Йдеться про технічну, а не повноцінну автокефалію, - архимандрит Кирило (Говорун) про новий статут УПЦ МП

Йдеться про технічну, а не повноцінну автокефалію, - архимандрит Кирило (Говорун) про новий статут УПЦ МП - фото 1
У мережі зʼявився новий статут УПЦ після його обговорення і затвердження на зібраннях у Феофанії 27 травня 2022 р. Нарешті можна порівняти зміни з тим, що було.

Про це у себе на Фейсбуці написав богослов, архимандрит Кирило (Говорун).

За його словами, новий статут не проголошує автокефалії, прагнення до автокефалії можна помітити лише у динаміці змін.

"Порівняємо два основні маркери автокефалії.

Перший: затвердження новообраного митрополита Київського у Москві.

Стара версія статута: "Предстоятель Української Православної Церкви обирається пожиттєво єпископатом Української Православної Церкви і благословляється Святішим Патріархом Московським і всієї Русі" (п. V 2).

Нова версія: "Предстоятель Української Православної Церкви обирається пожиттєво єпископатом Української Православної Церкви". Отже, зникає норма про затвердження митрополита у Москві.

Другий: спілкування з іншими Помісними Церквами.

Старий статут говорить з цього приводу наступне: "Українська Православна Церква з’єднана з Помісними Православними Церквами через Російську Православну Церкву" (I 3).

У новому статуті цей пункт повністю зник.

З цього стає зрозумілим, чому про прагнення до автокефалії УПЦ можна лише говорити у динаміці змін, але воно не випливає з самого по собі нового статуту", - зазначив він.

Архимандрит Кирило зауважив, що у новому статуті залишається можливість повернення до практики затвердження нових Київських митрополитів Москвою та спілкування з іншими Церквами через Москву, якщо зміняться обставини.

"Можливість такого повернення міститься у зміні до першого пункту статута, який доповнений посиланням на патріаршу грамоту від 27 жовтня 1990 р. У старому статуті цього посилання не було.
Між тим, патріарша грамота містить наступне твердження: "Украинская Православная Церковь, соединенная через нашу Русскую Православную Церковь с Единой Святой Соборной и Апостольской Церковью". Таким чином, новий статут УПЦ, з одного боку, відкидаючи пряме твердження про зʼєднанність з іншими Церквами через РПЦ, підтвердив цю зʼєднанність непрямо, через посилання на патріаршу грамоту від 1990 р.", - підкреслив богослов.

"У підсумку можна сказати, що справді йдеться про технічну, а не повноцінну автокефалію. Нові норми статуту УПЦ не стверджують, але й не заперечують залежність цієї Церкви від Москви. Вони прописані так, що за ними можливі нові практики незалежності, як от поминання Предстоятелем УПЦ інших Предстоятелів та відстуність затвердження Москвою нових предстоятелів УПЦ. Але за тими ж новими нормами можна легко повернутися до практик залежності від РПЦ, якщо обставини будуть дозволяти та буде воля священноначалля УПЦ. Для такого повернення не потрібні буть якісь додаткові соборні рішення. Саме у цьому напрямку буде працювати Москва, щоби нівелювати значення рішень 27 травня", - додав архимандрит Говорун.