Протоєрей. Батько домашньої Церкви. Мрійник про Єдність Христової Церкви. Професор УКУ. Учасник відеоканалу "Християнин чи бандит?".
Виступ на вебінарі про міжконфесійний документ "Туга за Правдою, яка визволяє", організований Інститутом Релігії та Суспільства УКУ (Zoom 28/04/2020).
Оригінальний текст знаходиться тут
Ми маємо перед собою позитивний мотиваційний текст, який нам звіщає, що попереду все буде добре. В тексті це не написано, але причина оптимізму в тому, що Христос воскрес із мертвих.
Такий мій вступ уважаю легітимним, бо “Туга за Правдою, яка визволяє” - це плід роздумів християнських інтелектуалів, які не байдужі до подвійних стандартів, що панують в наших суспільствах і здаються всеохоплюючими.
Важливо, що саме вони підносять екзистенційні питання, які нині турбують українське і не тільки українське суспільство, питання, які теж придушують свободу індивідів. Багато людей отупіло в інформаційному вихорі і відчувають, що загубили тверду базу, яка була б стартовим майданчиком для нових починів. В нашому документі, ця дійсність названа “фатальним магнітним полем, в якому народ розщеплюється на тих, хто обирає добро, і на тих, хто віддається злу”.
Ми привикли, що з одного боку є правда, яку ми позначаємо заповідями - Божими чи загальнолюдськими, і, намагання зла протиставитися цьому порядку. Але нині ми вже не бачимо цієї боротьби, бо зло змінило своє обличчя і видає себе - добром, створивши для себе замінники правди, щоб на їхньому фоні справді виглядати добрим. Це як у фільмі “Хрещений батько”, родина Корлеоне намагається прикрити свою мафіозну злодіяльність через загравання з Церквою і входженням в легальний бізнес.
Для мене важливою думкою нашої відозви “Туга за Правдою...” є, що якщо правда буде для нас лише доброю ідеєю, то, в запалі боротьби проти злих, вона “стане ідеологією та інструментом переслідування” інших. А таким чином, ми не осягнемо перемоги правди, бо з часом вона перетвориться в неправду, бо в ній будуть відсутні світло та любов. Звідси, потрібно завжди розуміти правду, як особу, якою для нас християн є Ісус Христос, наш Бог. Так, що правда - це складова нашого буття в Бозі. Це - Істина, яка може бути тільки Єдиною.
Але повернімося до практичного життя. Якщо ми маємо якусь тезу, то щоб її обґрунтувати, вистачить нам зайти в Інтернет, де зможемо знайти підтвердження всіх своїх думок, а наш противник - так само, знайде аргументи на свої твердження. Такий вибір дозволяється в імені (в лапках) “легітимності будь-якої точки зору”.
То, як дати собі раду в такому випадку? Завдання - не просте, бо тільки людина із етичним виміром зможе зложити складанку із різношерстих інформацій, зокрема через “етичну оцінку правди чи брехні”. От і цього нам треба всім вчитися!
Таке протистояння між правдою і облудою не тільки є плодом фабрик тролів, а ми, на жаль, також зустрічаємо заплутані відносини в наших сім'ях, що часто стають причиною їхніх криз. Ці самі сценарії спостерігаються між суспільними групами, релігійними, а теж між державами. Брехня породжує ненависть, ненависть - агресію, і все це виправдовується новою брехнею. І по новому колі. Навіть в час пандемії Covid-19 ми слухаємо як помилками одних користуються інші, щоб їх очорнити.
Християнам, як іншим, не легко вдається вириватися із цього зачарованого кола через пастки в які вони впадАють - 1. надмірна впевненість володіння істиною, 2. бажання діалогу за всяку ціну незважаючи на правду і 3. здобуття безпеки і миру будь-яким коштом.
Які отже рецепти ми вам пропонуємо в цьому документі?
Переконання, що правда може бути правдою лише тоді, коли вона є водночас шляхом та життям. Правда, яка перестає бути пошуком любови і справедливості - спустошена правда, тобто - неправда. Це вимагає жертви несумісної із ненавистю, відкритого серця на голос сумління, що можна осягнути тільки через перебування в Бозі.
Нас багато. Нам треба діяти. Гуртуймося, щоб наше свідчення було всім відоме, бо “найкращою протиотрутою на неправду є не стратегії, а люди”. В тому і полягає участь людини в Божому провидінню і в господарюванні на цій планеті.
Йдучи за думкою апостола Павла: “А де збільшився гріх, там зарясніла благодать”, ми переконані, що “збільшення гріха є свідченням того, що десь у невидимому епіцентрі йде інтенсивне нарощення благодаті”. А це приведе до того, як вже не раз було в історії, що “брехня врешті-решт розсипається під вагою своїх власних вигадок”.
Як висновок скажу: героїчно долаймо втому, викликану в нас неправдою, ненавистю і жорстокістю, кожний на своєму рівні, і тим самим ставаймо “спільнотою людей, що змагаються за правду”, щоб таким чином вплинути на “зміну цінностей і принципів” всіх устроїв - родинного, церковного, “суспільного, політичного, правового” в нашій Україні та у світі.