Про життя Івана Рутковича відомо небагато. Місцем його народження вважають село Білий Камінь на Золочівщині. Вчився він начебто в майстра з Кам’янки Струмілової (тепер Кам’янка Бузька) і до Жовкви перебрався вже у зрілому віці.
«Не дай Боже жити в цікаві часи»
Це старовинне китайське прислів’я часто цитують й історики, і прості люди, що спостерігають за колізіями свого часу. Кінець XVII та початок XVIII ст.ст. був для українців саме такою добою – надзвичайно цікавою, але непростою і трагічною. Півстоліття тому Хмельниччина поклала початок нескінченним війнам між козаками, татарами, поляками та росіянами. Усі ці гості та господарі проходили нашими теренами і поводились так, як завжди поводились вояки з мирними жителями: в кращому разі забирали худобу, в гіршому – вбивали чи забирали в рабство людей. Закінчилось все розподілом Гетьманщини між Росією та Польщею, турецькою навалою на Заході України та посиленням московського ярма на Сході. Але війна народжує героїв – і обидві розділені частки України отримали героїв, які змогли протистояти цим бідам. На Сході України це був гетьман Іван Мазепа, який не тільки зміг припинити татарські набіги та забезпечити перемоги російсько-українського війська над турками, а й значно розширив українську автономію (головним чином через дружбу з царем Петром 1). Для Запоріжжя таким героєм був Іван Сірко. Щодо Західної України, тут головним добродієм став король Речі Посполитої Ян Собеський, русин-українець за походженням (повністю по матері та частково по батькові). Під час турецької навали він разом із Сірком зміг дати ворогу відсіч, розбити турків у багатьох битвах – від Хотина до Відня. В усіх цих битвах найважливішу роль зіграли саме українці – правобережне козацтво, руська шляхта (не кажучи вже про запорожців Сірка).
І Мазепа, і Собеський проявили себе не тільки як вояки і політики, а й як меценати. Гетьман залишив по собі величні храми і монастирі, Чернігівський колегіум та відновлену Києво-Могилянську академію. В мистецтві його здобутком стало так зване «мазепинське» бароко. На Західній Україні архітектура цього часу переважно наслідувала європейські зразки, зате стрімко розвивалось українське малярство. Впливові мистецькі школи існували у Львові та Самборі, але найпотужніша іконописна майстерня розквітла за підтримки короля в Жовкві – улюбленій резиденції Собеського.
Це була доба найвищого тріумфу української зброї та найбільшого розквіту українського мистецтва. І слава його не меншає від того, що це був тріумф на порозі трагедії, розквіт на порозі руйнації…
Отже, кінець XVII — початок XVIII століття на Західній Україні – надзвичайна сторінка в історії українського мистецтва, особливо іконопису. Щоб зрозуміти цей феномен, слід пояснити, чим іконопис відрізняється від простого малярства. Ікона – жанр дуже специфічний, притаманний передовсім східному християнству. Середньовічний художник в Англії чи Франції писав сцени з Біблії за тією самою технікою, що й пригоди Карла Великого чи хрестові походи. Коли почався Ренесанс, і картини набули надзвичайної реалістичності, а художники змогли відтворювати на полотні цілий спектр людських емоцій, ті самі зміни торкнулись і релігійного мистецтва. Леонардо чи Мікеланджело, Тиціан чи Сандро Ботічеллі писали Мадонн та святих з тих самих натурщиків і в такому ж стилі, як і язичницьких богів чи італійських купців та сеньйорів.
Проте у Візантії чи Русі образи святих чи біблійні сцени завжди писали за чіткими канонами. Насамперед, на відміну від звичайної картини, ікона не мала відображати людські риси – почуття, емоції, думки. Зображені на іконах постаті статичні, а обличчя – переважно спокійні й виражають лише образ Божий – не людський.
Щоправда, образи, подібні до ікон, були поширені в Італії (фра Беато Анжеліко) та Польщі, але це ставалося саме під православним впливом – з Греції та Русі. Своєю чергою, українські маляри не оминали увагою нові європейські віяння – портрети чи жанрові сцени волинські чи галицькі митці писали в європейських чи «сарматських» традиціях, мало чим відрізняючись за стилістикою від майстрів Польщі чи Європи. Так само маляри Лівобережжя писала портрети козацьких старшин у чисто «сарматському» стилі, наслідуючи вже чинним західним традиціям.
