Created with Sketch.

УАПЦ або УПЦ КП: чи змінять приналежність 20 громад на Хмельниччині

05.12.2016, 08:55

«Дезінформацією, яка не відповідає дійсності» називає прес-служба Карпатської єпархії УАПЦ повідомлення прес-служби Хмельницької єпархії УПЦ КП про те, що духовенство Волочиського благочиння першої з юрисдикцій вирішило перейти до другої.

«Дезінформацією, яка не відповідає дійсності» називає прес-служба Карпатської єпархії УАПЦ повідомлення прес-служби Хмельницької єпархії УПЦ КП про те, що духовенство Волочиського благочиння першої з юрисдикцій вирішило перейти до другої. Утім, сам благочинний на місці запевняє — з УАПЦ до УПЦ КП переходять усі священики і всі громади Волочиського району Хмельницької області.

«Присутнє духовенство у своїх виступах (виступили всі, хто перебував на зборах) одностайно підтримало ініціативу об’єднання та звернулася до Високопреосвященного Владики Антонія з проханням прийняти їх у склад Хмельницької єпархії», — такими словами охарактеризували в УПЦ КП збори Волочиського деканату УАПЦ, що відбулися 23 листопада 2016 р. у Свято-Покровському храмі у місті Волочиськ.

Заголовок статті — «Відбулося об’єднання українського Православ’я Хмельниччини». Публічна реакція УАПЦ з’явилася через тиждень, а саме після спільного собору Тернопільської і Хмельницької єпархій УАПЦ у Тернополі 1 грудня 2016 р. І оприлюднили її на сайті Карпатської єпархії УАПЦ, якою керує єпископ Мукачівський і Карпатський Віктор (Бедь) — цього єрарха Собор єпархій запропонував Архиєрейському Собору УАПЦ призначити керуючим також у Тернопільську єпархію.

«Як з’ясувалось надалі, поширене Українською Православною Церквою Київського Патріархату, дане повідомлення виявилось дезінформацією, яка не відповідає дійсності… Під час зустрічі із керуючим Хмельницькою єпархією Української Православної Церкви Київського Патріархату митрополитом Антонієм (Махотою), 23 листопада 2016 року в м. Волочиськ, жодні представники кліру Тернопільської єпархії Української Автокефальної Православної Церкви не приймали», — йдеться у статті на сайті Карпатської єпархії УАПЦ.

В УАПЦ акцентували на тому, що прес-служба єпархії УПЦ КП неправильно назвала Хмельницьку єпархію УАПЦ Тернопільсько-Хмельницькою, хоча у тексті УПЦ КП насправді її названо Тернопільсько-Подільською. Як доказ того, що повідомлення про перехід духовенства є дезінформацією, в УАПЦ наводять і факт участі священиків Волочиського благочиння у соборі в Тернополі 1 грудня.

«На фото, що додається до даного матеріалу, зробленого 1 грудня в м. Тернополі після засідання Собору Тернопільської та Хмельницької єпархій Української Автокефальної Православної Церкви, можна побачити тих самих священиків Волочиського благочиння Хмельницької єпархії УАПЦ, які присутні і на фото з митрополитом УПЦ КП від 23 листопада», — зауважують в УАПЦ.


Фото духовенства Волочиського благочиння із владикою Антонієм в УАПЦ охарактеризували «виключно як пам’ятне фото про зустріч і не більше». Кореспондент РІСУ намагався зв’язатися із керуючим Карпатською єпархією владикою Віктором, щоб отримати детальніші пояснення. Але слухавку підняв його референт, який повідомив, що владика на виїзді у Береговому. Про ситуацію знає секретар Тернопільської єпархії УАПЦ о. Петро Заяць.

«Заяви від них про перехід не було. Ні письмової, ні усної. Після того, як з’явилася ця інформація в Інтернеті (про перехід — прим. авт.), я передзвонив до священиків. Вони кажуть: “Так, отець Микола Фатич зібрав своє Волочиське благочиння на збори. Коли збори вже завершувалися, зайшов владика Антоній”. Вони кажуть: “Ми не знали, що робити — вийти чи залишитися. Ми толерантно його вислухали, нас поставили у тяжкі умови. Сфотографуватися ми то сфотографувалися, але не знали, що робити”, — говорить він. — На собор Тернопільської і Хмельницької єпархій приїхали 12 священиків Хмельницької єпархії. Всі, крім отця Фатича і ще одного, який мав інші причини, але сказав: “Я залишаюся в автокефалії”. Я до отця Фатича не телефонував».

