Про музейну справу та її важливість для збереження пам'яток мистецтва у наші дні — розмова із завідувачкою відділом Львівської національної галереї мистецтв — музеєм “Золочівський замок” Надією ГУПАЛО.
Десятки тисяч туристів відвідують щороку Золочівський замок. Пам'ятка XVII століття за свою історію встигла послугувати оборонною спорудою, в'язницею і базою для училища. Одначе з 1986 року це — відділ Львівської картинної галереї, музей. Причому увагу привертає не тільки Китайський палац і багатство відтворених інтер'єрів XVIII-XIX століть, а й насиченість цих інтер'єрів шедеврами релігійної тематики. Про музейну справу та її важливість для збереження пам'яток мистецтва у наші дні — розмова кореспондента РІСУ Володимира Мороза із завідувачкою відділом Львівської національної галереї мистецтв — музеєм “Золочівський замок” Надією ГУПАЛО.
— Під час оглядин експозиції у замку одразу впадає у вічі те, що тут дуже багато творів мистецтва на релігійну тематику. Їх спеціально підбирали?
— Але є у Золочеві й інша особлива картина — найбільша у європейському мистецтві XVII століття...
— Так — це славнозвісна “Битва під Парканами” авторства італійського художника Мартіно Альтомонте. Її розміри 7,9х8,8 метра. До неї у нас — особлива увага. Цю роботу встановили в експозицію музею у червні 2012 року після ретельної та дбайливої реставрації. І тут її бачать численні відвідувачі. Водночас просто не можу не повірити, що деякі люди досі поширюють чутки про те, що цей шедевр у нас псується. Це — неправда.
— Є у замку і скульптурні роботи?
— Так, зокрема, голівки Христа і Богородиці — робота Пфістера у експозиції музею. Їх атрибутував Борис Григорович Возницький. Щоправда, досі не встановлене їх походження. Адже ми не маємо повного опису замку, аби визначити, де вони були первісно.
— У замку є капличка. Вона діюча?
— Так, наша палацова капличка діюча. У кожному старовинному замку була капличка. Це традиція. Капличку освятив 21 червня 2004 року Блаженніший Патріарх Любомир (Гузар). Служби у ній відбуваються двічі у рік: на Благовіщення (храмове свято ) і в роковини репресій — у першу неділю липня. Адже наш замок свого часу був катівнею НКВС... Капличка — давня. На жаль, нічого з рідних речей у ній не збереглося. Описи подають фрагментарні дані про її автентичний вигляд. Відомо, наприклад, що на початку ХІХ століття, за власника замку Луки Комарницького, у капличці був вівтар святого Луки. Також у свій час тут був вівтар святої Анни.
А ось ікона святого Миколая, яка тепер у бічному вівтарі каплиці, — із золочівської церкви святого Миколая. На сьогоднішній день точно невідомо звідки ця ікона. Ймовірно, з церкви Воскресіння Господнього, іншої золочівської церкви, яка згоріла у 1682 році. На іконі є обгорілі сліди. Фото 1925 року подає ікону святого Миколая як запрестольну у Миколаївській церкві. Невідомо коли вона туди потрапила. За часів Радянського Союзу, коли з храму все повикидали, Віра Свенціцька та Борис Возницький врятували багато безцінних шедеврів. Серед усього — і цю ікону. І коли реставрували капличку у Золочівському замку, Борис Григорович вирішив, що оскільки ікона — золочівська, потрібно її повернути у місто. Так і сталося.
— Головний вівтар каплиці — також історичний?
— Це — вівтар із костелу у селі Біще Бережанського району Тернопільської області. І за розмірами він ідеально підійшов до нашої каплиці. Можливо, що цей вівтар — робота майстра Пфістера початку XVII століття. Його також врятував Борис Григорович Возницький. Якби він залишився у Біще, то був би вже втрачений... Ситуація — аналогічна до випадку із надгробками Синявських із Бережан. Зараз говорять про їх повернення у тамтешній замок. Одначе, якби в часи нищення їх не забрав Борис Возницький, то їх би вже не було. До речі, основа вівтаря каплиці Золочівського замку — теж із якогось храму. На ній — герб Собєських. Головна намісна ікона тут — класича українська Богородиця з Дитям.
— Китайський палац у замку — теж особливе місце. Там навіть фотографувати не можна.
— Справді — такі умови. Але головне — те, що тут кожен відвідувач може побачити. У Китайському представлене мистецтво країн Сходу: від давнього Єгипту і Дворіччя, до Японії, Китаю, Індії та Індонезії, країн ісламу. Окремий зал відведено взаємовпливам східного і нашого мистецтва. Цей палац — автентична пам'ятка, данина моді на захоплення мистецтвом і звичаями Сходу, яка панувала серед шляхти у XVIII столітті. Загалом ми намагаємося відтворити атмосферу тих часів, подати усе якомога більше наближеним до реалій.
Довідка