Культура порозуміння: досвід Буковини – для молоді

Слухачі школи, лектори (М. Чікарькова та О. Бродецький) та її координаторка разом із Й. Зісельсом в галереї "Steinberg Gallery and cafe" - фото 1
Слухачі школи, лектори (М. Чікарькова та О. Бродецький) та її координаторка разом із Й. Зісельсом в галереї "Steinberg Gallery and cafe"
"Розуміти і розумітися" — під таким гаслом у Чернівцях нещодавно пройшов дводенний навчально-просвітницький інтенсив-курс для молоді про міжконфесійний і міжкультурний діалог.

«Ми обрали гаслом нашої школи заклик «Розуміти і розумітися!», бо переконані, що розбудова простору порозуміння, культури діалогу розпочинається з усвідомлення і власної ідентичності, й особливостей інших культур, релігій, систем світобачення» – каже координаторка школи діалогу «Coexist» Ірина Горохолінська.

Школа стала майданчиком розбудови культури порозуміння, що зібрала разом небайдужу молодь (учнів старших класів та студентів молодших курсів вишів). Усіх їх поєднала цікавість до культури, історії та теми взаємодії цінностей. Глобальною місією проєкту його координаторка називає популяризацію серед молоді критичності мислення, шарму культурного різноманіття, заохочення солідарності та творчості.

«Два дні цікавих зустрічей, лекцій, екскурсій, обговорень та інтелектуально жвавих колоквіумів – ось як можна підсумувати програму цьогорічної зміни», – зазначає Ірина Горохолінська.

Школа відбувалася у формі поєднання навчання з екскурсійними мандрівками історичним центром Чернівців. Тож під час руху між локаціями слухачі мали змогу торкнутися застиглої в архітектурі історичної і світоглядної «бесіди» різних етнічних та релігійних традицій-світів міста. Локації проведення лекцій і практикумів – це галереї та музеї (центр культури «Вернісаж», кав’ярня-галерея «Steinbarg gallery & café», музей історії та культури євреїв Буковини); пам’ятки Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО (історична Резиденція митрополитів Буковини та Далмації – нині центральні корпуси Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича); релігійні спільноти (єврейська месіанська громада «Скінія слави»; парафія Трьохсвятительського храму Православної Церкви України, центральний дім молитви Церкви Адвентистів Сьомого Дня…

Професорка М. Чікарькова під час лекції про культурний шок проводить інтерактивні інтелектуальні ігри з учасниками (локація - мистецький центр 'Вернісаж') - фото 101501
Професорка М. Чікарькова під час лекції про культурний шок проводить інтерактивні інтелектуальні ігри з учасниками (локація - мистецький центр "Вернісаж")

 

Відкриття школи відбулося в мистецькому центрі «Вернісаж» – посеред експозиції з промовистою назвою «Вільні». Це живописні твори молодого митця Богдана Макаренка. Саме тут докторка філософських наук Марія Чікарькова у форматі інтерактивної бесіди-гри зактуалізувала для слухачів школи тему культурного шоку як етапу діалогу культур. У фокусі уваги слухачів були як приклади з історії світової культури, що характеризували зіткнення різних культурних ідентичностей, так і сучасні культурні явища, зокрема, й українські. Атмосфера живого спілкування, співдії допомогли учасникам кристалізувати ті основи, котрі сприяють порозумінню на тлі культурного різноманіття, а також чіткіше усвідомити можливі завади цьому.

Марія Чікарькова, Олександр Бродецький та Ірина Горохолінська - фото 101504
Марія Чікарькова, Олександр Бродецький та Ірина Горохолінська

 

Відтак через Центральну й Театральну площі столиці Буковини учасники перемістилися до галереї «Steinbarg gallery & café». Там на них чекала друга лекція, – вона стосувалася мови та ідентичності. Доктор філософських наук Олександр Бродецький занурив слухачів у міркування над питаннями значущості мови в розбудові простору порозуміння. Імпульси любові до української мови мобілізували аналітичну оптику щодо нагальних тем на межі філософії, культурології, соціології та філології. Учасники школи дискутували про суржик, діалекти та сленг, відкривали для себе цінність різних пластів мовного досвіду.

Поряд із теорією було й місце для гри – на знання цікавих фактів з історії та культури української мови, відчуття родзинок діалектів різних регіонів України, етимологічних тонкощів «генези» смислів у канві Слова. Наприкінці лектор подарував учасникам книгу свого авторства «Етичні цінності в релігіях: гуманістична синергія ідей».

Український дисидент, правозахисник, громадський діяч Й. Зісельс під час лекції-бесіди про питання ідентичності - фото 101503
Український дисидент, правозахисник, громадський діяч Й. Зісельс під час лекції-бесіди про питання ідентичності

 

А далі була унікальна зустріч з українським дисидентом Йосифом Зісельсом – одним із тих, кого слушно називають сумлінням України. А крім того, як відомо, це один з лідерів єврейської спільноти «ВААД України», виконавчий віцепрезидент Конгресу національних громад України, правозахисник, член Ініціативної Групи «Першого грудня». Уважний аналіз питання ідентичності став магістральною лінією бесіди пана Йосифа із зацікавленими слухачами. Важливі аспекти обговорення – феномен та різновиди цінностей, координація типів ідентичності, поняття культури толерантності. Війна як трагічне тло взаємодії ідентичностей, звісно, також переживалася-осмислювалася під час бесіди.

Учасники школи діалогу 'Coexist' на території Резиденції митрополитів Буковини та Далмації - фото 101496
Учасники школи діалогу "Coexist" на території Резиденції митрополитів Буковини та Далмації

 

Закономірна частина просвітницького циклу школи – лекції, що прокладали місточки між цінностями, сформованими в різних релігіях. Одна така лекція відбулася безпосередньо в авдиторіях колишнього філософсько-теологічного факультету Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. Нині це – кафедра філософії та культурології філологічного факультету. Тут на бакалаврських і / або магістерських та PHd-програмах здобувають освіту майбутні філософи, богослови, релігієзнавці, соціологи, культурологи, фахівці із соціального забезпечення. Чернівчани та гості міста знають, що центральні корпуси університету розташовано у величних і граційних стінах історичної Резиденції митрополитів Буковини та Далмації.

Спершу учасники мали коротку екскурсію цим чарівним ансамблем, а згодом кандидат філософських наук Олександр Марчук презентував їм рефлексії щодо основ віровчення та цінностей авраамічних релігій. Другу з таких лекцій прочитала координаторка школи, докторка філософських наук Ірина Горохолінська (для цього учасники знову перемістилися до затишної галереї). Тема лекції стосувалася аксіології орієнталістських релігій та порівняння її засад із етикою християнства.

Лекція О. Марчука про авраамічні релігії - фото 101505
Лекція О. Марчука про авраамічні релігії

 

Не секрет, що Чернівці славляться багатою, а подекуди й унікальною (батьківщина лінії Садгорських цадиків) юдейською спадщиною. Учасники школи не тільки оглянули розмаїту експозицію музею історії та культури євреїв Буковини, а й прослухали цікаву лекцію його директора – краєзнавця та історика Миколи Кушніра. Під час та після лекції було поставлено чимало питань і про особливості юдаїзму та його традиції, і про єврейське мистецтво та архітектуру, і про побут євреїв на Буковині тощо.

екція М. Кушніра - директора музею історії та культури євреїв Буковини - фото 101506
екція М. Кушніра - директора музею історії та культури євреїв Буковини

 

Живе та зацікавлене спілкування з представниками релігійних спільнот неабияк надихало роботу школи діалогу. Авжеж, за два дні неможливо відвідати хоча б бажану меншість громад міста (не кажучи про всі). Цього разу учасникам вдалося поспілкуватися з рабином єврейської месіанської громади «Скінія слави» Олексієм Бомком; священнослужителем Трьохсвятительського храму Православної Церкви України протоієреєм Миколаєм Лагодичем; старшим пастором Церкви Адвентистів Сьомого Дня Чернівецької області, директором відділу релігійної свободи та зовнішніх зв’язків Буковинської конференції Церкви АСД в Україні Віталієм Гуньком і пастором Церкви АСД, директором Буковинського Біблійного Інституту Ростиславом Пузанковим.

Зустріч із М. Лагодичем - священослужителем Трьохсвятительського храму (Православна Церква України) - фото 101507
Зустріч із М. Лагодичем - священослужителем Трьохсвятительського храму (Православна Церква України)

 

Пастирі детальніше ознайомили учасників з особливостями віровчення, культової практики, специфічних традицій, які характерні для їхніх спільнот. Питань від учасників про ціннісні смисли і практику їх культивування було рясно; деякі питання мігрували від зустрічі до зустрічі. І, як засвідчили відповіді служителів, ціннісна платформа щодо цього виявилася доволі схожою – попри різність традицій і культів. Це стало ще одним аргументом на користь тези: пункти співзвучності багатьох цінностей різних релігій і конфесій – не примарна ілюзія, а нерідко таки реальність й міцна передумова здійсненності діалогу.

Слухачі школи в приміщенні молитовного дому Церкви адвентистів сьомого дня. - фото 101508
Слухачі школи в приміщенні молитовного дому Церкви адвентистів сьомого дня.

 

Завершилася школа підсумковою дискусією, обміном міркуваннями щодо результатів дводенного навчання і врученням учасникам сертифікатів. На цьому заході, до речі, досвідчені науковці передали функції модераторства магістрантам кафедри філософії та культурології, які успішно впоралися із цим завданням, що засвідчило зв'язок різних учнівсько-студентських «генерацій».

За словами пані Ірини Горохолінської, вона вірить, що апробовані школою інтелектуально-комунікативні матриці матимуть подальше життя.

Цей захід є частиною проєкту, реалізованого в межах Програми «ДІАЛОГ» ГО «Центр міжконфесійного та міжрелігійного діалогу «ЛІБЕРТАС».

Культура порозуміння: досвід Буковини – для молоді - фото 101492