Але ця ситуація змінюється, коли у 1590-х роках руські православні єпископи починають переговори про унію з Римом, а пізніше – і укладають її. Багато хто сприймає унію як спробу «ляхів» знищити «нашу давню руську віру» – отже, апологети унії починають старанно вивчати і пропагувати давні східні традиції, доводячи при цьому, що молитись за Папу - не суперечить східним канонам, і, приєднуючись до Риму, православна людина не стає автоматично «латинником» або «ляхом». Водночас, супротивники унії так само починають старанно вивчати давні східні традиції – знов-таки, щоб успішно доводити уніатам, що вони не мають рації. Звісно, крім полеміки навколо унії, метою такого заглиблення у свої корені було також елементарне просвітництво, без якого неможливо було вивести Церкву з занепаду. Отже, і православні, й уніати на початку XVII століття зайнялись просвітництвом і дали давнім церковним традиціям нове життя. А з ними – і давнім іконописним канонам: коли дві Руські Церкви сперечались між собою, хто з них вірніший православним канонам, було вже не до ренесансних захоплень. Щоправда, подих Ренесансу так просто не пропав – іконописці, малюючи образи, не могли не дбати про «людяність» святих на цих образах. Але загалом, на початку XVII століття в Україні з’являється цікава тенденція – поєднувати на іконах Ренесанс із давніми руськими іконописними канонами. Це була спроба зберегти своє обличчя в європейському морі.
Головним осередком, де відроджувались давні традиції іконопису, стала Львівщина – точніше, Львівська архиєпархія. З моменту проголошення унії це був головний оплот православ’я, до того ж, звідси до татар було далі, а до Європи – ближче. Отже, ці краї завжди менше страждали від ворожих набігів, а європейські купці та вчені заходили сюди частіше – тобто культурні осередки тут були потужнішими ніж, наприклад, у тому самому Києві. Перша іконописна майстерня відкрилася у Львові на початку XVII століття. Ікони львівських майстрів зберігаються тепер у музеях і церквах Львова, Олеська, Івано-Франківська, Рогатина. Щоправда, довго радіти з цього приводу Львівщині не довелось – ще у 1630-х роках Петро Могила почав масово вивозити місцеву інтелігенцію в Київ. Потім настала Хмельниччина, війна з Москвою та шведами, турецька навала – і людям було не до іконопису. Лише у 1670-х роках старанням Яна Собеського українці з поляками замість того, щоб різати одні одних, звернули увагу на турків. Як наслідок, на Львівщині стало спокійніше, і в людей з’явились вільні гроші, які можна було витратити на прикраси для церков.
Великий коронний гетьман Ян Собеський був правнуком засновника Жовкви Станіслава Жолкевського. По материнській лінії предки його – тільки русини, та й батько був не без того. Походження свого гетьман не соромився, з козаками дружив і православну віру не чіпав. Розбивши турків у 1673 році, він стає через рік королем. Однією з його улюблених резиденцій стало місто Жовква, де мешкали його предки з діда-прадіда. Маючи трохи вільного часу від турецьких війн, король намагається перетворити Жовкву на місто, гідне свого нового статусу: дбає про його розвиток та збагачення мешканців, перетворює жовківський замок на розкішний палац, активно відновлює і прикрашає міські костели й церкви. До Жовкви він запрошує найкращих митців з Італії та Німеччини. Тож не дивує що в цей час до Жовкви вирішує переселитись маляр Іван Руткович. Він записується в братство при церкві Різдва Христового, купує хату неподалік від храму і вирішує відкрити тут власну художню школу – або, як казали тоді, майстерню, адже слова «мистецтво» і «ремесло» були в той час синонімами.
Про життя Івана Рутковича відомо небагато. Місцем його народження вважають село Білий Камінь на Золочівщині. Вчився він начебто в майстра з Кам’янки Струмілової (тепер Кам’янка Бузька) і до Жовкви перебрався вже у зрілому віці. Є також звістки, що він одружився із вдовою одного з майстрів та успадкував від нього майстерню. Щоправда, шлюб цей довго не тривав: відомо, що майстер отримав церковне розлучення і одружився вдруге. Він мав сина Михайла, який пішов батьковим шляхом, але великого майстра з нього не вийшло. Відомо, що Іван Руткович був заможним міщанином, адже, переїхавши до Жовкви, він придбав будинок напроти церкви Різдва Христового, тобто в самому центрі міста. Про заможність нашого героя свідчить і те, що кілька образів він виконував не на замовлення, а з натхнення, у подарунок друзям.
Що саме спонукало його до переїзду в Жовкву – сказати важко. Можливо, у Львові він мав якісь конфлікти з колегами по цеху. Можливо, талановитого художника запросили до себе братчики церкви Різдва Христового. Може, на Рутковича звернув увагу сам король – принаймні, пізніше Собеський точно брав участь в житті маляра. Можливо, художник побачив на жовківській землі перспективу для численних замовлень – і в цьому не помилився.
