Про особливу історію, трагічне знищення і славне воскресіння величного храму кореспонденту УКРІНФОРМу Олександру КОЗЛОВСЬКОМУ розповів єпископ Васильківський, вікарій Київської єпархії, голова Інформаційно-видавничого управління Київської Патріархії ЄВСТРАТІЙ (Зоря).
Проте, історія руйнації і відродження Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря – стародавньої православної святині українського народу – яскраве свідчення того, що світ розвивається все ж у позитивному напрямку, духовність в Україні відроджується.
– Будь-якому пересічному громадянинові навіть зі шкільного підручника, добре відомі такі православні святині, як Софія Київська, Києво-Печерська лавра… а от про Михайлівський Золотоверхий інформації довгий час майже не було. Можливо, згадка про знищення унікального храму за часів минулої влади викликала б незручні запитання?
– Для визнання своїх помилок потрібна мужність, тому що було знищено неповторну історичну споруду – одну з найстародавніших святинь України. Михайлівський собор був закладений у монастирі на честь святого великомученика Димитрія Солунського, заснований ще сином Ярослава Мудрого, великим київським князем Ізяславом Ярославовичем біля свого княжого двору у середині ХІ століття. У 1108 році, згідно з літописом, “липня в одинадцятий день” онук Ярослава Мудрого, князь Святополк Михаїл заклав Церкву Михайлівського Золотоверхого.
І це був останній храм, прикрашений мозаїками. Після нього в Київській державі мозаїками храми вже не прикрашали, бо це дуже складний і дорогий вид робіт. У порівнянні із мозаїками Святої Софії, які є суто Візантійськими і наслідують Візантійські зразки, витвори Михайлівського Собору є своєрідними і унікальними, бо в них вже вплетені елементи місцевого монументального мистецтва. Вони більш живі. В Михайлівській мозаїці, наприклад, кожен апостол зображений як індивідуальність і відрізняється від інших навіть положенням тіла, виразом обличчя, що вирізняє їх від візантійської традиції, де різницю може помітити лише фахівець.
Історія Михайлівського монастиря і собору особливим чином пов’язана з ім’ям святої великомучениці Варвари. Дружина князя Святополка, який у хрещенні отримав ім’я Михаїл (саме на честь свого святого покровителя він і збудував собор) була грецькою царівною. Приїхавши з Константинополя до Києва, вона привезла з собою великі святині, в тому числі і мощі святої Варвари, які зберігалися в новозбудованому храмі понад вісім століть.
У 1240 році монастир був знищений монголо-татарами, але храм зберігся. І наприкінці ХІІІ, початку ХІV століття тут відроджується богослужіння і чернече життя. Монастир стає однією з провідних київських святинь, до нього повертається слава, яку він мав в домонгольський період. Михайлівський монастир стає другим місцем у Києві за паломництвом після Києво-Печерської лаври. Про велику кількість паломників можна судити хоча б з того, що монастир протягом другої половини ХІХ століття збудував три корпуси странноприїмниці – готелів, де одночасно мали можливість проживати до кількох тисяч осіб.
Але у 1620 році Єрусалимський Патріарх Феофан під захистом козаків Петра Конашевича-Сагайдачного і на прохання гетьмана висвятив митрополита і єпископів для Православної Київської митрополії. Митрополитом був обраний ігумен Михайлівського Золотоверхого монастиря Іов (Борецький) – видатна особистість української історії. Він мав прекрасну європейську освіту, був одним із засновників першої публічної відкритої братської школи у Львові, багато прислужився як для відродження і становлення освіти, так і для відновлення Православної Київської митрополії – за часів його митрополитства Михайлівський Монастир став її центром.
Великим наступником Іова був інший відомий київський святитель – Петро Могила, який із посадою Митрополита поєднував настоятельство у Києво-Печерській лаврі і у Михайлівському Золотоверхому монастирі.
Гетьман Іван Скоропадський на свої кошти жертвує храму чудовий величний іконостас. До речі, сьогодні можна бачити копію нижнього його ряду, що у ХVІІІ столітті був багаторядним і повністю закривав увесь вівтарний простір. Але у 1888 році, коли під час реставрації під шаром пізніших олійних розписів у вівтарі було знайдено давньокиївські мозаїки, вирішили їх відкрити. В такому вигляді храм зустрів буремне ХХ століття.
– Чому цей неповторний храм з такою багатою, унікальною історією – справжню перлину давньослав’янської історії вирішили знищити?
– Християнська віра, цінність кожної без виключення людської душі не вписувалася в концепцію тодішнього тоталітарного режиму, де людині визначалася роль гвинтика у державному механізмі. За часів радянської влади монастир було закрито, ченців виселено. Його перетворили на студентське містечко. В колишніх чернечих келіях оселилися різні радянські організації. Проте, в храмі ще якийсь час дозволяли звершувати богослужіння, але в 1929 році і його закрили, перетворивши на архівне сховище.
