Зимові свята в Карпатах: погляд наддніпрянки

Зимові свята в Карпатах: погляд наддніпрянки - фото 1
Сучасні дослідники стверджують, що фольклор майже зник у культурі і єдиним жанром народної творчості залишився анекдот. То вони не були в Карпатах на свята!

– Христос народився! – вітаю колежанку-львівянку.

– Славімо його!.. Невже і в Києві про це чули? – іронізує вона.

– Я зараз не в Києві, а в Східниці, – відповідаю.

– У Східниці Христос стовідсотково народився! – радіє моя приятелька.

Зимові свята в Карпатах – цю тему порушував хіба що ледачий або зовсім неписьменний. Я ж долучаюсь до неї тому, що була присутня на цьому святі в західноукраїнському селі вперше (дай, Боже, не востаннє!).

Так, місце дії – Карпати. Час – 31 грудня – 14 січня 2010- 2011 рр. Дійові особи – мешканці селища міського типу Східниця Дрогобицького району Львівської області та курортники (так місцеві називають прибульців з різних міст і сіл України, Росії, Польщі, Молдови, Чехії та інших країн, де чули про цей РАЙон), а також ангели, демони, царі, римські воїни, шахраї, корчмарі та інші чисті й нечисті.

Ще коли я телефонувала господареві міні-готелю з Києва, домовляючись про помешкання, мене вразило його питання: «Ви лише на Новий рік приїдете чи й на свята залишитесь?» Пан Олег Дорош мав рацію – для карпатців, принаймні старших, новорічні дні не є святом, та й хіба можна влаштовувати в останній тиждень посту гучне свято з феєрверками та «савєтським шампанським» (оксюморон! Хіба французька провінція Шампань була колись совєтською? Та й що спільного у шампанського з гидкою шипучкою?). Тому й у затишних кафе і ресторанчиках, а також у пафосному готелі гуляли лише курортники, місцеві переважно тихо сиділи по домівках, а вранці поважно пішли до церкви, кожен – до своєї.

Центр Східниці складається з чіткого трикутника: на одному пагорбі – православна церква з старовинною дзвіницею, на іншому – греко-католицький храм, побудований понад сто років тому, ще один кут трикутника – дім молитви протестантів.

Одна зі східницьких церков

Святкувати в цьому чарівному трикутнику почали з 6 січня. За традицією, кожна ґаздиня приготувала 12 смачнючих пісних страв (хай теє м'ясо сховається!). І зібралась вся родина – як співає Софія Ротару, «від мами до сина». А після вечері всі пішли на всеношну до церков. Зрозуміло, що будинок молитви в містечку зовсім новий, закована у сайдінг проста чотирикутна споруда, без усяких надлишкових архітектурних форм. Православна церква теж відносна нова, побудована на місці католицького костьолу, але дзвіниця старовинна, кажуть, ще з XVII століття. Східницький греко-католицький храм – велика й велична споруда, якій вже понад 100 років. Але про історію – іншим разом. Зараз – про фольклор.

Колядники

Удень на центральну площу містечка прийшли колядники. (Ремарка для мешканців східної і центральної України: колядники – це зовсім не те, до чого ми звикли. Не підлітки з хитрими очима, які кричать у коридорах багатоповерхівок: «А цукерка не така, дайте, тітко, п’ятака… А п’ятак неважний, дайте рупь бумажний». Ці юні «прохачі», які так добре засвоїли суржик, нічого спільного не мають зі справжніми колядниками).

Ще одні колядники

Попереду звіздарУ Східниці колядували дорослі люди, які самотужки поставили чудову костюмовану виставу – з піснями, віршами, танцями, гумористичними сценками. Прошу уваги: чоловіки й жінки – місцева інтелігенція – за місяць до свят щотижня збиралась у бібліотеці, писали сценарій, шили костюми, робили необхідні атрибути свята – вертеп і різдвяну зірку, проводили репетиції… Цілком європейський спосіб проведення вільного часу.

Сучасні дослідники стверджують, що фольклор майже зник у культурі і єдиним жанром народної творчості залишився анекдот. То вони не були в Карпатах на свята! Тут співають старовинних – ще з часів Середньовіччя та українського бароко – пісень, і разом з тим, розвиваючи жанр драми на площі, вводять ознаки сучасності й реалії сьогодення. Біблійні та історичні сюжети вільно входять у виставу, а канонічний текст старовинної колядки і вертепної драми органічно перетинається з аспектами сучасного життя:

Віншую Вас, добрі люди, що Христос родився,
Що народ наш український від ярма звільнився.
Не всі Христа бачили, не всі Христа знали.
Не всі наші українці Рождества діждались.
Ті, що в полі, ті, що в морі, ті, що на Сибіру,
Що понесли хрест і муку за Христову віру…

А який вертеп без Мошка і СариЗгадали і заробітчан, що в італіях-португаліях та інших чужих землях тощо. Але найбільш сучасними є сатиричні персонажі. Наприклад, Мошко має в руках сумку з надписом МВФ (мабуть, Міжнародний валютний фонд), а його дружина радо «конвертує» гривні в долари і євро, набиваючи кишені грошима. Незмінний персонаж вертепу – чорт – підбиває «заможновладців» на те, щоб забрати в громади землю і чарівні джерела з лікувальною водою Східниці, а шахрай легко краде автівки та українських молодиць, щоб продати їх у «гареми» Туреччини та Єгипту.

Варіанти цієї вистави пропонували глядачам і школярі, теж виряджені у фантастичні костюми Сатани, Смерті, Царів та Ангелів. Цікаво, що навіть пізно вночі, повертаючись до домівок напідпитку, східничани співали не російську попсу або сороміцькі пісні, а колядки.

Східницький чортТобто відбувається процес карнавалізації релігійного фольклору, який, в свою чергу, стає ознакою сучасного життя. Як відомо, саме про це писав Михайло Бахтін, утім, констатуючи, що ці форми залишились у європейській культурі Середньовіччя і доби Відродження. Але того, що цей процес триває в карпатських селах, славетний філолог не знав.

Коли ми збирались їхати з Карпат, у домівках йшла підготовка до наступного свята – Василя і Маланки. Господині готували щедру кутю і все, що неодмінно має бути у цей час на столі: ковбаси, шинки, голубці з м’ясом, пиріжки з різним начинням… Посівальники перемішували зерна пшениці з насінням соняшників, гарбузів і жита, витягали з горища шкури кіз, купували в крамничках ріжки на батарейках і повторювали щедрівки:

Щоб росла у вас пшениця,
І родила вся пашниця,
І щоб хліб та пироги
На столі завжди були.
Щоб водились гроші,
Щоб харчі були хороші,
І щоб гривні та «зелені»
Набивали вам кишені.

Утім, не лише вітання та віншування характерні для колядок і щедрівок, народна творчість розвивається в руслі сучасних проблем (я наполягаю на цьому вже як науковець!). І фольклору властиві суспільно-політичні проблеми, які хвилюють громаду. Інакше звідки б взялись у колядках такі вірші:

Нехай наша Україна своє ім’я носить,
Нехай носить, ще й голосить, нехай прославляє,
Нехай в нашій кожній хаті Христос ся рождає!