Так чи інакше, перебравшись до Жовкви, він убив одним пострілом двох зайців – позбувся конкурентів та отримав могутніх покровителів. Про інших малярів в Жовкві звісток немає, а простору для творчості вистачало: король підтримував розбудову міських церков – а яка ж церква без іконостасу? Отже, заснувавши тут майстерню, Руткович не прогадав. За ті роки, що він прожив у Жовкві (помер десь на початку XVIII століття), майстер устиг виконати чимало іконостасів у різних храмах Жовківщини – і не тільки.
Над образами апостолів зображені старозавітні пророки. Як і образи апостолів, вони розташовані навколо образу «Моління» (ця ікона зазвичай робиться високою, щоб займати собою два яруси). Останній ярус – Розп’яття з пристоячими – сотником Лонгіном і апостолом Іваном з одного боку та жінками-мироносицями – з іншого. Інколи до іконостаса, залежно від розмірів храму, можуть додаватись інші ряди – патріарший, додатковий та ін. Кожна ікона вставлена в раму чи картуш, і усі вони з’єднані між собою дерев’яною конструкцією. Зазвичай іконостас робиться під розмір храму, отже заввишки він може сягати десяти-дванадцяти метрів, а може, і більше.
Отже, для виконання іконостасу потрібна була праця цілої майстерні – художників, столярів, різьбярів. Коли йде праця над «портретними» іконами, хтось пише різний орнамент навколо постаті святого, хтось – одяг, хтось робить найважливішу справу – пише обличчя і руки святого. В когось краще виходять жанрові сцени з багатьма учасниками (зцілення хворих, явлення воскреслого Христа тощо).
Різьба по дереву при створенні іконостасу також важлива: образи обрамляють вишукані картуші та рами з багатим орнаментом, із зображенням виноградної лози (давній євангельський символ). Відомо, що різьбярем в жовківській майстерні був сницар Ігнатій Стобенський. Отже, Руткович працював не сам, а створив цілу майстерню – з помічниками, учнями, підмайстрами. Не дивує, що майстерня ця стала справжню школою для молодих художників наступного покоління – Йова Кондзелевича, Василя Петрановича та інших.
Кажучи про спадщину Івана Рутковича, важко встановити, які образи належать саме його пензлю, а які створювали його учні та помічники. Традиційно головний майстер писав найважливіші частини образу чи картини, а менші деталі довіряв учням. Отже, можемо говорити про школу (вона ж майстерня) Рутковича та її спадщину, до якої належать твори учнів та помічників жовківського майстра.
Сьогодні твори школи Рутковича прикрашають собою музеї Львова. Національний музей ім. Шептицького пишається іконостасом, що писався для жовківської церкви Різдва Христового. З усіх шедеврів жовківського майстра цей – найвеличніший: заввишки він сягав 12 метрів, а завширшки – 10 метрів. Також в тому самому залі музею висить образ Рутковича «Моління» з с. Потелича. На цьому образі біля ніг Христа зображено донаторів – міщанське подружжя з Потелича. У львівському Музеї історії релігії зберігається іконостас з с. Старої Скваряви, кілька ікон в якому належить пензлю Рутковича.
Окремі ікони, що так чи інакше можемо ототожнити з нашим художником та його школою, можна побачити і в чинних храмах – в селах Солові, Нево, Митулині, а також у львівській церкві св. Димитрія на Збоїськах. В с. Волиці Деревлянській Буського району зберігся цілий іконостас, виготовлений в Жовкві.
Але найбільше творів Рутковича збереглось на самій Жовківщині. Це не дивує: за правління Собеського і місто, і околиці розквітли, люди збагатіли, а турки з татарами після славетних перемог короля-хрестоносця тут не з’являлись. Українці з поляками в ті часи тут уживались мирно, і православні переслідувань не зазнавали – «козацький король» пам’ятав, ким були його предки.
Про спадщину Рутковича на Жовківщині й піде зараз мова. Хоча життя Рутковича було тісно пов’язане з церквою Різдва Христового (художник був лавником при братстві, та й школа його була майже при храмі), й іконостас для цієї церкви він зробив найвеличніший (на РІСУ є про нього окрема стаття), однак в цьому храмі – тепер він освячений на честь Серця Христового – іконостас його не зберігся. У ХІХ столітті жовківчани з невідомих причин продали його до Нової Скваряви, звідки його викупив владика Андрей Шептицький для свого щойно створеного музею. Там він і стоїть. Зате двом храмам на передмістях – церква Пресвятої Трійці та церква Різдва Богородиці – пощастило більше: тут ще й досі стоять іконостаси того часу.
