Блог о. Михайла Мельника_image

Блог о. Михайла Мельника

Місія, гроші та наш момент

06 травня, 09:31
Церкви стикаються як з поточною кризою в охороні здоров'я нашого часу, так і з економікою, а також з попередньою «кризою актуальності». Виконання місії Церкви залежатиме від хорошої стратегії та успішного фандрейзингу.

Церкви стикаються як з поточною кризою в охороні здоров'я нашого часу, так і з економікою, а також з попередньою «кризою актуальності». Виконання місії Церкви залежатиме від хорошої стратегії та успішного фандрейзингу.

Нинішня криза в охороні здоров'я та економіки, в яку всі потрапили, настала в той момент, коли ми стояли перед іншим видом кризи: криза актуальності, з якою стикаються релігійні лідери та вірні.

Чи Церква все ще має значення?

Відповідь все більшої кількості людей полягає в тому, що не має значення в якомусь змістовному сенсі, яке вимагало б дотримання вчень і норм релігії. Для сформованих правдивими твердженнями християнства це справді криза. І криза, більш духовна та екзистенціально  значимою, аніж коронавірус.

Міркуючи над нашими сьогоднішніми обставинами, я думаю, що ми маємо унікальну можливість розглянути, як ми живемо нашу місією. Закриття, спричиненим COVID-19, дає церквам можливість зіткнутися з цією екзистенційною кризою свіжим мисленням та творчістю. Вимушені відійти від нашої рутини, ми можемо побачити: для того, у кого є очі, інші способи "бути" і "робити" Церкву, нові шляхи, засоби та канали перебування в місії.

Але тут питання: чи використають церковні лідери цей момент і вийдуть з цієї кризи міцнішими і кращими, ніж коли ми вперше вступили в неї; сильнішими у відносинах, місіонерстві та фінансово?

Або ми дозволимо COVID-19 і карантину занурити нас глибше у невідповідність?

Гроші

Професійно я багато працюю над темою місія та гроші. Протягом останнього десятиліття або близько того, мені справді подобалося досліджувати цю тему. І я б закликав духовенство та монашество задуматися над тим та іншим.

Повірте, люди в храмі (і ті, хто поза храмом) постійно думають про останнє. І їм потрібна мудрість для роздумів про це. Уявіть собі, якби церква більше часу витрачала, допомагаючи своїм парафіянам бути хорошими розпорядниками своїх особистих фінансів, а не тільки навчаючи, як вони можуть дати храмові більше часу, талантів та багатства. І у людини, і у церкви могло б бути більше заощаджень, ніж зараз, і вони могли б краще справлятися з теперішньою складною ситуацією. Я, безумовно, вірю, що в даному випадку було б більше грошей на нашу місію, і, можливо, і більше відданих парафіян.

Місія

Під місією я маю на увазі багато речей. Але просто скажу, що місія - це мета вашої організації. Це ваше «чому», ваше «що», і ваше «як». Це причина, через яку ви прокидаєтесь вранці. Це причина, чому інші звертаються до вас і чому вони спілкуються з вами. Це також є причиною, чому вони жертвують вам.

Гроші, як магніт, притягуються до тих місій, які є чіткими, переконливими, сміливими, рідними і, зрештою, гідними підтримки.
Визнаючи, що у кожної церкви є своя сукупність обставин та особистості, і що ті, що знаходяться в окопах, стануть найкращим генератором ідей, наступні рекомендації можуть стимулювати церковних лідерів до роздумів про те, як ми можемо більше думати про місію та гроші та бути готовими вийти сильнішими з цього моменту в історії.

Думки про "Наш момент"

Перш за все, думайте, що вийдете сильнішими. Хоча основна мета церкви залишається попередньою, криза дала нам унікальну можливість переосмислити, можливо, навіть, змінити те, як ми робимо справи і як несуть служіння священики. Стало прийнятним, дійсно важливим, робити речі інакше. Давайте скористаємося цим. Це час для творчості та креативності, а не туги за статусом-кво. Пригадуєте, статус-кво і був  тією затяжною «кризою актуальності», про яку я згадував раніше.

Подумайте про своїх людей. Незалежно від того, чи є у вас основна команда або чималий персонал з 20 (і більше!) осіб, настав час подумати про команду та очолити церкву, як команду. Використовуючи сильні сторони та переконуючись у тому, що у вас є люди, які вам потрібні для виконання вашої місії та є гідними підтримки. Багато церков можуть прийти до усвідомлення, що їм потрібно менше співробітників, ніж вони вважали, або що вони можуть переналаштувати та делегувати обов'язки по-новому.

