Рішення Синоду РПЦ є першим формальним визнанням за Константинополем права першості, - Кирил (Говорун)

Рішення Синоду РПЦ є першим формальним визнанням за Константинополем права першості, - Кирил (Говорун) - фото 1
Синод РПЦ скасував те, чого раніше і не визнавав, а саме, “право Варфоломія виступати від імені всього світового Православ’я і представляти себе його лідером”. Це рішення Синоду буде першим формальним визнанням за Константинополем права першості в такій інтерпретації.

Про це написав богослов архимандрит Кирил Говорун у Телеграм.

Три думки з приводу Синоду, який “скасував” вселенський статус Константинопольського Патріарха.

Перше: найжорсткіша реакція з боку РПЦ була не на ануляцію грамоти 1686 року, не на Томос про автокефалію ПЦУ, не на візит Патріарха Варфоломія до Києва, а на призначення Константинополем у вересні 2018 року двох екзархів. Цей парадокс демонструє, що реальних інструментів впливу після того рішення у РПЦ не залишилося.

Друге: РПЦ благословила те, за що розірвала спілкування з Константинополем і Церквами, що його підтримали, – дії на чужій канонічній території, а саме в Африці. Це означає, що якщо Константинополь був неправий, то неправа і РПЦ, а якщо РПЦ права, то і Константинополь мав рацію. Інакше це класичні подвійні стандарти.

Третє і найважливіше: Синод скасував те, чого раніше і не визнавав. А саме, “право виступати від імені всього світового Православ’я і представляти себе його лідером”. РПЦ ніколи офіційно такого права за Константинополем не визнавала і завжди його оскаржувала, акцентуючи увагу на рівноправності Помісних Церков. Це означає, що коли ситуація розсмокчеться – а вона обов’язково розсмокчеться, тому що розсмоктувалися і набагато гірші ситуації – тоді виявиться, що дане рішення Синоду буде першим формальним визнанням за Константинополем права першості в такій інтерпретації. Адже важливий такий нюанс: у праві відмовили особисто патріархові Варфоломію, який має це право ex officio. Це по суті означає визнання вселенського статусу за офісом. У цьому сенсі дане рішення – стратегічне і, в далекій перспективі – не таке вже неконструктивне”, – зазначив богослов.