Є-церква, але без християнства
Але не все так просто друзі! Тож у цьому розслідуванні Ви дізнаєтесь, хто справді є керівником "Є-церкви", та яким боком до цього стоять УПЦ та ПЦУ.
Проєкт "Є-церква" запустився 28 липня цього року і ніби-то пропонує замовлення сакральних послуг онлайн. На перший погляд, ніби і непогана діджиталізація, але весь товарний асортимент сайту та його опис віддає просто махровим язичництвом, коли Вам пропонують різні набори найпростіших церковних товарів по надзвичайно завищеним цінам. Крім того, ставлення до треб, яке культивує сайт, явно не включає особистої молитви прохача.
Дуже смішно було на початках "Є-церкви" читати на сайті про наявність двох нових Православних Церков, котрі зайняли б "чільне місце" в Диптихах.)))
Як бачимо, з розумінням основ християнства у авторів проєкту - так собі, але зате вони дуже добре вміють рекламувати та просувати свій продукт, хоча самі соцмережі "Є-церкви" - дуже бідні на реакції (хіба, крім Тіктоку).
Хто ж стоїть за таким новим прикладом диджиталізації язичництва в Україні?
Ми пішли на соцмережі "Є-церкви" - і швидко знайшли її симпатиків. У фейсбуці нашу увагу привернув Павло Гладун, котрий лайкнув найперший допис "Є-церкви".
З соцмережі Павла, яку він чомусь закрив, видно, що він явно дотичний до УПЦ.
Тому ми вирішили пробити два храми, які на самому початку вказувались "Є-церквою" як партнери. І виявилось, що це теж були церкви УПЦ.
Бачимо в одній з церков-партнерів знайоме прізвище та ім'я - Павло Гладун. Так ми вийшли на о. Павла Гладуна, настоятеля храму Святителя Миколая УПЦ у м. Дніпро. Але чекайте, "Є-церква" всюди ж розказує, що працює тільки та виключно з ПЦУ.
Та це просто брехня, чи вірніше напівправда. Адже і фотосети для своїх язичницьких наборів "Є-церква" робила саме у храмі УПЦ о. Павла Гладуна. Звідси випливає і їх переважно Софрінське та загалом упцшне наповнення. В якості доказів, можна просто поглянути на фото інтер'єру Миколаївського храму та на фон предметної зйомки "Є-церкви".
На задньому плані Ви бачите іконки Матрони Московської та Кукші Одеського біля великої ікони. А ось панорамне фото церкви, зверніть увагу у правий кут.
Ось ще фото храму, зверніть увагу на вписані у квадрати золотисті кола, різьблення та підсвічники.
А ось незаблюрений фон з товарів "Є-церкви" на фейсбуці.
Все співпадає просто ідеально. Деякі фото для мережі робились просто на церковній лавці храму, і освячені на тій же парафії. Про це сама "Є-церква" писала на початках.
Тобто, можемо констатувати, що на самому початку діяльності "Є-церква" явно була дотична саме до УПЦ, але мімікрувала під ПЦУ. Тепер поговоримо і про о. Павла Гладуна.
Отець Павло Гладун - син колишнього настоятеля храму о. Костянтина Гладуна, котрий після повномасштабного вторгнення виїхав закордон, залишившись на посаді почесного настоятеля. До батька та сина Гладунів у Микільському храмі на ж/м Придніпровський служив архімандрит Серафим (Ольховий), якого дніпряни вважали за старця, та до якого ходили за порадою. Він і похований біля церкви. Атмосфера старчества та "руского міра", що цвіли при цій парафії при Серафимі, лишились квітнути і при Гладунах. Так, ще 4 роки тому двері брами храмової території "прикрашав" російський герб.
Отець Павло регулярно приймає у себе владику Іринея або його вікаріїв на різні свята без будь-яких проблем.
Наступним, на кого ми звернули увагу після Павла Гладуна, виявився Артем Демченко - молодий хлопець з Кривого Рогу, що вправно ставить лайки "Є-церкві" в Інстаграмі.
