У Державному комітеті у справах релігій (№ 3)

Людина і світ. — 2002. — № 3. — С. 39-41

УКАЗ
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
ПРО НЕВІДКЛАДНІ ЗАХОДИ ЩОДО ОСТАТОЧНОГО ПОДОЛАННЯ НЕГАТИВНИХ НАСЛІДКІВ ТОТАЛІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ КОЛИШНЬОГО СОЮЗУ СРСР СТОСОВНО РЕЛІГІЇ ТА ВІДНОВЛЕННЯ ПОРУШЕНИХ ПРАВ ЦЕРКОВ І РЕЛІГІЙНИХ ОРГАНІЗАЦІЙ

З метою остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР щодо релігії, забезпечення відновлення порушеної справедливості, захисту прав і законних інтересів релігійних організацій, дальшого процесу їх морально-політичної реабілітації, поліпшення відносин взаємної релігійної і світоглядної терпимості, створення сприятливих умов для утвердження принципів свободи совісті та віросповідної рівності постановляю:

1. Кабінету Міністрів України:

утворити до 1 травня 2002 року міжвідомчу комісію для підготовки пропозицій щодо відновлення прав церков і релігійних організацій, які були порушені внаслідок проведення колишнім Союзом РСР тоталітарної політики стосовно релігії, та опрацювання механізмів подолання негативних наслідків такої політики;

розробити до 1 вересня 2002 року перспективний план заходів, спрямованих на відновлення порушених прав церков і релігійних організацій, зокрема на повернення їм колишніх культових будівель, іншого церковного майна (в тому числі приміщень), що перебувають у державній власності і використовуються не за призначенням;

передбачати під час розроблення проектів Державного бюджету України на 2003 та наступні роки видатки, пов’язані з реалізацією органами виконавчої влади плану заходів, зазначеного в абзаці третьому цієї статті.

2. Міністерству освіти і науки України, Державному комітету України у справах релігій разом з Академією педагогічних наук України за участю церков і релігійних організацій розробити пропозиції щодо впровадження духовно-моральних цінностей у навчально-виховний процес та подати їх у встановленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України.

3. Державному комітету інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України забезпечити широке висвітлення в засобах масової інформації заходів щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій.

4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування вжити заходів з відновлення порушених прав церков і релігійних організацій, зокрема щодо повернення їм колишніх культових будівель, іншого церковного майна (в тому числі приміщень), що перебувають у комунальній власності і використовуються не за призначенням.

Президент України Л. КУЧМА
м. Київ
21 березня 2002 року
N 279/2002

Указ Президента України «Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та відновлення порушених прав церков і релігійних організацій» викликав значний громадський резонанс і численні подячні звернення церков і релігійних спільнот. Редакція планує докладно інформувати читачів про кроки, спрямовані на реалізацію цього Указу.

* * *

Дотримання законодавства про свободу совісті релігійними організаціями

У плані виконання законодавства про свободу совісті та релігійні організації, зокрема, законів України «Про свободу совісті та релігійні організації», «Про правовий статус іноземців» тенденція до зменшення кількості правопорушень на релігійному грунті впродовж 2001 р. залишалася сталою.

Їх стало менше майже на 21%: якщо у 2000 р. правопорушень було 129, то в 2001-му — 102. На відміну від 2000 р. в Одеській, Харківській, Херсонській та Чернігівській областях правопорушень не зафіксовано.

Близько третини порушень законодавства (33) скоєно іноземцями, які перебували в Україні на запрошення релігійних організацій, 43% (44) складають правопорушення з боку релігійних організацій із зареєстрованими статутами, 18% (19) — правопорушення, вчинені посадовими особами релігійних організацій, та 5% (5) допущено релігійними організаціями, що діють поза реєстрацією.

Серед областей найбільша кількість правопорушень припадає на Хмельницьку (26), Запорізьку (24), Закарпатську (16) області та м. Київ (15), що складає 79% від загальної кількості.

Якщо у 2000 р. з боку іноземців було допущено 51 правопорушення, то в 2001 р. — 33. Більша їх половина сталася у Хмельницькій області — 19, в решті регіонів їх кількість коливається від 1 до 4, зокрема в Закарпатській обл. — 1, у м. Києві — 2, у Волинській обл. — 3, у Запорізькій обл. та Автономній Республіці Крим — по 4.

