У Львові представляють відому і невідому спадщину Модеста Сосенка

17.12.2020, 11:00
Культура
У Львові представляють відому і невідому спадщину Модеста Сосенка - фото 1
16 грудня у Національному музеї ім. Андрея Шептицького у Львові відкрилася виставка «Модест Сосенко. Фрагменти: до монументального». У зв’язку з карантинними обмеженнями відкриття відбулося у закритому форматі.

Для загального огляду виставка почне працювати з 17 грудня 2020 року з 10:00 до 17:00 (каса музею до 16:30). Термін експонування виставки 16.12.2020 – 28.02.2021

Виставка представляє вибрані твори Модеста Сосенка, архівні матеріали, світлини, підготовчі проєкти до розписів сакральних споруд та окремі образи художника, більшість з яких ніколи не було експоновано й опубліковано раніше.

Як розповіли у музеї, кураторська ідея має на меті наблизити до відвідувачів цінну й водночас крихку ділянку національного мистецтва початку ХХ століття, якою є монументальний живопис.

У Львові представляють відому і невідому спадщину Модеста Сосенка - фото 63617

Модест Сосенко (23 квітня 1875, с. Пороги – 4 лютого 1920 р., Львів), український художник з багатогранним талантом, автор портретів, краєвидів, жанрових творів, екслібрисів та історичної емблеми Національного музею у Львові. Проте найважливіший його внесок в історію української культури – це праця в царині релігійного малярства, де він проявив себе як новатор.

Навчався у Краківській школі образотворчих мистецтв, а з фінансовою підтримкою Андрея Шептицького отримав також фахову освіту в академіях Мюнхена і Парижа.

Від літа 1907 року – працівник Церковного (згодом – Національного) музею у Львові. Під час Першої світової війни був мобілізований до австро-угорської армії. Похований у Львові на Янівському кладовищі.

У Львові представляють відому і невідому спадщину Модеста Сосенка - фото 63618

У Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького зосереджена унікальна збірка творів, архівних матеріалів, світлин і підготовчихпроєктів до розписів, іконостасів та окремих образів художника. Усі пам’ятки надійшли до музею здебільшого як спадщина Модеста Сосенка згідно з його заповітом. Більшість цих творів досі ніколи не було експоновано й опубліковано.

До експозиції долучено і пам’ятки М. Сосенка, які зберігаються в Івано-Франківському краєзнавчому музеї, в Митрополичих палатах при соборі Св. Юра у Львові та у приватних колекціях. Архівні матеріали на виставку також надала Львівська національна наукова бібліотека України імені В. Стефаника.

Зі значною частиною експонатів глядач зустрінеться вперше, а з огляду на їхній специфічний характер представлення пам’яток стало можливе лише завдяки складній і тривалій праці реставраторів.

В експозиції також використано зібраний сучасний фотоархів уцілілих храмових робіт М. Сосенка.

Як зауважують в Музеї, виставка такого масштабу – це перша спроба познайомити широку глядацьку авдиторію з творами митця-монументаліста в музейних залах, максимально розкрити вплив мецената Андрея Шептицького на особливу художникову стилістику в царині релігійного малярства, суголосну з тогочасною добою змін.

Цьогорічна експозиція присвячена двом знаковим постатям ХХ століття: Митрополитові УГКЦ Андрею Шептицькому та художнику Модестові Сосенку. Нагодою для такого вшанування є їхні ювілеї, які відзначаємо 2020 року.

Знайомство та взаємна приязнь Митрополита і художника тривали впродовж 20-ти років: відзустрічі у Станиславові (нині – м. Івано-Франківськ) 1900 року, де Андрей Шептицький був єпископом, і аж до останнього подиху митця у Львові в Митрополичих палатах собору Св. Юра 4 лютого 1920 року. Свого часу саме владика скерував Модеста Сосенка до праці в царині сакрального малярства. Він створив унікальні можливості для професійного розвитку митця: сприяв у здобутті фахової культурно-мистецької освіти в провідних навчальних закладах Європи, залучив до роботи в Національному) музеї тощо. Відтак ці зусилля Митрополита проявились у яскравих монументальних творах Модеста Сосенка, які відродили давню традицію оздоблення українських храмів, але в новій стилістиці і стали початком новітніх пошуків у цьому напрямі вже для наступних поколінь художників.