А в 1934 році, коли столицю Радянської України було перенесено з Харкова до Києва, постало питання про побудову урядового центру. Його вирішили будувати саме на місті Михайлівського храму. Була утворена державна комісія під керівництвом наркому освіти Балицького, яка й склала страшний акт про те, що Михайлівський собор “не становить ні історичної, ні культурної, а ні архітектурної цінності і тому може бути знесений”. Єдиний із учасників комісії, науковець Микола Омелянович Макаренко, не підписав цього злочинного акту, за що і поплатився життям – у роки репресій він був розстріляний. В пам’ять про цей громадянський подвиг на стіні при вході до монастиря біля Економічної брами йому встановлено погруддя. За збереження Михайлівського Золотоверхого виступили також Федір Ернст та Іполит Моргілевський. Пізніше вони також були знищені, як і сам собор. Єдине, що вдалося вченим, це зберегти найцінніші мозаїки й фрески. На цю складну роботу їм було відведено 9 місяців, що для такої справи дуже малий час.
Існував навіть ще жахливіший проект – будівництво шестирядного шосе від залізничного вокзалу до урядового центру. Таким чином, знесенню підлягали б також і Софійський, і Володимирський собори. Мета архітектурної “ідеї” полягала у тому, аби людина, яка приїздила до Києва, із дверей вокзалу відразу бачила усю велич радянської влади. Дякувати Богові, що цей гігантоманський проект не був втілений в життя.
Вже в повоєнні часи в деякі голови прийшла нова ідея – з нагоди століття з дня народження Володимира Леніна на фундаментах Михайлівського собору збудувати його музей. Але часи вже були не сталінські – і науковці, і митці вже змогли відстояти це місце від забудови.
– Воскресіння Михайлівського собору було справжнім чудом Господнім. Але Бог творить чудеса часто руками вірних Йому людей. Як відбувалося відродження собору?
До відновлення Михайлівського монастиря причетні дві видатні постаті – двоє українців, кожен з яких є символом у окремій сфері духовного життя. Це Блаженний у пам’яті Патріарх Мстислав (Скрипник) – перший Патріарх Української Церкви, і Олесь Терентійович Гончар – видатний письменник, який прославився своїм твором “Собор”. На початку 90-х років Олесь Гончар першим почав говорити про необхідність відновлення Михайлівського Золотоверхого, ним було засновано спеціальний фонд. І, хоча сам Олесь Терентійович, нажаль, не дожив до того часу, коли собор було відновлено, з його ім’ям необхідно ув’язувати саму ідею відбудови храму.
В 1997 році за відновлення собору взялася держава. Діючий тоді Президент України Леонід Данилович Кучма видав указ про відновлення головних історичних святинь, зокрема, Михайлівського собору і Успенського собору Києво-Печерської лаври. Проте, головна робота лягла на плечі тодішнього київського міського голови Олександра Олександровича Омельченка, і, особливо, його першого заступника Станіслава Телісфоровича Сташевського, що відав питаннями будівництва. Вони надзвичайно багато зробили для того, щоб ці храми постали з руїн.
– Від багатьох відвідувачів собору доводилося чути про позитивну енергетику, що відчувається на всій території монастиря…
– Свято-Михайлівський Злотоверхий – це не просто відбудована споруда, а надзвичайно діяча духовна святиня. І я, як священнослужитель, який звершував своє служіння в Михайлівському монастирі, можу засвідчити, що багато людей, навіть невіруючих, приходили до мене, звертались і говорили, що “ось я, людина не релігійна, і до церкви не ходжу, але проходячи повз храм, відчув нездоланне бажання зайти і помолитись”. У храмі люди відчувають заспокоєння і відновлення душевних сил. І це не дивно, тому що цей воскреслий з руїн храм навіть сам собою впливає на людей, бо він дійсно наповнений Духом Божим.
Все це так, але ці храми рукотворні – храми величні і чудові – теж потрібні. Вони, в першу чергу, є нашим виявом любові до Бога. Це подібно до того, як ми свою любов до рідних і близьких виявляємо якимись матеріальними речами. Зрештою, коли і хлопець дарує дівчині якісь прикраси, він робить це не тому, що вона без них не красива, не люба, а тому, що це вияв його любові і пошани. Так само і ми, будуючи чудові храми, виявляємо свою духовну любов через речі матеріальні. Бо Господь для нас зробив значно більше. І навіть це відновлення Михайлівського монастиря є чудом Божим, бо коли собор знищували, ніхто навіть і не вірив, що він воскресне з руїн. Це свідчить про те, що Господь може навіть із попелу відновити Свою святиню.
Сподіваюся, що відзначення ювілею Свято-Михайлівського Золотоверхого монастиря дасть поштовх не тільки для подальшого відродження духовності в Україні, а також розвитку православного чернецтва – бо жодна Церква не матиме належного духовного розвитку, якщо в ній не буде духовного подвижництва. І ті святкові заходи на найвищому державному рівні на честь ювілею будуть не тільки належним шануванням величної і славної історії монастиря, але й свідченням нездоланної духовної сили українського народу.