Майже три четверті правопорушень у Хмельницькій області скоїли місіонери Римо-Католицької церкви, які порушували законодавство про статус перебування іноземців в Україні.

Порушення чинного законодавства допустили 16 конфесій і течій. Порівняно з 2000 р. їх стало менше на 20%.

В основному правопорушення з боку релігійних організацій пов’язані з майновими питаннями, зокрема користуванням культовими будівлями, а також міжконфесійною нетерпимістю. Часом вони прибирали форм протестних акцій з порушенням громадського порядку.

У Запорізькій області, зокрема, були спроби розпалювання міжконфесійної ворожнечі з боку священиків Української православної церкви щодо Римо-Католицької церкви у зв’язку з візитом до України папи Римського, будівництвом храму цієї церкви в м. Бердянську; щодо свідків Єгови з приводу будівництва ними молитовних будинків та прихильників УПЦ КП й УАПЦ через їхню «неканонічність» та намір утворити єдину українську помісну православну церкву.

У Закарпатській області мали місце конфлікти між релігійними громадами УГКЦ й УПЦ за право користуватися діючими культовими спорудами; священики громад УПЦ попереджувались за розпалювання ворожнечі між релігійними громадами УПЦ й УГКЦ.

У Києві ченці чоловічого монастиря Києво-Печерської лаври УПЦ неодноразово самовільно захоплювали приміщення Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника. В лютому відбулися масові порушення громадського порядку на території Свято-Троїцької церкви УПЦ у зв’язку з поділом Свято-Троїцької парафії на дві частини. Під час святкування 950-річчя Києво-Печерської лаври розпалювався конфлікт на релігійному грунті з боку Свято-Успенської парафії УПЦ КП спільно з громадським об’єднанням — Братством Андрія Первозваного.

29.03.01 р. в Тернопільській області група віруючих громади УПЦ КП с. Гнидова Збаразького р-ну протягом 30 хвилин перекривала автомобільну трасу Тернопіль — Рівне, вимагаючи запровадження почергових із громадою УПЦ богослужінь у церкві Святої Покрови.
У м. Знам’янка Кіровоградської області мало місце самовільне захоплення храму УПЦ незареєстрованою громадою УАПЦ.

У Чернівецькій області віруючі УПЦ не допускали ховати на кладовищах вірних УПЦ КП і ЄХБ.

За порушення чинного законодавства про свободу совісті та релігійні організації до дисциплінарної та адміністративної відповідальності було притягнуто 88 осіб (відповідно 23 і 65), що на 14 осіб менше, ніж у 2000 р.

Релігійні організації зверталися до судових органів зі скаргами на рішення, державних органів з приводу вирішення майнових питань та реєстрації статутів. Усього у 2001 р. було подано 19 скарг, — це дещо менше, ніж у позаминулому році.

Найбільша кількість цивільних справ з майнових питань — 7, як і минулого року, було розглянуто в Закарпатській області за скаргами релігійних громад УГКЦ. Позови трьох громад задоволені, рішення судів знаходяться на стадії виконання.

Із загальної кількості цивільних справ, зокрема 17-ти з майнових питань та 2-х з питань реєстрації статутів було задоволено 9 скарг з майнових питань та 2 скарги щодо реєстрації статутів.

Жодне судове рішення не було виконано через гостру релігійну ситуацію у відповідних населених пунктах.

У цих умовах виконання судових рішень у примусовому порядку, за участю правоохоронних органів здатне призвести (і свого часу неодноразово призводило) до масових зіткнень і порушень громадського спокою. Як свідчить досвід, єдино прийнятною моделлю розв’язання протиріч у таких випадках може бути лише послідовна роз’яснювальна робота й переговори за участю представників конфліктуючих громад, духовенства, ієрархів, представників місцевих органів влади, лідерів громадської думки.

Власне, тільки такі підходи й виявлялися ефективними при врегулюванні подібних протиріч у низці «гарячих точок».

Відділ експертно-правової роботи та реєстрації