Релігія чи політика? На Рівненщині черговий міжконфесійний скандал
Ну ніяк не можуть заспокоїтися на Дубенщині, що в Рівненській області, представники Української Православної Церкви, в народі - УПЦ Московського патріархату. Облюбували вони цей район і чи то вже за звичкою, чи то по вказівці із «білокамінного центру» продовжують каламутити воду. Тим самим, створюючи нові інформаційні приводи для сюжетів «російської пропаганди».
Ще не охололи пристрасті навколо поділу прихожанами УПЦ та УПЦ КП церкви у селі Птича Дубенського району із матюками та рукоприкладством, як ось нате вам - черговий скандал. Цього разу в сусідньому селі Кам’яниця. Попри те, що прихильників УПЦ в цьому селі заледве десяток набереться, з якогось доброго дива вони вирішили посеред тижня запросити «московського» священика із сусіднього села. Пояснили це - бажанням пом’янути померлих на кладовищі. Однак більшість мешканців Кам’яниці таку ініціативу, з огляду на міжконфесійні конфлікти в сусідній Птичі, м’яко кажучи, не зрозуміли.
Кам’яниця – село невелике, заледве 300 мешканців. Релігійна громада поділилася ще на початку 90-х, тоді більшість перевела щойно закладену церкву під юрисдикцію Київського Патріархату. Ті ж, хто і далі хотів молитися в Українській Православній Церкві, ходили до храмів у сусідні села. Усі ці роки селяни жили мирно. Якщо і виникали суперечки на релігійному ґрунті, розповідають у Кам’яниці, то вони були незначними, сусідськими. Градус напруги підняв вчора, 4 травня, несподіваний візит священика УПЦ із сусіднього села протоієрея Іоанна Савчука, який нібито на прохання кількох місцевих прихильників цього патріархату, хотів відслужити панахиди на сільському кладовищі. Місцеві його туди просто не пустили.
- На дорозі його зустрів натовп агресивних людей, котрі вимагали від отця покинути село та не йти на кладовище, погрожували навіть скинути автомобіль священика у річку, - кажуть у Рівненській єпархії УПЦ. - Конфлікт, що розгорнувся посеред дороги, тривав кілька годин. Причому місцева влада не поспішала його залагоджувати: сільський голова приїхав до Кам’яниці тільки близько обіду. Однак навіть після його приїзду прихильники Київського Патріархату продовжували блокувати дорогу до кладовища.
- Нинішня ситуація виходить за межі здорового глузду, - обурюється прихожанка УПЦ пані Марія. - Агресія, з якою ми тут зіткнулись, не зрозуміла. Нас, начебто, на кладовище пускають, а ось священика – ні. Кажуть, у селі є священик, нехай він і молиться за упокій. Це блюзнірство з їх боку. Прихильники Київського Патріархату прекрасно знають, що ми маємо своє бачення з цього приводу.
У результаті священики та віряни УПЦ відслужили панахиду прямо посеред дороги і роз’їхалися. У сільській раді такій несподіваній ініціативі кількох місцевих мешканців дивуються. Кажуть, що досі ніяких міжконфесійних непорозумінь в цьому селі не виникало, оскільки майже всі мешканці Кам’яниці прихожани УПЦ КП.
- Такого ніколи у нас не було, - дивується, коментуючи вчорашні події кореспонденту PRESS-ЦЕНТР голова сільської ради Птича, до якої належить і Кам’яниця, Ярослав Вознюк. – Прихильників УПЦ в нас не більше десятка. В основному люди ходять до православної церкви Київського патріархату. Раніше ніхто нікого не ображав через це. А тут отаке! У нас прийнято на кладовищі поминати померлих у Провідну неділю, а ці чомусь вирішили у будній день. Навіть не на другий день Великодня, як в деяких інших селах. Люди просили їх приїхати у неділю, щоб всі разом, по черзі відслужили на могилах своїх родичів. А ті вперлися і все!
В Рівненській єпархії УПЦ КП вчорашнім подіям у Кам’яниці мають своє пояснення. Кажуть, що це ніщо інше, як спланована провокація для чергової картинки в російські ЗМІ.
- Цей священик постійно влаштовує провокації, він же був фігурантом розбірок і в Птичій, роздавав інтерв’ю для російських телеканалів, - розповідає прес-секретар Рівненської єпархії УПЦ КП о. Василь Рудніцький. – Він відвертий прихильник «русского православія», і все робить для того, аби показати, як в Західній Україні неспокійно, як бандерівці утискають православних, щоб потім їхній патріарх Кирило мав про що говорити. І люди в Кам’яниці про це знають, тому не пускають його на кладовище. Однак є дві-три жіночки, які обов’язково його туди затягнуть. А потім виникають конфлікти.