У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні

04 січня, 10:50
Культура
У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні - фото 1
У Львові закінчили реставрацію давнього свічника-трійці з церкви Різдва Пресвятої Богородиці у Криворівні, його вік – близько 150 років.

Про унікальну реліквію, її особливості та тривалий процес відновлення "Еспресо.Захід" розповіла львівська реставраторка вищої категорії Ірина Дуткевич.

Цей свічник у 70-х роках XIX століття створив народний майстер із Криворівні Андрій Дереюк. Десятки років трійця мешкала у церкві Криворівні, проте через плин часу та неякісні попередні спроби оновити її вигляд, опинилася під загрозою та потребувала порятунку.

У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні - фото 145529

Робота над відновленням свічника розпочалася ще до початку повномасштабного російського вторгнення в Україну та за життя знаного українського художника, іконописця і колекціонера Остапа Лозинського, який і став ідейним натхненником цього процесу. Власне родина Лозинських і профінансувала реставрацію, адже матеріали для якісної роботи коштують чимало. Тим часом кропітким та складним реставраційним процесом займалася Ірина Дуткевич.

У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні - фото 145530

Найперше довелося детально та дуже поволі очищати трійцю від другого шару, яким і намагалися колись підновити її вигляд.

"Ми реставратори називаємо це другим історичним шаром, тому що воно було перемальовано, невідомо точно в якому часі, але перемальовано непрофесійно. Використана була непрофесійна зелена така парканна фарба і зверху сріблянка, яка на той момент поновила на певний час його вигляд, але, звичайно, зробила свою шкоду. Тому що це не дає дихати оцьому авторському фарбовому шару, воно її висушило і поступово-поступово йшла руйнація. Ми не бачили її зовні, бо вона починалася всередині", – пояснює реставраторка.

Найпершим завданням у роботі було знайти після перемалювань та законсервувати авторський вигляд свічника-трійці. Як і завжди у реставраційному процесі давніх предметів, цьому передували дослідження, документація усіх елементів та їх фотофіксація, і лише тоді можна братися до самого відновлення. Загалом усі роботи зайняли кілька років.

У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні - фото 145527

"Процес реставрації тривалий, тому що оце зняття шару перемальованого, воно було вкрай складне. Тут я не змогла використовувати жодних допоміжних розчинників, як це зазвичай буває, оскільки цей левкас, ця крейда, вона є крихка і жодна рідина не може використовуватись. Зняття усього того шару було механічне. Це маленькі скальпелі, якими отак просто міліметр за міліметром знімалося оце перемалювання", – ділиться особливостями робочого процесу Ірина Дуткевич.

Сам реставраційний процес також детально фіксується: як відновлюється кожна деталь, як вона змінюється та консервується. Все детально описується, аби в майбутньому, коли хтось знову візьметься до роботи чи дослідження реліквії, можна було використати вдалий попередній досвід та дізнатися якісь особливості.

У Львові відреставрували унікальний свічник-трійцю XIX ст. з церкви у Криворівні - фото 145528

"Це так, як коли людина потрапляє до лікаря. Це повністю досліджується, що можна, а чого не можна. Тому що кожна робота є індивідуальна, так само, як і людина. Це абсолютно індивідуальний, – проводить аналогію Ірина і додає: – І це не є так, що я сама вирішую, як усе має виглядати. Так, я маю свій певний рівень, але це завжди вирішується колегіально. Відбуваються спеціальні реставраційні ради. Адже це наша історія, наша культура. Це те, за що ми зараз воюємо".

Зараз унікальний свічник-трійця повністю готовий повертатися до свого рідного дому, тобто до церкви Різдва Пресвятої Богородиці у Криворівні, де на нього вже чекають отець та парафіяни. Найімовірніше він вже буде слугувати суто експонатом, але не використовуватиметься у службах, аби зберегти його для прийдешніх поколінь.