Артем - айтівець, маркетолог і дуже активна людина. Він ФОП, що займається волонтерством та є керівником декількох громадських організацій, в тому числі благодійних.
З його сторінок у соцмережах не складається уявлення якоїсь дотичної до Церкви та релігії людини. Більше видно бажання займатись бізнесом та громадською діяльністю.
Але тут цікавий інший момент, а саме - повне співпадіння адреси "Є-церкви" та ФОП Артема Демченко, через який, як ми припускаємо він і здійснює діяльність свого проєкту "Є-церква".
Допомагає йому в цьому інший уродженець Кривого Рогу, студент, айтівець та ФОП - Ігор Христюк. Він теж стабільно лайкає всі пости "Є-церкви" в фейсбуці. А ось пан Ігор передає записочки для молитви від "Є-церкви".
А тут він на зустрічі випускників криворізької школи стартапів з мером Кривого Рогу Юрієм Вілкулом.
Непоганий стартап придумали хлопці! Скажіть крутий! Просто штовхаєш людям культові набори та треби за завищеною ціною.
Наш проміжний висновок такий: проєкт "Є-церква" це розробка саме Артема Демченка та Ігора Христюка, котрі знайшли собі о. Павла Гладуна в якості компаньйона і джерела товару. Цим і пояснюється абсолютно відірваний від християнства опис церковних товарів та послуг. Також тепер зрозумілим стає, чому "Є-церква" так активно рекламується в соцмережах. Нею просто займаються профі айті-маркетингу та таргетованої реклами.
Та ідилія співпраці виключно з УПЦ була порушена вже у вересні місяці, коли люди почали звертати увагу, що "Є-церква" всюди проголошує співпрацю з ПЦУ, а на ділі з УПЦ.
Після цього керівники проєкту вирішили змінити партнерські храми, додавши туди пару парафій ПЦУ з Кривого Рогу.
Після цього у Тіктоці "Є-церкви" з'явились і відео з храму ПЦУ на честь св. Серафима Саровського, де фігурує його настоятель - отець Олег Ращупкін.
Те, що це саме цей храм і священник, ми переконались просто порівнявши фото з Google maps та тіктоку "Є-церкви".
Отже, виходить, що проєкт "Є-церква" дійсно почав співпрацю з деякими священниками ПЦУ, зберігаючи при цьому товари з Микільської парафії УПЦ о. Павла Гладуна. Воістину, чудодійне об'єднання церков навколо святого маркетингу. Мабуть все-таки суспільний запит на ПЦУ та критика від людей змусив хлопців-засновників відійти від "єдиної канонічної структури".
Висновок цієї історії досить простий: двоє молодих амбітних хлопців, що розбираються в маркетингу, але абсолютно далекі від християнського богослів'я, вирішили створити новий стартап для релігійних послуг. Для цього вони спочатку активно співпрацювали тільки з ватним священником УПЦ, а потім, під шквалом критики, почали шукати "колег" серед священників ПЦУ і досягли певного успіху.
Ми не проти діджиталізації як такої, але "Є-церква" культивує передусім грубе язичництво під християнським соусом плюс шалено завищує ціни та товари і треби. Цікаво, чи з'являться після цього розслідування питання до о. Павла Гладуна від Дніпропетровської єпархії УПЦ? Чи понесе він якесь покарання в потаканні поширенню язичницького ставлення до віри і наживи на людях? Так само цікаво чи буде реакція і стосовно співпраці з "Є-церквою" о. Олега Ращупкіна від Дніпровської єпархії ПЦУ?
Ми почекаємо чи будуть відповіді на ці питання. Вважаємо, що виховання своїх вірян в християнському дусі і боротьба з таким проявами навколохристиянського язичництва, - це те, що точно може об'єднати зусилля православних церков в Україні. Адже, якщо реальна Церква буде ефективно нести свою місію в суспільстві, то сурогати онлайн-церков не матимуть місця для своєї спекуляції.