В УПЦ КП не очікують кардинальних рішень від зібрання у Стамбулі чотирьох Східних Патріархів та архиєпископа Кіпру
«Від анонсованого на початок вересня зібрання Східних Патріархів не варто очікувати якихось кардинальних рішень. Головним підсумком цієї зустрічі буде вона сама» – так у Прес-центрі Київської Патріархії прокоментували повідомлення про скликання на початку вересня цього року у Стамбулі (Константинополі) Сінаксу – зібрання чотирьох Східних Патріархів та Архієпископа Кіпру. Кілька місяців тому вже повідомлялося про скликання такої зустрічі, проведення якої днями було знову підтверджено джерелами у Константинопольській Патріархії.
«Згадаймо, що у лютому цього року позиція Москви на зустрічі у Шамбезі фактично заблокувала подальшу підготовку до Всеправославного собору. Цим самим Москва хотіла показати Константинополю, що без неї Вселенський Патріарх не може вирішити ніяких проблем – говорять у Київській Патріархії. – Таким демаршем патріарх Кирил хотів показати патріарху Варфоломію ‘хто в домі господар’, вважаючи, що у відповідь Фанар буде змушений лише піти на поступки.
Але константинопольська церковна дипломатія не раз доводила, що не даремно вона – спадкоємиця традицій Візантії. На Фанарі досить швидко знайшли, які відповісти патріарху Кирилу».
У Прес-центрі нагадали, що до Великої схизми 1054 р. багато каноністів говорили про Пентархію (від грецького «пента» – п’ять) – систему управління Вселенською Церквою через п’ятьох найдавніших патріархів – Римського, Константинопольського, Олександрійського, Антіохійського та Єрусалимського. Вважалося, що сукупна думка цих патріархів представляє всю Церкву.
Після схизми, коли Римська Церква перервала спілкування зі Східними Церквами, першість честі, а у багатьох випадках і влади, повною мірою закріпилася за Константинополем. П’яте місце у Пентархії стало вакантним. Проте не раз саме чотирма Східними Патріархатами і далі приймалися важливі рішення, які впливали на долю всієї Церкви. Одним з них стало визнання наприкінці XVI століття автокефалії Московської Церкви та надання їй патріаршого статусу. При чому цим рішенням Московському престолу теоретично засвоювалося і п’яте місце у Пентархії.
Протягом останнього часу механізм Пентархії у форматі зустрічей Східних Патріархів не використовувався, будучи зміненим на механізм Всеправославних нарад. І ось тепер модель Пентархії знову стала в нагоді.
«Механізм Пентархії має історичне коріння, тому Москва не може його просто заперечити або відкинути. Зрештою, саме так була визнана її автокефалія і був проголошений Московський Патріархат. Для РПЦ відкинути авторитет спільного рішення Східних Патріархів означатиме поставити під сумнів існування самої себе.
Разом з тим реанімація Константинополем цього механізму явно спрямована проти Московського Патріархату, який зараз посідає у диптихах п’яте місце, але не покликаний на ‘зібрання п’ятьох’, – зазначили у Київській Патріархії. – Фанар зробив дуже просто – включив до ‘нової Пентархії’ елліністичну Кіпрську Церкву, автокефалія якої була затверджена Вселенськими Соборами за близько 1300 років до автокефалії Московської Церкви. Цей факт і дозволяє виправдати її включення, і виправдовує виключення з числа п’яти Московського Патріархату.
Вересневе ж зібрання ‘нової Пентархії’ узаконить саму її появу. І це буде головне досягнення зустрічі.
Пентархія відроджується як противага амбіціям Москви. Будь-яке рішення, прийняте ‘новою Пентархією’, буде мати високий авторитет у Вселенському Православ’ї. І навіть якщо Московська чи якась інша Церква або група Церков не згодяться з таким рішенням – це не буде мати вирішального впливу».
У Прес-центрі звернули увагу на те, що Московська Патріархія зрозуміла, яку загрозу для її політики «Третього Риму» становить «нова Пентархія». «Останніми місяцями керівник дипломатії РПЦ митрополит Іларіон (Алфєєв) об’їздив майже всі Помісні Церкви – зазначили у Прес-центрі. – Мета цих поїздок – нейтралізувати вплив появи ‘нової Пентархії’, в якій, на відміну від Всеправославних нарад, вона не має не те що права ‘вето’, але й права голосу. Але найбільше у Москві побоюються, що Константинополь саме через ‘нову Пентархію’ рано чи пізно може розв’язати так зване українське церковне питання. І чим більш ворожою буде позиція Москви – тим розв’язка може наступити швидше».
«Зараз ми не очікуємо ніяких кардинальних рішень, в тому числі щодо України, бо Константинополь не схильний першим розв’язувати з Москвою ‘війну’ – підбили підсумок у Патріархії. – Будуть якісь рішення по Близькому Сходу, будуть якісь загальні декларації – на Фанарі вміють писати красиві документи. Головний же підсумок буде у тому, що ‘нова Пентархія’ офіційно з’явиться. І судячи з усього вона рано чи пізно зіграє вирішальну роль у триваючому протистоянні Константинополя і Москви за першість – як та рушниця в театрі, яка якщо висить на сцені, то рано чи пізно вистрілить». Про це інформує прес-служба Київської Патріархії.