Джерелами іконографії Вознесіння є тексти Євангелія та Діянь святих апостолів. Найбільш давні зображення, збережені до нашого часу, датовані V століттям
Традиція вшанування дня Вознесіння в Літургії започаткована Григорієм Ніським та Іваном Золотоустим ще у ІV столітті. Про значення і богослов’я цього свята ви зможете прочитати в нашому матеріалі. Ми ж дізнаємося більше про підтекст та історію іконографії цього свята.
Отже, від початків в іконографії Вознесіння виділяють два типи зображення. Для західного стилю, хоч він і походить з давньоєрусалимської традиції, символічно показано, що Христос ніби постає з гробу, як з овалу, і ступає на схил гори. А Божа десниця підносить Його вгору. Знизу ж стоять жінки-мироносиці. Та згодом цю традицію замінює інша – візантійський тип іконографії, який і дійшов до наших днів. Христос показаний у сяйві слави та в оточенні янголів, а під його покровом, на землі стоять апостоли з Богородицею. Згодом ця ікона починає більш походити на тип Пантократора, Христа Вседержителя. До речі, ця подібність простежується і в тому факті, що спочатку на купольній частині храму писали зазвичай саме Вознесіння, а вже після ХІІІ століття почали там писати Пантократора.
І хоч головним персонажем у Вознесінні, безперечно, є сам Ісус Христос, та все ж усі невидимі лінії на іконі сходяться до Богородиці, яка і є, як ми вже згадували, прообразом Церкви. І з-поміж усіх земних осіб німбом осяяна тільки Богородиця, бо вона «благодатна» (Лк. 1, 28), сповнена ласкою, бо співпричасна до Божого життя. Погляд апостолів спрямований вгору, а Марія єдина, яка дивить попереду себе, ніби символізуючи те, що вона вже бачить перед собою Господа, хоч і від апостолів Його ще закриває хмара (Ді. 1, 9).
Цікаво, що в цій іконі можна простежити своєрідну динаміку. Сяйво, в якому перебуває Син Божий, ніби обертається за годинниковою стрілкою. «Важчий» ангел, зображений праворуч, у червоному одіянні тримає ніби диск сонця, а інший – ліворуч, у зеленому одязі – «легший». Апостоли так само спостерігають за рухом: ті, що праворуч, — статичні зазвичай, а руки тих, що ліворуч, піднесені вгору. Христос теж робить динамічний рух – підносить правицю. Таким чином ікона ніби вказує на рух землі – повернення від темряви до світла. Іконописці ще кажуть, що це водночас невидимий рух Церкви, у якій вже присутній Господь, але яка ще чекає на Його другий прихід.
Євангелист Матвій передає слова Христа: «Я з вами по всі дні аж до кінця віку». Христос перебуває у небі, над апостолами, що вказує на те, що Він вже не належить до світу земного, але ніби покровительствує над ним, перебуваючи у вічності, праворуч Отця. Символічно також, що Спаситель зображений не просто в небі, а в хмарі, яка ніби забрала Його. Ще Іван Золотоустий наголошував на тому, на що слід звернути увагу: не колісниця забрала Його, як Іллю, не вогонь. А сповнився знак, поданий через псалмопівця: «Із хмар собі робиш колісницю» (Пс. 103, 3). Одяг Христа уже не червоний хітон (символ божої іпостасі) і синя туніка (символ прийнятої людської природи), а – золотиста тканина, яка додає слави і акцентує на преображенні. Так, Ісус ніби прокладає міст між світом людей, який втілюють апостоли внизу, на землі, і світом Бога, де Він нас очікує.
Руки Христа теж вказують на символи: правицею він благословляє своїх учнів, надає джерело благодаті, а в лівій тримає сувій – вчення Бога, дороговказ життя. Принагідно згадаємо, що св. Юстин Мученик ще близько 160 року використав для розуміння та осягнення таїни Вознесіння Христа таку фразу з псалма: «Послухайте тут і те, як Він пророкував про своє вознесення на небеса! Отак проповідував: Відкрийтеся, ворота небес, отворіться, щоб увійшов Цар слави!»
