Введення в храм Пресвятої Богородиці

Введення в храм Пресвятої Богородиці - фото 1
Празник Введення в храм Пресвятої Богородиці є одним із дванадцятьох найбільших свят року, які відзначає християнська Церква.

Введення в храм Пресвятої Богородиці(стихіри литійна)

Введення в храм Пресвятої БогородиціПразник Введення в храм Пресвятої Богородиці є одним із дванадцятьох найбільших свят року, які відзначає християнська Церква. Цей празник святкуємо 21 листопада за старим стилем і 4 грудня за новим. Предпразднество відзначається від 20 листопада (3 грудня), а віддання празника – 25 листопада (8 грудня). Особливість празника Введення полягає в тім, що це єдине свято в Типіконі, віддання якого єднається із службою Всіх Святих.

Празник Введення є одним із найбільш шанованих у літургійному році, оскільки оповідає про дитячі і юні літа Пресвятої Богоматері, про її батьків та передчуття сповнення Господнього промислу – народження Спасителя. За своїм походженням це свято є апокрифічним і опирається на Протоєвангеліє Якова і Псевдо-Євангеліє Матвія, проте відсутність у канонічних Євангеліях згадки про Введення не применшувало значимості події. З історичних джерел знаємо, що празник Ввведення почали святкувати ще в перших століттях християнства, оскільки є відомості про побудову св. царицею Оленою (IV ст.) храму на честь Введення в храм Пресвятої Богородиці. В IV ст. згадка про празник з‘являється в творах Григорія Ніського, з кінця VII ст. збереглося передання про присутність на цьому празникові св. Андрія Критського в Єрусалимі, в VIII ст. гомілії про цей день свята оголосили константинопольські патріархи Герман (715-730) і Тарасій (784-806). На Заході це свято було встановлене значно пізніше Папою Григорієм ХІ і вперше святкувалось в Авіньйоні в 1374 році.

Події празника Введення можна коротко описати наступним чином: батьки Діви Марії, праведні Йоаким і Анна, молились, просячи Бога подарувати їм дитину і дали обітницю, що віддадуть це дитя на служіння Господеві. Вимолена молитвами своїх праведних батьків Пресвята Діва Марія до трьох років перебувала з ними, але з малого віку знала, що її місце в Божому храмі, де вона матиме змогу виховуватись і вивчати Святе Письмо, сповняючи Божу Волю –

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Проста, на перший погляд, подія має насправді дуже глибокий зміст, який поступово розкривається у празничних гимнографічних текстах. Присутність глибокої таїни виразно підкреслюється барвистою і знаковою палітрою епітетів та образних порівнянь, що звеличують Діву Марію як

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Вже сама подія Входу Марії в храм змальовується як символічне відкриття небесних дверей до спасіння —

Введення в храм Пресвятої Богородиці

а урочистість празника традиційно підкреслюється присутністю небесних сил:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Народження Богородиці, як і її обраність для служіння Господеві були передбачені ще старозавітніми пророками:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Виразним підтвердженням празничної події є 45 псалом, в якому зустрічаємо пророчі слова, передрікаючі Введення до храму вибраної діви:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Побажання Йоакима й Анни посвятити свою доньку Богові стали відомими для багатьох жителів Єрусалиму. З цієї нагоди в їх обителі зібрались родичі і знайомі, а по дорозі до храму Марію супроводжували люди із запаленими світильниками та співом псалмів. Тож старозавітній образ урочистого супроводу до храму відображено у празничній стихирі:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

При вході до храму Діву Марію зустріли священники, очолені первосвящеником Захарією, батьком майбутнього Йоана Хрестителя —
Введення в храм Пресвятої Богородиці

Ця зустріч також є глибоко символічною, оскільки саме Йоан Хреститель першим впізнає Спасителя, який прийде прийняти хрещення у водах Йордану.

Діву, котра стала вибраною для того, щоб стати Матір'ю Ісуса, Дух Святий сповняє славою, що не зрівняється зі старозавітною. Священник Захарія дозволяє Пресвятій Діві ввійти до «Святая Святих» —
Введення в храм Пресвятої Богородиці
бо сприймає її як
Введення в храм Пресвятої Богородиці

«Святая Святих» храму – це місце, що було приховане від людських поглядів, сюди лише один раз на рік входив первосвященик, тут перебувала невидима слава Божа, тут був утаєний незбагненний Сущий Господь. Тож введення Пресвятої Діви у «Святая Святих» символізувало таїнственне приготування воплочення Христа, що стане сповненням Божої обітниці, а тіло майбутньої Богородиці має символічно стати Пречистим Храмом Господа — Храм бо божїй богородица сущи. Пізніше її Син прийме від неї Храм Свого тіла, що повинен бути зруйнованим і за три дні відбудованим, тож образ храму в богослужіннях празника Введення свідчить про Церкву як Тіло Христове.

Із введенням Богородиці до храму наблизився час спасіння людства, наблизилося царство Боже, що передрік також архангел Гавриїл, чий образ зустрічаємо у стихирах. Зазначимо, що Гавриїл постає не тільки як посланець, звіщающий Благу Вість, але як духовний кормитель Діви:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

 

Перебування в храмі Пресвятої Діви завжди цікавило християн, про ці роки тільки натякає гимнографічна поезія, але збереглися розважання й Отців Церкви. Святий Епіфаній розповідає, наприклад, що Пречистій, як і іншим дівицям, посвячених Господові, відпускалась звичайна їжа з храму, але Марія віддавала її вбогим, а сама годувалась хлібом небесним.

Св. Георгій Никомидійський розповідає, що святитель Захарія бачив своїми очима, як являвся Пречистій Діві ангел та приносив їжу. Ангельське видіння, — все роздумував святитель Захарія. Чим більше роздумував, тим більше дивувався. «Що це буде? З якою вісткою приходить ангел та яку їжу приносить?!»

З часом він став помишляти: «Чи не в цій Діві кінець наших очікувань та сподівань? Чи не з цієї Діви народиться Той, який прийде спасти наш рід?! Тайна ця передбачена пророками вже давно. Чи не ця Діва, що вибрана послужити цій тайні?» Все більше і більше утверджувався Захарія в цій думці і силою Духа виголосив: «О, який ти щасливий, дім Ізраїлев, що від тебе проросла гілка, від якої повинен для світу вирости Цвіт спасіння! Славна пам’ять тих, хто Її родив! Який щасливий і я, що бачу це і славлю цю Діву!».

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Бачимо, що передання про перебування Пресвятої Діви в храмі було розповсюджено по всьому християнському світі, тому що й блаженний Єронім, так само говорить про це. «Кожний день, — говорить він, — ангел навідував Пречисту Діву, і якщо б мене запитали, як Пречиста проводила в храмі дні свої, мені б прийшлось відповісти: це відомо одному лиш Богу і архангелу Гавриїлу, невідступному хоронителю Її та іншим ангелам, що так часто приходили до Неї та бесідували.

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Тож невипадково саме архангел Гавриїл і приніс Благу Вість про обрання Марії для сповнення Господньої обітниці –
Введення в храм Пресвятої Богородиці

Мить зустрічі передана у празничній стихирі як радісне єднання у прославі Богородиці небесним і земним світами:
Введення в храм Пресвятої Богородиці

Відзначимо, що на іконі празника, представленій вище, на задньому фоні бачимо майбутню подію зустрічі Пресвятої Діви з архангелом Гавриїлом. Такий мистецький крок є свідченням відносності земного часового виміру, суміщення якого зображається в іконописі буквально для передання пов‘язаності знакових подій.

Празник Введення в храм Пресвятої Богородиці у дивний спосіб поєднується із сповненням Господньої обітниці, що незабаром відзначатиметься за кілька тижнів під час Різдва Христового. Тож впродовж невеликого періоду ми переконуємось у тому, що події празника Введення є лише щаблем до сповнення майбутньої місії юної отроковиці. Богородиця стала посередницею між Богом і всім людським родом – завдяки їй Бог став Сином Людським і вона єдина явилась Матір'ю по плоті Бога, який перевершує єство, а сама стала Царицею всякого створіння.

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Зауважмо, що для підкреслення передчуття народження Христа, після 2 пісні 2 канону празника Введення виконується катавасія – ірмос 1 пісні 2 Різдвяного канону:

Введення в храм Пресвятої Богородиці

Тема Різдва також згадується як передбачення чуда непорочного зачаття, що передбачалося старозавітніми пророками :
Введення в храм Пресвятої Богородиці

Дивовижне пріснодівство Марії було провіщене і її непорочним зачаттям, про що співається в одній із празничних стихир –
Введення в храм Пресвятої Богородиці

Розмаїття образного передання празничного дійства свідчить про високу поетичну майстерність творців гимнографічних текстів, про глибоке пережиття ними всіх нюансів празничних подій, єднаючих подію Введення до храму Пресвятої Діви з іншими празниками.

Так поступово, у поетичних формах ткалося богоплетенне мереживо літургійного року, у якому сукупно творився образ майбутнього, образ нової людини, спасенної Христом і захищеної його Пресвятою Матір’ю.

Введення в храм Пресвятої Богородиці