Отож, частина священиків УАПЦ зафіксовані і на світлині з митрополитом Хмельницьким і Кам’янець-Подільським УПЦ КП Антонієм (Махотою), і з Предстоятелем УАПЦ Митрополитом Макарієм (Малетичем) та єпископом Мукачівським і Карпатським УАПЦ Віктором (Бедем).

Пояснити цей казус можуть рішення владики Антонія (Махоти). По перше, митрополит УПЦ КП вирішив залишити структуру Волочиського благочиння УАПЦ, яке Київський Патріархат готовий прийняти у стані сущому: у Волочиському районі існуватимуть відтак «Волочиське міське благочиння» на чолі з о. Миколою Фатичем і центром у Свято-Покровському храмі у Волочиську — ті, хто переходять з УАПЦ; а також Волочиське районне благочиння на чолі з о. Іваном Ласим і центром у Свято-Михайлівському храмі в селі Щаснівка— перейменоване Волочиське благочиння УПЦ КП. У Першому, за інформацією прес-служби Хмельницької єпархії УПЦ КП, 6 священиків, у другому — 15.

Ще один важливий момент — перше спільне Богослужіння новоутвореного благочиння планують провести у свято Миколая Чудотворця 19 грудня 2016 р.

«Я не знаю позицію кожного священика. Вони ще ніхто не переходив. Але на Миколая, 19 грудня, це має бути: хто забажає перейти, той зробить це, а хто не бажає — не буде. Заяви про вихід ніхто поки не подавав», — розповідає в. о. секретаря Хмельницької єпархії УАПЦ о. Анатолій Бих.

Ці наміри, а також причини рішення перейти до УПЦ КП, підтверджує і сам благочинний із Волочиська о. Микола Фатич. Він очолює благочиння УАПЦ із 1991 р.

«Вони поїхали туди (на собор у Тернопіль — прим. авт.), бо погляди у кожного священика свої. Але по приїзді вчора (2 грудня 2016 р.) ми мали розмову і вирішили, що були разом та мусимо бути разом. Тобто, роз’єднання немає. Вирішили переходити у Київський Патріархат всім благочинням, — каже о. М. Фатич. — З мого благочиння на соборі у Тернополі були тільки троє священиків. Як вони мені сказали, поїхали тільки для того, щоби вислухати іншу сторону. Наше благочиння збережеться у Київському Патріархаті. Громад багато — більше 20, а священиків — 7».

Причиною до переходу, як запевняє священик, стало бажання єдності Церкви.

«Якщо ми зверху не єднаємося, значить ми повинні об’єднувати знизу у єдину помісну Церкву. Я розумію, що структура УПЦ КП і УАПЦ практично одна. Просто тут є Патріарх Філарет, а тут — Блаженніший Макарій. Підтверджувати статус нашої автокефалії треба тільки нашим єднанням. Бо якщо ми будемо роз’єднуватися і показувати кожен свій характер, то віри ніхто не побачить, — продовжує він. — Я ще на Майдані наголошував на цьому, адже люди кров проливали за єдність нашої держави, Церкви, народу. Я на Майдані пообіцяв і мусів це виконувати. Я проголошував багато проповідей про єдність нашої Церкви. І греко-католиків закликав, і всіх. Але, як Господь каже: хто має вуха, нехай слухає; хто має очі, нехай бачить. Але, кажуть також, має вуха та не слухає і має очі, та не бачить… Так воно є у житті тепер. Ніби всі чують голос, але інакше вчиняють. На Миколая до нас запрошені двоє владик — тернопільський Нестор і хмельницький Антоній».

Тож, імовірно, ситуація остаточно проясниться 19 грудня.

Уже тепер можна зауважити, що практика прийняття цілих структур УАПЦ до УПЦ КП — не нова. Приміром, у 2009 р. таким чином із громад УАПЦ на Тернопільщині утворили Тернопільську і Теребовлянську єпархію УПЦ КП. У 2015 р. до Київського патріархату перейшли також громади Бережанського благочиння УАПЦ.

Володимир МОРОЗ

Читайте також
Релігійне краєзнавство Підгорецькі святині – свідчення чудес крізь віки
05 грудня, 13:03
Огляд подій Українське кулінарно-святкове шоу з російським інформаційно-маніпулятивним післясмаком
05 грудня, 10:05
Репортажі У Львові представили україномовне видання “Есеїв” митця-мислителя Юрія Новосільського
05 грудня, 10:05
Релігієзнавчі студії «Моління Данила Заточника» – загадковий твір давньої літератури України-Русі
05 грудня, 09:05