зміни легко виявити. Чимало з таких пам’яток вже не використовується в богослужінні і їх „безболісно” громади передають у музей. Зокрема, таким чином з дзвіниці с. Голоби Ковельського району потрапила ікона 16 ст. Юрія Змієборця. Це найдавніше зображення святого, культ якого у межах області був дуже поширений, що пов’язано з князем Володимиром Васильковичем та будівництвом храму св. Георгія у Любомлі у ХІІІ ст. Кошти на реставрацію (здійснену львівським фахівцем Іриною Мельник) дав владика Нифонт УПЦ (МП). Ще один драматичний випадок: у храмі в селі Матейки Маневицького району над входом до горища були прибиті старовинні ікони апостольського ряду. Почали відривати — дерево посипалось. Науковці засумнівались, чи вдасться врятувати цей шедевр. З полегшенням усі зітхнули, як з’ясувалося, що образи намальовані на липових дошках, а шашель поїв тільки ту одну „просту” дошку, до якої прибиті були ікони.
Сакральні речі потрапляють до музею не лише як експедиційна знахідка, або як доброчинний подарунок (наприклад, ікона Холмської Богородиці від відомої волинської громадської діячки Надії Горлицької). Волинська митниця передавала не раз затриману контрабанду (як правило, це зразки російського іконопису ХVІІІ-ХІХ ст.), з якої склалась збірка у 330 одиниць і, між іншим, на її основі готується виставка „Від Воскресіння до Вознесіння”. Таким же шляхом сформувалася колекція підокладних ікон з цікавим карбуванням у стилі рококо, класицизму, з посрібленням та позолоченням, з оригінальними сюжетами, наприклад, „Не ридай мене, Мати”, „Богородиця — всіх скорбящих радость”, „Умягчення злих сердець”, „Триіпостасне Божество”. „Такі образи не характерні для українського іконопису, — розмірковує директор музею Тетяна Єлісеєва, — вони виникають у кінці ХVІІІ — поч. ХІХ ст. у Росії, але після третього поділу Польщі і приєднання Волині до складу імперії побутують в наших храмах. Важко визначити, чи затримані на кордоні релігійні предмети куплені або вкрадені. Практика свідчить, що, на жаль, у нинішніх храмах ікони не обліковані, не сфотографовані, не паспортизовані, як це робиться у Польщі”.