Спілкуйтеся і ще раз спілкуйтеся. На практиці три речі є важливими. (1) Надішліть пастирський лист, в якому висловлюєте стурбованість ситуацією, водночас заохочуєте, і запрошуєте тих, хто потребує допомоги, та тих, хто готовий послужити. Покажіть, що ви всі в одному човні, що ви пливете знаходитеся в цьому човні разом. Нагадуйте своїм парафіянам, що ви поруч з ними, молитесь за них, сумуєте за ними, і що церква все ще потребує їх підтримки. (2) Зателефонуйте якомога більше прихожанам або, принаймні, тим 20 %, які дають 80% ваших пожертвувань. Заохочуйте інших співробітників парафії до цього служіння. Зверніться за допомогою до кожного співпрацівника. Дайте можливість всім співробітникам звернутися до прихожан. Але сам священик повинен простягнути руку допомоги якомога більшій кількості парафіян. (3) Нарешті, розмістіть відео із зверненням священика на домашню сторінку вашого веб-сайту, та надішліть електронний лист чи текст всім парафіянам, що містить посилання на це відео. Так ви зробите себе помітними та доступними для парафіян. Це сприятиме збору коштів і хорошим душпастирським практикам.

Переоцініть своє поле місії. Для католиків це, звичайно, канонічно означає хрещених у географічних межах вашої парафії. Але в наші дні більшість цих людей ніколи не з’являються у вашому храмі. Як ви можете їм служити по-новому, коли знаходимося з іншого боку цієї пандемії? Як ви можете бути світлом для тих, хто потребує Христа?

Плануйте свою роботу та працюйте над своїм планом. Якщо у вас немає письмового плану для пастирської допомоги, опіки та доходу, то зараз, можливо, найкращий час створити такий план. Якщо він у вас є, то це хороший час, щоб переглянути його та скоригувати.

Використовуйте партнерські та дружні стосунки. Якщо у вашій єпархії є відділ розвитку або проектів, зверніться до них за допомогою. Вони можуть охоче допомогти вам у розробці електронних листів, встановленні контактів з донорами або пошуку творчих способів залучення коштів. Наприклад, Українська соціальна академія пропонує ресурси, щоб допомогти душпастирям залишатися на зв’язку зі своїми парафіянами, просувати електронні пожертвування чи створювати веб-сайти або онлайн-платформи для збору пожертвувань.

Вивіз сміття. Не знаю звідки взялася ця фраза, але я завжди пов'язую її з базами даних. Бази даних можуть бути неприємними і навіть неефективними, коли ви не можете покластися на інформацію, що міститься в них. Зараз ідеальний час призначити якогось співробітника чи волонтера, який, можливо, матиме більше часу на упорядкування бази даних та архіву, або, принаймні, розпочати такий процес.

Нові вхідні двері вашої церкви. Ваш веб-сайт - це нові вхідні двері церкви. Він справляє перше враження на для нових відвідувачів. Запитайте п'ятьох людей віком від 25 до 40 років, що вони думають про веб-сайт вашої церкви. Якщо вони критичні, вживайте заходів, щоб виправити це. Красиві, справжні вхідні двері коштують немалих грошей, але так само “роблять” веб-сайти, які містять заклик до дії. І переконайтеся, що є невеликий відсоток за обслуговування сайту від онлайн-пожертв. Так, як продавці, візьміть невеликий відсоток. Але повірте, церкви з високим рівнем постійних інтернет-пожертв перейдуть цю та всі наступні бурі.

Продовжуйте запитувати. Не зупиняйтеся з проханням до своїх парафіян продовжувати робити пожертви церкві. Це повинен робити священнослужитель або члени парафіяльної економічної ради. І те, і інше було б ще краще. Визнайте, що ви не знаєте особистих обставин кожного, але будьте впевнені про необхідність послідовного жертвування. Для тих, хто має змогу, попросіть їх дати ще більше, щоб компенсувати тих, хто не в змозі продовжувати жертвувати в цей час. Звичайно, поки ви робите це, будь ласка, уникайте висловлювань "якщо ви не дасте більше, нам доведеться закрити".

Запропонуйте парафіянам способи допомоги іншим парафіянам. Як тільки ми вийдемо з цієї кризи, виникнуть значні і нові потреби. Парафіяни будуть намагатися повертатися до церкви. Багато хто насправді вже давно прагне нових шляхів спілкування зі своєю церквою, але не знають як. Ось ще одна ідея: запропонуйте фінансову освіту або профорієнтаційну освіту для тих, хто цього потребує. Багато парафіян можуть надати такі поради та підтримку. Адже щоразу все більше людей будуть потребувати такої поради та підтримки. Це низькозатратний та високоприбутковий спосіб залучити багато парафіян і водночас допомогти їм. Можливо, є спосіб поєднати фінансову освіту та вивчення Святого Писання. Це буде чудово після пандемії, але деякі з цих речей можна розпочати вже зараз. Фокус у тому, щоб бути творчим та пасторальним.

Жодна з цих ідей не є срібною кулею, але кожна з них може зіграти роль у тому, щоб зробити вашу церкву, вашу місію фінансово та духовно сильнішою як в найближчій, так і в довгостроковій перспективі. Ваше завдання - принести Ісуса до Його народу. Якщо ваша церква є організаційно та фінансово здоровою, ви зможете краще виконати цю найважливішу місію.