Щодня армія Христа молиться за нас

04.08.2004, 16:40
28 мешканок Мотронинського монастиря щодня моляться за спасіння наших душ та весь православний люд. Вони переконані, що прийшли у цей світ служити Богові, адже ми тут тимчасово...

Матеріал Тетяни МАРТИНОВОЇ про Мотронинський жіночий монастир.

„Віримо чи не віримо, хочемо чи не хочемо, але ми всі відповідатимемо за своє життя перед Богом”, — переконує ігуменя Мотрона.

28 мешканок Мотронинського монастиря щодня моляться за спасіння наших душ та весь православний люд. Вони переконані, що прийшли у цей світ служити Богові, адже ми тут тимчасово...

Відродження з віри

На початку дев’яностих у розвалини Мотронинського монастиря прийшло чотири жінки з миру. Вони не були черницями, але мали сильну віру і потребу служити Богові. „Тільки істинна любов до Бога може привести людину в монастир. Я любила свою сім’ю, роботу, але я також дуже любила ходити до церкви. Це як покликання у людини, це місія...”,— пригадує ігуменя Мотронинського монастиря, матушка Мотрона.

Жінки, які прийшли у монастирську пустку залишили по заду своє мирське життя: дітей, онуків, роботу та друзів, зали шили заради віри. Раз і назавжди вони вирішили служити Богові. До них і сьогодні при ходять рідні люди, які, можливо, не розуміють такого кроку, але вже змирилися з ним. Такі відвідини не заборонені, є лиш одна умова, щоб люди з миру не спокушали черницю.

Спочатку було важко: відбудовували те, що знищив радянський безбожний ре жим,— келії, Свято Троїцьку церкву та облаштовували життя. Згодом до монастиря прийшли й інші жінки, сьогодні тут мешкає 28 черниць та послушниць. Серед старших жінок можна побачити й зовсім молоденькі дівочі обличчя — це послушниці ,,яких згодом пострижуть у черниці.

Випробування послушництвом

Перед тим, як іти до монастиря, кожна з них зважує: а чи витримаю я? Чи моє це по кликання? Важко визначити, що привело цих жінок до монастиря. Причин може бути безліч, та найвагоміша — це Бог. Бо без віри і любові в монастирі вижити складно. Саме для того, щоб людина мала час переконатися у правильності свого вибору, її за лишають на певний час послушницею при монастирі. У черниці найчастіше постригають жінок старшого віку, адже вони, на відміну від молодих, повністю відповідають за своє рішення.

Послушництво — це ніби випробовування, яке може тривати кілька років. Послушниця не дає ніяких обітниць перед Богом і Церквою, а тому в будь який час може повернутися до мирського життя. Коли ж вона, пройшовши випробування, виявляється гідною релігійних канонів, лише тоді отримає благословення для і до вічного перебування у монастирі, тобто служіння Богу в янгольському чині. У монастирі черниці відмовляються від мирських турбот. Вони віддаляються від світу не тому, що не змогли самовизначитися чи влаштувати особисте життя, а керуючись сердечним покликанням.

За монастирськими стінами

Немає монастирів із легкими умовами, для життя тут треба мати в душі смиренність. Ранні підйоми, важкі послухи та боротьба із спокусами — на все це потрібно багато духовних та фізичних сил. Адже в монастирі нічого не робиться із власної волі, а тільки із благословення ігумені монастиря. „Подобається тобі чи ні, але ти мусиш виконувати те, що сказано. Кожна з нас має певні обов’язки — це як в армії. Ми також воїни, але в духовному сенсі, ми — воїни Христа ”,— говорить матушка Мотрона.

Життя тут підпорядковане чіткому монастирському уставу. Весь свій час черниця проводить у труді та молитві. Свій день вона починає із молитви і служби Божої. Адже центральне місце у монастирському житті займає богослужіння, а першим обов’язком черниці є постійне молитовне спілкування з Богом. Потім у кожної свій послух: обробляють город, готують, перуть, майструють — живуть із того, що виростять та зроблять своїми руками. Про те до монастиря часто приходять і звичайні миряни: хто помолитися, хто за порадою, а хто і допоможе працею чи фінансовою підтримкою.

Мирське життя черниць не цікавить. Тут немає ні телевізора, ні радіо, ні мирської літератури, лише релігійна. „Та нам це і не цікаво. Навіщо нам мирські новини, лише час витрачати, а у нас роботи багато...”,— пояснює матушка Мотрона. Адже вони прийшли сюди для спасіння своїх і людських душ.„Всі люди повернуться до Бога. Тіло із землі взято і до землі піде, а безсмертна душа піде до Бога і відповідатиме за земне життя ”.

І сотворив Господь жінку

Найбільшу роль жінки матушка Мотрона вбачає в материнстві.„Мами повинні молитися за своїх дітей, вчити їх Богопочетанію. Материнська молитва може з пекла витягнути дитину ”,— повчає ігуменя монастиря. Місія жінки — виховувати дітей у Законі Божому. Жінка робить мир у сім’ї. І навіть якщо чоловік не правий, дружина повинна вміти загладити непорозуміння і ні в якому випадку не доводити своєї правоти. Найбільшими ж чеснотами жінки є добро, милосердя та покірливість. Адже своєю поведінкою вона повертає всі справи сім’ї во благо. І діти, дивлячись як живуть батьки, вчаться жити в злагоді. Коли ж вони створюватимуть свої сім’ї, то також намагатимуться робити так, як їхні батьки робили.

Та найстрашніший гріх, який може зробити жінка і від якого застерігає ігуменя,— це аборт, гріх убивства.„Дітки у материнській утробі — це такі ж самі діти, які вже народили ся. Вони мають душу, розум, і хоча тіло ще не сформувалося, та вони вже живі ”.

Історична довідка

Мотронинський монастир, за деякими повір’ями, заснований ще до монгольського нашестя. Тоді тут стояла форте ця Мирослава — улюбленого воєводи Ярослава Мудрого. Повертаючись 1036 року після розгрому печенігів, Мирослав вирішив перевірити охорону фортеці і виставив свої човни у бойовому порядку. Вирішивши, що човни ворожі, дружи на воєводи Мотрона наказала атакувати їх і вбила Мирослава. Дізнавшись про страшну помилку, Мотрона прийняла монашество і заснувала тут монастир, який згодом не раз знищували, але він знову відроджувався. Ще до революції монастир був чолові чим, а вже у пострадянський період став жіночим.

Так,1236-го року монастир спалив Батий. Та ченці не по кинули свого служіння. Вони зійшлися і жили в печерах, продовжуючи служити Все вишньому. Згодом Божа обитель знову відродилася.

У 1677 1678 роках, під час оборони Чигирина, монастир згорів, щоб знову відродитися. У ХVII столітті монастир стає власником хуторів, ставків, луків, гребель, земель, лісів — саме так козацтво дякувало Богові за свої звершення.

Із монастирем пов’язаний початок повстання 1768 року, відомого під назвою Коліївщина. Саме тут повстанці, яких очолив Максим Залізняк, відслужили молебень, освятили зброю і пішли на боротьбу із поневолювачами. Звучання великого дзвону Мотронинського монастиря почули тоді не лише у Варшаві, а й у Санки-Петербурзі...

Подейкують, що в одній із трьох монастирських криниць, яка була викопана ще до по будови монастиря, — цілюща вода. Багато ченців Мотронинського монастиря вилікувалися цією водою. Та, напевне, найбільша сила у людській вірі до Бога.