Православна Церква України під різними кутами зору виглядає неоднаково: хтось її бачить ребрендованим Київським Патріархатом чи УАПЦ, хтось новоствореною у 2018 році Церквою, інші до всього цього додають бачення ПЦУ як стародавньої Київської митрополії, продовженою через її відновлення після Унії у XVII столітті. Кожна з цих візій має право на життя. Але я пропоную поглянути на Українську Церкву очима Константинополя, адже новоримська візія її канонічного стану визначає зараз і буде визначати в майбутньому ставлення до неї з боку інших помісних Православних Церков.
Для цього, передусім, варто пригадати послідовність отримання Українською Церквою автокефалії.
Перший крок: Константинополь повертає Київську митрополію, яка перебувала з 1686 року під адмініструванням патріарха РПЦ, до своєї канонічної юрисдикції. На момент цієї події у 2018 році, з точки зору Константинополя, канонічною структурою цієї митрополії була УПЦ МП.
Другий крок: скликання об’єднавчого собору. Поновивши у позбавленого сану колишнього митрополита РПЦ Філарета і підтвердивши у очільника УАПЦ Макарія єпископську гідність, Константинополь визнає всю поставлену ними за часи розколу ієрархію — подібні події є відомими в історії Церкви, починаючи з часів аріанської смути. Відтак, дозволяє всім бажаючим єпископам цих гілок українського православ’я доєднатися до канонічної структури Київської митрополії Константинопольського патріархату на Об’єднавчому соборі 2018 року.
Третій крок: дарування автокефалії Українській Церкві. 6 січня 2019 року Київська митрополія разом з приєднаними до неї єпископами колишніх УПЦ КП та УАПЦ отримує канонічну автокефалію від Церкви-матері Константинополя.
Що з цього слідує?
Ось тепер перейдемо до важливих висновків, які, хоч і самоочевидні, у інформаційній хуртовині часто-густо зникають з виду.
Відповідно, під час полеміки, питання не повинно ставитися про “перехід” єпархій, або парафій до ПЦУ — канонічно всі колишні єпархії та парафії УПЦ МП вже належать до неї; питання може ставитися про їхній перехід до РПЦ — таким він вважається, якщо громада виразно проголошує своє бажання повернутися до складу Російської Церкви. У разі, якщо громада виразно цього не засвідчує, канонічно вона мала би вважатися громадою Православної Церкви України.
Звідси моя підказка православним медійникам: не пишіть, що хтось “з УПЦ МП перейшов до ПЦУ”, пишіть “заявив про визнання рішень Помісного собору”. Нехай переходами називають дії тих, хто цей собор не визнав. Про них пишіть “заявив про перехід/повернення до РПЦ”. Інакше ви комунікаційно підіграєте опонентам, повторюючи кліше російської пропаганди.