Зійшовши на папський престіл, митрополит краківський Кароль Войтила залишив позаду: рідну країну, багаторічне викладання в університеті, та навіть ім'я, котре носив “з собою” майже 60 років. Чого новообраний Папа Йоан Павло ІІ не полишив у Кракові, так це стосику зошитів, з роздумами про людську сексуальність. Ці зошити – конспекти майбутнього, й так і не заіснувавшого експерементального курсу для польських студентів про сенс людської статевості та сексуальності в Божих очах. Хіба новообраному Папі до того, щоб викладати? Та й експерименти, це теж напевно те що може собі дозволити професор, але не може – римський Понтифік?
Йоан Павло ІІ думав інакше, й не полишив богословських пошуків. Тільки от після сходження на престіл, роздумував Папа про людську сексуальність не в аудиторії, разом з групою обраних студентів, а під час щотижневих аудієнцій на площі Святого Петра. Виклад університетського богословського курсу за 129 папських аудієнцій – свідчення неабиякої відваги.
(13 травня 1981 року середова папська аудієнція так і не почалась, бо Папа Йоан Павло ІІ був поранений турецьким кілером)
Сміливість Папи полягає вже в тому, що він наважився роздумувати над однієї з найдражливіших тем – статевості та сексуальності. Чому Бог сотворив людину чоловіком і жінкою, й чи підпорядкував він одну стать іншій? Як поєднується заклик до шлюбу і до безженності? Та і взагалі, яку цінність має шлюб, якщо в «царстві Божому не женяться і не розлучаються»? Часто Папа сміливий не лише в питаннях, котрі задає, а й у відповідях, так багато разів і багатьма способами Йоан Павло ІІ підкреслює рівність чоловіка і жінки та рішуче виступає проти усіляких інтерпретацій підпорядкування жінки чоловікові.
Водночас з тим, бували й часи, коли відваги Папі бракло. Так, коли на аудієнціях справа дійшла до переказу тієї частини конспекту, котра стосується еротичної біблійної книги Пісні Пісень, Папа все ж вирішує прогорнути ці сторінки, а повертається до Пісні Пісень лише згодом, “урізаючи та злагоджуючи” свої початкові думки. Та все ж таки завжди, чи то просуваючись вглиб біблійного тексту, чи крутячись довкола однієї й тої самої думки та не знаходячи відповіді, чи навіть стверджуючи, що щось мусить бути так, бо так мусить бути, завжди Папа виходить з щирої потреби дати принаймні собі відповідь на питання, що ж означає «Чоловіком і Жінкою сотворив їх»
Живу динаміку роздумів, сумнівів, сміливих рішень та напівкроків, включно з оригінальними сторінками про Пісню Пісень, український читач з недавнього часу може оцінити сам завдяки українському перекладу, котрий нещодавно вийшов завдяки Інституту подружжя та сімї УКУ.
Та навіть після подолання цієї книги, питань залишитися більше ніж відповідей. Йоан Павло ІІ не замислювався і не ставив перед собою безліч питань про сексуальність, котрі зачіпають сьогодні українців під час війни. Богослов'я Тіла Йоана-Павла ІІ навіть на горизонті не ставить питання про загрозу, котру несе тілесність, краса, секс. Загрозу згвалтування, загрозу вбивства, загрозу приниження.
Тому я дуже ціную те, що видання книжки стало для Інститут родини та подружнього життя УКУ поштовхом богословствувати про речі, котрі залишаються і завжди будуть викликом. Якщо ви хочете приєднатись до роздумів, про те, що означає бути чоловіком або жінкою у час війни, як жити в тілі зраненому, та в кінці кінців, якщо вас цікавить те саме питання, що ж означає «Чоловіком і Жінкою сотворив їх», то набирайтесь сміливості та записуйтеся на літню школу «Святість Людського Тіла». Список лекторів та тем є за посиланням, а часу на реєстрацію до 25 червня.