Іконостас в Троїцькій церкві є предметом численних дискусій щодо його авторів. Сама церква була зведена у 1720 році, коли Руткович вже відійшов у вічність, але іконостас в ній значно давніший – він був перенесений туди зі старої церкви, яка стояла на тому самому місці і згоріла на початку XVIII століття. Це добре видно по тому, що верхній (пророчий) ряд ікон був занадто високим для купола церкви, і при монтуванні іконостасу його мусили нахилити відповідно до контурів дерев'яного склепіння.
Жовківську церкву Різдва Богородиці на Винниках побудували у 1705 році, ще за життя майстра, й іконостас як був там поставлений, так і стоїть аж до наших днів. Храм відносно невеликий, без претензій на розкіш, отже й іконостас трохи скромніший за своїх «колег» з церков Різдва Христового чи Пресвятої Трійці. Це видно передовсім із різьби, яка менш витончена (хоча рівень школи Рутковича все одно видно). Над іконами в цьому храмі працювали кілька малярів, і стиль Рутковича можна побачити лише в декількох образах. Це намісні ікони Христа і Богородиці, Моління, Спас Нерукотворний. Решта образів – або «народного» типу, або виконані учнями Івана Рутковича, які мали свій окремий виражений стиль.
Цілісніша в цьому плані церква Собору Архистратига Михаїла у с. Волі Висоцькій. Іконостас тут невеликий, бо храм великими розмірами пишатись не може. Навіть для двох дияконських воріт не знайшлося місця, і цей іконостас має лише царські ворота та одні дияконські – але й у них товстий священик чи диякон не пролізе.
Зате церква преп. Параскеви в селі Крехові (не плутати зі славетним монастирем) – це справжнє втілення довгої та багатої історії української ікони. Офіційна дата побудови церкви – 1724 рік. Проте ймовірнішою є версія, що в цьому році церкву перенесли з монастиря св. Миколая: в той час монахи будували великий мурований храм, будівництво вимагало грошей, і тому монастир продавав до навколишніх сіл не потрібні більше старі дерев’яні церкви. Разом із церквами продавалися й іконостаси – і так в селі опинилась велика церква з великим як для села іконостасом.
Більшість образів іконостасу, Царські ворота, картуші та різьба – типовий приклад творчості Рутковича. І Христос із Богородицею, і архангели на дияконських брамах, і святі в простінках брам, і жанрові сцени з празникового ряду мало чим відрізняються від аналогічних ікон в храмах Жовкви, Волі Висоцької чи іконостасів зі львівських музеїв. Щоправда, намісні образи Успіння Богородиці чи святих мучениць Варвари й Параскеви написані з незвичною яскравістю та виразністю – навіть для Рутковича.
Зате серед образів ряду «моління» багато апостолів написані ще в «канонічному» стилі часів занепаду – тобто або походять з якогось давнішого іконостасу, або були написані в той самий час, що й інші ікони, але менш талановитим художником. Ймовірнішим здається перше – що Руткович чомусь вирішив вставити в новий іконостас кілька давніших образів. Можливо, вони йому сподобались, можливо, так виходило дешевше для замовників – тепер уже не розбереш. Подібні ікони, написані народними майстрами у XV-XVI століттях, збереглись на хорах цього храму.
Над прикрашанням церкви та іконостасу добре попрацювали і наступні жовківські майстри: кілька невеличких барокових образів над Царськими ворітьми (Спас Нерукотворний, Богородиця і архангел Гавриїл) написані пізніше і належать пензлеві вихідця з жовківської школи.
Ще в храмі є кілька барокових вівтарів (цікаво для церкви східного обряду) та чимало окремих старовинних образів – від XVI до початку ХХ століття. Тут і народна творчість, і бароко, і академізм пізнішої доби. До речі, старовинні не тільки образи – в цій парафії ще й досі співають по молитовниках та пісенниках, що були видані в Жовківській друкарні майже століття тому.
