Як віра Майка Джонсона змінила його шлях до України
“Для спікера Палати представників Майка Джонсона боротьба за надання нової допомоги Україні була настільки ж релігійним питанням, наскільки і політичним. Це стало найяскравішим прикладом того, як його віра як південного баптиста вплинула на прийняття ним рішень з того часу, як він зайняв цю посаду”, — пише для американського видання NOTUS репортерка Хейлі Берд Вілт з приводу голосування у Палаті представників Конгресу США проекту про допомогу Україні для захисту від російської агресії і позицію щодо цього спікера Палати Майка Джонсона. Подаємо повний текст її статті.
Джонсон молився над законопроектом. Про це говорить голова Комітету у закордонних справах Палати представників Майкл Маккоул, який був із Джонсоном в ніч перед тим, як він вирішив підняти питання про допомогу після тижнів зволікань.
“Він не носиться зі своїми релігійними почуттями, але він став на коліна, просив у Бога вказівок і сказав: "Послухай, скажи мені. Як правильно вчинити?" А наступного дня він сказав мені: "Я хочу бути на правильному боці історії"”.
Навіть критики Джонсона знають, наскільки важливою була його віра у просування закону. “Для Майка Джонсона в цьому істина. Це релігійне рішення”, - сказав республіканець з Південної Кароліни Ральф Норман, який проголосував проти винесення законопроекту на парламентські дебати в п'ятницю. “Він молився про це. Він сказав це, коли ми зустрічалися з ним”.
Покидаючи палату представників у п'ятницю, Джонсон відмовився відповідати на запитання NOTUS про те, як його релігія вплинула на його рішення. Його офіс також не відповів на прохання прокоментувати цю історію.
Джонсон два місяці відкладав ухвалення прийнятого Сенатом законопроекту про допомогу Україні, Ізраїлю та Тайваню, знаючи, що його партія глибоко розділилася з цього приводу. Але останнім часом він зіткнувся зі зростаючим тиском з боку своїх колег-південних баптистів на користь підтримки України. Законопроект про пакет допомоги пройшов Палату представників у суботу, і очікується, що цього тижня він пройде через Сенат.
Позаминулого тижня четверо високопоставлених баптистів, включаючи д-ра Річарда Ленда, колишнього президента Комісії з етики та релігійної свободи Південної баптистської конвенції, у листі закликали Джонсона “врахувати важке становище християн” в Україні. У листі зазначається, що пастори там стикаються з погрозами, тортурами і зміщенням зі своїх посад російськими силами.
“Незважаючи на зусилля Росії зобразити Україну нетерпимою до християн, саме російський уряд агресивно шкодить мирним законослухняним віруючим християнам на окупованих територіях України”, - додається в листі. — “Російська армія зруйнувала сотні баптистських церков, де євангельські християни колись вільно сповідували свою віру в Україні”.
Група була змушена надіслати його після того, як стала свідком поширення спотворених наративів про те, що Росія захищає християнство. Про це виданню NOTUS розповів один із підписантів Деніел Дарлінг, голова центру культурної взаємодії Південно-Західної баптистської богословської семінарії.
Деякі з колег Джонсона вбачають у Росії форпост християнства. Наприклад, депутатка Марджорі Тейлор Грін, одна з найзапекліших республіканських опонентів спікера, заявила цього місяця, що Росія “не нападає на християнство, а радше захищає його”.
В інтерв'ю в п'ятницю Дарлінг сказав: “Ми хочемо, щоб Україна перемогла, тому що ми на боці свободи, а не тоталітаризму. Ми знаємо, що якщо Росія переможе і захопить Україну, це буде погано для релігійної свободи”.
Подібний аргумент у своєму листі на підтримку допомоги Україні навів нинішній президент Комісії з етики та релігійної свободи Брент Лезервуд. Він написав, що південні баптисти “вже давно вважають, що авторитарні режими безпосередньо підривають процвітання людства і підривають релігійну свободу”.
“Схиляючись перед політичними факторами, Конгрес розглядає питання про припинення фінансування оборони України, союзника Сполучених Штатів протягом більше тридцяти років”, - написав він. — “Ще більш кричущим є те, що український народ продовжує страждати без впевненості, що його наймогутніший союзник прийде йому на допомогу”.
Ці голоси мають велику вагу для Джонсона, який був довіреною особою Комісії з питань етики та релігійної свободи з 2004 по 2012 рік. Цей період збігався з терміном перебування Ленда на посаді. (Лезервуд також якось сказав, що Джонсон був першою людиною, з якою він зустрівся на Капітолійському пагорбі після того, як став президентом комісії).
Критики Джонсона, тим часом, не впевнені, що він виконує Божу волю. “Це дуже, дуже прикро, тому що це був той, кого я дуже хотіла бачити спікером, головним чином через його віру. А зараз я бачу більше гордості, ніж смирення”, — сказала цього тижня журналістам Лорен Беберт, республіканка від штату Колорадо, яка виступає проти збільшення фінансування для України.
Відповідаючи на запитання, що вона має під цим на увазі стосовно політики, Беберт поскаржилася, що Джонсон “ лише говорить про неможливість” просування ультраправого порядку денного в розділеному уряді - замість того, щоб намагатися з Божою допомогою просунути жорстке законодавство про безпеку кордонів, незважаючи на опозицію президента Джо Байдена.
“Він покладається на власні здібності та природні обставини, замість того, щоб покладатися на Божу силу та людей, з якими він його поєднав, щоб агресивно відстоювати те, що буде корисним для Америки”, - сказала вона.
Інші давали Джонсону трохи більше свободи дій, навіть якщо вони не погоджувалися з його позицією. “Шукати Божої мудрості - це добре, особливо в деяких важких рішеннях, які ми приймаємо тут”, — сказав представник Флориди Байрон Дональдс. — “Врешті-решт, ми шукаємо Його мудрості, і я думаю, що Він також дав нам певну міру мудрості. Ось чому у нас є розум і воля, якими ми послуговуємося”.
“Бог дав мені міру мудрості, а цьому місцю і багатьом моїм колегам - величезну міру благодаті”, - додав Дональдс.
Від редакції: Цей текст чудово представляє яку роль віра відіграє у політичному житті республіканських політиків США та чому важливо доносити до них реальну інформацію про стан релігійної свободи в Україні та на окупованих територіях. Як також про те, які саме “цінності” захищає російський диктатор і що стоїть за релігійно-політичною програмою “русского міра”.
Переклад на українську Марії Мартиненко-Гупало