Спосіб зображення Богородиці спрямовує до декількох символів. Окрім того, як ми вже зазначали, вона – Церква, яка стала «повнолітньою» після Вознесіння та Зіслання Святого Духа. Богородиця –центр композиції, хоч тут мав би бути Христос, адже з ним пов’язано Вознесіння. Та в цьому особливий акцент – Богородиця, Церква вже бачить перед собою Христа. Також її постать показана у молитовному напруженні, адже вона як заступниця молиться за тих, хто ще на землі і шукає Бога, здіймаючи погляд в небо. Богородиця єдина статична постать на іконі, де всі, навіть вічний Бог, перебувають у динаміці.
Ще важливий елемент – серед тих, хто перебуває на землі, тільки Марія має німб, апостоли ж – ні. Це алюзія до наступного великого свята – Зіслання Святого Духа, після чого і апостоли отримали особливий дар боговидіння і богослов’я.
Зрештою, краще скаже литійна стихира на вечірні Вознесіння: «З любови сповнивши тайну, споконвіку закриту від людей, прийшов Ти, Господи, на гору Оливну зі своїми учнями і Матір’ю своєю, що породила Тебе, Творця і Владику всього. Бо треба було, що вона, яка більш усіх по-матерньому спів страждала у Твоїх страстях, втішалася превеликою славою Твого тіла».
Власне, про те, що Христос вознісся саме на небо, свідчать ангели, з яких два перебувають поруч Спасителя на небі, а інші два – біля апостолів. Так вони символізують не просто завершення і повноти діла спасіння людства, але й те, що Царство Боже вже є поміж нами, вже було серед апостолів. Більше того, ті ангели, що на землі роблять руками жести, щоб люди подивилися на небо. Подібне ж промовляємо під час літургії: «Вгору піднесімо серця!». І водночас Христос каже до своїх учнів: «Дана мені всяка слава на небі й на землі. Ідіть, отже, і зробіть учнями всі народи: христячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа; навчаючи їх берегти все, що я вам заповідав» (Мт. 28, 18-20).
Закінчимо про значення ангелів на іконі піснеспівом з вечірньої: «Ангели Твої, Господи, сказали апостолам: Мужі галилейські! Чого стоїте, дивлячись на небо? Оцей Христос Бог, який вознісся від вас на небо, так само прийде, як ви Його бачили, що відходив на небо. Послужіть Йому в святості і правді!».
Інколи позаду апостолів можна побачити чотири дерева, які символізують і чотирьох євангелистів, і чотири сторони світу. Інколи вони містять в собі особливий сакрум, бо показують, що світ небесний і земний існують, взаємодіючи і взаємодоповнюючи, нероздільно. Адже коріння дерев глибоко в землі, проте верхівками вони тягнуться до світла, до неба – бажання до життя, до спасіння.
У псковській іконографії Вознесіння в XVI ст. з’являється нова деталь — у центрі образу на символічному зображенні гори зображується також відбиток стопи Христа. Цей елемент пов’язаний з реліквією, що зберігається на Єлеонській горі (гора Вознесіння) в Палестині. Обриси каменя з відбитками стопи Спасителя також чітко проглядаються на іконі 1542 р. з Нововознесенської церкви Пскова та іконі середини XVI ст., що зберігається в Державному Російському музеї в Санкт-Петербурзі.
Ймовірно, що автор-переписувач вніс особливості свого розуміння іконографії цього святаі. Адже ця мініатюра є надзвичайно поетичною, на думку дослідників. Христос сидить в мандорлі-сяйві, яку підтримують чотири янголи. Внизу — Богоматір і апостоли, якімоляться. Тут зображено два тоненькі деревця замість чотирьох. Вони відділяють постать Богоматері від апостолів, роблять композицію більш витонченою. Саме зображення хоч і видається скупим і лаконічним, проте ця простота краще підносить до розуміння і значення Вознесіння. Адже саме це свято, ніби наступний чистий аркуш перед епілогом.
Закінчимо питанням дослідника іконопису Іванчо Іштвана: «Споглядаючи ікону Вознесіння, постає питання: скільки мине часу, допоки апостоли зрозуміють, що означає вознесення Христа?». Допоки зрозуміють апостоли і ми, вірні…
Використані джерела та література: