Сьогодні вшановують Собор святих сімдесяти апостолів
Також є кілька списків, які дозволяють встановити їхні імена: св. Доротея, єпископа Тирського (IV ст.), грецькі Мінеї (V-VI cт.). А “Ермінії” Діонісія Фурноаграфіота (XVIII ст.) для кожного з апостолів подають вказівки для їх іконографічного зображення. Щоправда, порядок і навіть імена апостолів у них не завжди збігаються.
Євангелист Лука покликанню ширшого, ніж дванадцять, кола апостолів присвячує 10-ту главу. Щоправда, він говорить про сімдесят двох: «Господь призначив сімдесят двох інших і послав їх в кожне місто й місце, куди сам мав прийти» (10, 1). Їхня місія була ідентичною з місією дванадцятьох. Ісус їм також наказує в дорозі не переобтяжуватися надміром матеріальних благ (пор. 10, 4). «І в яке місто ви не ввійшли б, і вас приймуть, їжте, що поставлять перед вами; оздоровляйте в ньому хворих і кажіть їм: Наблизилось до вас Царство Боже» (10, 8-9).
Євангеліє не має на меті визначити строгу кількість, сімдесят чи сімдесят два учнів було в Ісуса, а радше через числовий символізм показати суть їхньої місії. Як, наприклад, Святе Письмо проводить паралель між дванадцятьма апостолами та дванадцятьма синами Якова, котрі дали початок племенам боговибраного народу, так можна знайти у цій старозавітній історії і число сімдесят: «Всіх же душ з дому Якова, що прийшли в Єгипет, — сімдесят» (Бт. 46, 27; пор. Вх. 1, 5). Тобто у Новому Завіті також формується боговибраний народ – Церква, підвалинами віри якої стають апостоли.
Під час виходу Ізраїля з Єгипту Мойсеєві допомагають керувати народом сімдесят старійшин (Вх. 24, 1. 9; Чис. 11, 16.24.25). Вони супроводжують його оддалеки на зустріч з Богом на горі Синай, полагоджують судові спори в народі. З числом сімдесят пов’язують також народи, які вийшли від синів Ноя після потопу (Бт. 10). Це перегукується з головною місією апостолів – проголошенням Божого Царства, спрямованим вже не до одного, а до всіх народів на землі.
Повертаючись до списків сімдесяти апостолів, ми знайдемо в них імена, згадані у різних частинах Нового Завіту. Очолюють його Яків, брат Господній, євангелисти Марко і Лука, Клеопа, відомий з подорожі до Емаусу. Також тут зазначені шість дияконів Єрусалимської Церкви на чолі зі Стефаном (Ді. 6, 5), співробітники Павла у його місійних подорожах Варнава та Сила, адресати його пастирських послань Тимотей, Тит, Филимон та багато інших, згадки про котрих знаходимо у різних його листах. До усіх цих постатей поіменно звертається канон Утрені 4 січня.
Встановлення окремого дня у літургійному році для поминання сімдесяти апостолів пов’язане імовірно з тим, щоб підкреслити однакову значущість їхньої місії і уникнути звеличення культу одних над іншими (як у випадку встановлення свята Трьох святителів 30 січня).
Літургійні тексти 4 січня висвітлюють ті самі теми, що й служби апостолів з Мінеї чи четвергові служби Октоїха. Молячись до усіх апостолів, Церква розуміє і дванадцятьох, і сімдесятьох. Адже їхнє призначення спільне – нести Благовість до всіх народів, розвіювати темряву багатобожжя, утверджувати віру в Пресвяту Трійцю, виловлювати з «глибин марноти людей, що загибають» (пор. стихира Вечірні загальної служби апостола), і приводити їх до спасіння. «Вас, як і дванадцятьох, послав Господь викорінювати все бозбожжя, усім людям світло насаджувати божественне знання, славні апостоли, молільники за душі наші» (канон Утрені 4 січня).
Однак ні дванадцятьма, ні сімдесятьма лик апостолів не обмежується. Павло в Першому посланні до Коринтян згадує, що Ісус після свого Воскресіння «з’явився Кифі, потім дванадцятьом; опісля ж з’явився він більш, як п’ятистам братів разом, більшість яких живе й досі, деякі ж померли» (15, 5-6). А літургійні тексти свята, ставлячи перед очі вірних чесноти апостолів, передають усім поколінням естафету цього служіння.
Грецькі Мінеї виділяють такий список сімдесяти апостолів:
- Яків, брат Господній
- Марко, євангелист.
- Лука, євангелист.
- Клеопа, подорожував до Емаусу (Лк. 24, 18), як стверджує Передання, разом з апостолом Лукою.
- Симеон, родич Ісуса Христа, другий єпископ Єрусалиму.
- Варнава, брав участь разом з Павлом в апостольських подорожах.
- Йосія (Йосиф) Варсава на прізвисько Юст, на нього разом з Матієм після зради Юди кидали жереб (Ді. 1, 23).
- Тадей, котрий згідно Передання охрестив Едеського князя Авгара.
- Ананія, котрий хрестив апостола Павла (Ді. 9).
- Стефан, первомученик, архидиякон.
- Филип, один зі сімох дияконів.
- Прохор, один зі сімох дияконів.
- Никанор, один зі сімох дияконів.
- Тимон, один зі сімох дияконів.
- Пармен, один зі сімох дияконів.
- Тимотей, адресат двох послань апостола Павла, був єпископом в Ефесі.
- Тит, адресат послання апостола Павла, був єпископом Гортинським на Криті.
- Филимон, адресат послання апостола Павла.
- Онисим, про нього Павло пише до Филимона.
- Епафр (Кл. 1, 7; 4, 12; Флм. 1, 23).
- Архип (Кл. 4, 17; Флм 1, 2).
- Сила, брав участь разом з Павлом в апостольських подорожах.
- Сильван (2 Кр. 1, 19; 1 Сл. 1, 1; 2 Сл. 1, 1).
- Крискент (2 Тм. 4, 10).
- Крисп, колишній начальник синагоги (Ді. 18, 8). Згадується в 1 Кр. 1, 14.
- Епенет (Рм. 16, 5).
- Андронік (Рм. 16, 7).
- Стахій (Рм. 16, 9).
- Ампліят (Рм. 16, 8).
- Урбан (Рм. 16, 9).
- Наркис (Рм. 16, 11).
- Ампліят (Рм. 16, 8).
- Аристовул (Рм. 16, 11).
- Іродіон, в деяких списках – Родіон (Рм. 16, 11).
- Агав, названий у Діяннях пророком (Ді. 21, 10).
- Руф (Рм. 16,13).
- Асинкрит (Рм. 16, 14).
- Флегонт (Рм. 16, 14).
- Герм (Рм. 16, 14).
- Патровас (Рм. 16, 14).
- Гермес (Рм. 16, 14).
- Лин (2 Тм. 4, 21), після Петра другий єпископ Риму.
- Гай (Ді. 20, 4).
- Філолог (Рм. 16, 15).
- Лукій (Рм. 16, 21).
- Ясон (Рм. 16, 21).
- Сосипатр (Рм. 16, 21).
- Олімпій (Рм. 16, 15).
- Терцій (Рм. 16, 22), котрий записав Послання до Римлян.
- Ераст (Рм. 16, 24).
- Кварт (Рм. 16, 24).
- Евод, другий після апостола Петра єпископ Антіохії, котрого згадує св. Ігнатій Богоносець.
- Онисифор (2 Тм. 1, 16; 4, 19).
- Климент, четвертий єпископ Риму.
- Состен (Ді. 18, 17; 1 Кр. 1, 1).
- Аполлос, один із співробітників апостола Павла (Ді. 18, 24).
- Тихик (Ді. 20, 4; Еф. 6, 21; Кл. 4, 7; 2 Тм. 4, 12; Тит 3, 12).
- Епафродит (Флп. 2, 25; 4, 18).
- Карп (2 Тм. 4, 13).
- Кондрат, єпископ Афін та Магнезії.
- Марко (Йоан), один із співробітників апостола Павла, котрого Передання відрізняє від євангелиста Марка.
- Зина законник (Тит 3, 13).
- Аристарх (Ді. 19, 29; 20, 4; 27, 2; Кл. 4, 10; Флм. 1, 24).
- Пуд (2 Тм. 4, 21).
- Трофим (Ді. 20, 4; 21, 29; 2 Тм. 4, 20).
- Марко, небіж Варнави (Кл. 4, 10).
- Артем (Тит 3, 12).
- Акила, котрий разом з дружиною Прискилою допомагав Павлові у його місійних подорожах.
- Фортунат (1 Кр. 16, 17).
- Ахаїк (1 Кр. 16, 17).
- Діонисій Ареопагіт (Ді. 17, 34).
- Симон Нігер (Ді. 13, 1).
Публікація вийшла у рамках проекту РІСУ "Свята Літургійного року".
МОНОбанка для тих, хто бажає підтримати проект.
##DONATE_TEXT_BLOCK##