В одному із храмів Львова виявлено унікальні розписи, приховані за радянською побілкою
У коментарі Гал-інфо про знахідку розповів декан богословського факультету Львівської православної богословської академії ПЦУ, настоятель Академічного храму св. Іоана Золотоустого протоієрей Назарій Лозинський.
За словами отця Назарія, раніше вважалося, що храм був розписаний геометричним та рослинним орнаментальним розписом.
"Розпис цей зберігся досі, але в радянський час він був покритий звичайною побілкою. Коли в 90-х роках храм був переданий вже у користування УПЦ КП (нині - Православна Церква України, - ред), то, на превеликий жаль, не було стільки коштів, щоб відновити розписи", - сказав він.
Храм святителя Іоанна Златоустого був збудований ще наприкінці ХІХ ст. як центральний храм монастиря францисканок, тобто для ордену францисканок Римо-Католицької Церкви у Львові. Тоді це був храм Найсвятішого Серця Ісусового і будувався він, як і весь монастирський комплекс, з великим розмахом.
Про розмах будівництва свідчить те, що храм збудований з червоної та жовтої цегли за проектом відомого львівського архітектора Юліана Захаревича.
У 1946 році черниці-францисканки виїхали до Польщі. Після того радянська влада у монастирі облаштувала обласний госпіталь інвалідів війни, а потім - інфекційну лікарню.
За історичними даними, розписи храму рослинними та геометричними орнаментами виконав у 1930-31 роках живописець, викладач львівської художньо-промислової школи Юліан Крупський. У радянський період храм був занедбаний, а розписи забілили після створення у монастирі інфекційної лікарні.
Отець Назарій показує те, що вдалося відкрити реставраторам. Краса і мистецький рівень виконання розпису просто вражає.
"Чим цікаві і унікальні розписи у цьому храмі? За словами реставраторів, які здійснювали дослідження, на жаль, на сьогодні майже не збереглося розписів Юліана Крупського. Вони були знищені у післявоєнний період. Відомо лише кілька об’єктів, але їхній стан є значно гіршим. Тобто у цьому храмі, фактично, розписи Юліана Крупського є найкраще збереженими. Якість їхнього виконання дуже висока", - розповів отець Назарій.
Художник-реставратор вищої категорії монументального та станкового темперного живопису Андрій Почеква, який здійснював дослідження, у своїх висновках рекомендував виготовити необхідну для реставрації проектну документацію та розпочати консерваційні роботи, під час яких додатково виконати необхідні фізико-хімічні обстеження об’єкту.
Він наголошує на потребі паралельного мистецтвознавчого дослідження мистецького доробку Юліана Крупського.
Реставраційні роботи є дуже коштовними, а відтак церква самотужки не зможе цього зробити. Відомі сумні приклади, скажімо, у Славську, де в церкві знищили розписи Модеста Сосенка, незважаючи на їх хороший стан. У випадку з церквою Івана Златоустого, на реставрації наполягає сам отець-настоятель храму.
Отець Назарій розповідає, що стіни храму справді потребують змін і що навіть парафіяни пропонували ще до дослідження просто побілити стіни. Однак він наполягав на тому, що потрібно зачекати.
"Я роблю це, бо я вивчав в Академії історію мистецтва, історію християнського мистецтва, історія церковної архітектури. Нас навчали, що якщо можна щось максимально зберегти з культурної спадщини, то це потрібно робити. Звичайно, що можна намалювати нове. Так, можливо, воно буде гарним, а, можливо, буде, яким вже буде. Але тут живими будуть лише ті першопочаткові розписи, як задумувалося у цьому храмі. Храм проєктували і він був цілісним, зокрема його красу доповнюють і розписи. Очевидно, що все це задумувалося в гармонії. Якщо ми можемо це врятувати, то чому не зробити цього?", - сказав отець Назарій.