Китайське прислів’я сповнилось на нашому героєві повністю: жовківський період його творчості припав на досить важливий для української Церкви період. Коли Руткович перебрався до Жовкви, його церква Різдва Христового була православною – як і вся Львівська єпархія. Але тодішній архиєпископ Львівський Йосип Шумлянський мріяв про навернення своєї пастви на унію, мрії своєї хотів досягнути, незважаючи на будь-які труднощі. Щоправда, добре пам’ятаючи про 1596 рік, він не хотів повторювати помилок Іпатія Потія і Кирила Терлецького й не хотів приступати до з’єднання, поки уся Львівщина (або переважна її більшість) не погодиться на цей крок. Тому на помісних Соборах він час до часу ставив це питання, роблячи наголос на тому, що без згоди своїх вірних ніяких кроків в цьому напрямку не робитиме. Але паралельно з цим він таки робив певні спроби пояснити народові, що не такі уніати страшні, як їх малюють.
Руткович був свідком славетних перемог Яна Собеського та піднесення російського царя Петра І, який двічі за життя художника був у Жовкві. Перемоги Собеського були останніми роками слави для занепалої Речі Посполитої, а звитяги Петра стали ознакою піднесення Російської імперії. Майбутнє було за нею – і в цьому майбутньому для нас було мало втішного. В Києві та на Лівобережжі, де була і українська митрополія, і Могилянська академія, і великі друкарні, російська влада крок за кроком нищила самобутність української культури – підкорила митрополію, вивезла до Москви та інших міст друкарні, а потім – і видатних вчених. Вільним від московського ярма залишався Львів – але тут Церква зазнавала впливу поляків, які ставились до нас та нашого обряду з не меншою зневагою, ніж московити.
На тлі цих подій легше зрозуміти головні мотиви творчості Івана Рутковича, а саме бажання зберегти свій обряд, свої стародавні традиції, свою самобутність, незважаючи на усі негаразди того часу. Коли Росія тягнула нас на Схід, а Польща – на Захід, жовківська іконописна школа наголошувала на збереженні власних традицій – але з інтересом та повагою до європейських традицій. Намагаючись максимально наслідувати давньоруські канони, Руткович разом із тим бажав «оживити» ікону, зробити святого подібнішим на людину, проявити в ньому більший спектр думок, емоцій, поривів ,ніж було прийнято за канонами.
Це одразу починаєш розуміти, коли подивишся на ікони жовківської школи. Святі, зображені на них, мають досить людяні, світлі обличчя з усмішками та виразними очима. Їхні пози динамічні, а атрибути наближені до сучасної Рутковичу доби: панцири та мечі в архангела Михаїла подібні на гусарську зброю часів Віденської битви, а ризи та хітони святих (крім, звісно, Христа і Богородиці) – на жупани та кунтуші XVII століття. Навіть на Царських воротах, коли Руткович прикрашав їх сюжетом «корінь Єсея», в юдейський царів можна побачити щит із герба Яна ІІІ Собеського. Колористика жовківської школи вражає навіть сьогодні – нечасто в іконописі побачиш настільки яскраві та насичені кольори.
Але незважаючи на ці всі нововведення, твори Рутковича та його учнів не перетворюються на прості картини (як то часто траплялось із західними митцями) і залишаються іконами – образами, написаними суто для молитви та духовного розважання. На зв'язку з канонами наголошували і одяг святих, писаний в старій «пласкій» техніці, і золотий фон із різним орнаментом, і, насамперед, – центральна ідея образу. Незважаючи на те, що Руткович та його учні по-своєму милувались фізичною красою жінок, з яких вони писали Богородиць, мучениць чи ангелів, але наголос робили передовсім на їхній духовній красі – на мирі, спокої, відданості Богові та радості. Саме радість – інколи бурхлива, інколи прихована – вирізняє більшість облич на образах жовківської школи. І якщо традиційна ікона мала змальовувати лише Божий образ, залишаючи людині тільки функцію обгортки, то українське бароко жовківських митців поєднувало в святих Божий образ і людську природу, людський характер з усіма його різноманітними рисами, з благочестям та відданістю Богові. Все ж таки святий залишається людиною зі своїм унікальним характером та уподобаннями: згадати хоча б грубуватого рибалку Петра та витонченого інтелектуала Павла, аскетичних пустельників і куртуазного Людовіка Святого, миролюбивого Франциска та героїчну Жанну д’Арк...
З
Про творчу спадщину Івана Рутковича та його школи можна говорити годинами – але краще один раз побачити, ніж сто разів почути. Іконостаси та окремі образи Рутковича і Кондзелевича можна оглянути в Національному музеї у Львові, у львівському Музеї історії релігії, а також в церквах Волиці Деревлянської, а передусім – у Жовкві та навколишніх селах. Усі храми діють, відкриті й для парафіян, і для прочан, і для туристів.
Про відвідування храмів можна домовитися за телефонами:
(050) 927-63-21
(067) 583-67-80
(032) 522-24-98
Туристичний інформаційний центр в м. Жовкві