Блог Сергія Шумила_image

Блог Сергія Шумила

Кандидат історичних наук, доктор теології (ThDr), директор  Міжнародного інституту афонської спадщини, науковий співробітник Інституту історії України НАН України, доцент кафедри гуманітарних дисциплін Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв Міністерства культури України, заслужений працівник культури України

Про Різдвяно-календарні пристрасті...

06.01.2023, 20:00
Зима на Афоні - фото 1
Зима на Афоні
Спостерігаючи, як вже другий тиждень киплять суперечки, коли ж відзначати "справжнє" Різдво Христове, хотілося б нагадати таке.

Мало хто знає, що зберігаючи на Афоні традицію відзначення Різдва Христового за традиційним старим (юліанським) календарем (7 січня за н.ст., тобто 25 грудня ст.ст.), чимало афонських ченців відзначають Різдво також і за новим стилем 25 грудня, тобто двічі. Оскільки чимало афонських монастирів мають власні метохи, подвір'я і дочірні монастирі на материковій Греції за межами Афонського півострова, де по всіх церквах і монастирях Елладської Церкви офіційно діє новоюліанський календар, то ігумени, священики і монахи багатьох афонських монастирів практикують на 25 грудня н.ст. приїздити до цих метохів за межами Афону і відзначати там Різдво за новим стилем. А потім повертаються на Афон і так само вшановують Різдво за старим стилем (7 січня н.ст., яке є 25 грудня ст.ст.). Тобто святкують Різдво Христове двічі, і 25 грудня н.ст., і 25 грудня ст.ст (тобто 7 січня н.ст.). І не бачать у цьому жодних проблем. Зокрема, так практикують грецькі афонські монастирі Симонопетра, Ватопед, Дохіар, Ксенофонт, Пантократор та інші. Так практикують і болгарський Зограф та румунський Продром.

Так само, коли афонські ченці відвідують єпархії Константинопольського Патріархату, до юрисдикції якого належать всі афонські монастирі і скити, або відвідують єпархії "новостильних" Елладської, Кіпрської, Румунської, Олександрійської чи Болгарської помісних Церков, вони так само там служать по новому стилю, а потім повертаються назад на Святу Гору Афон і ці ж свята богослужбово вшановують ще й за старим стилем.

Доречі, та ж РПЦ МП має у своєму складі чимало закордонних новостильних парафій (в Угорщині, Голандії, Бельгії, Англії, Франції, Німеччині, Болгарії, Чехії та ін.), які служать за новим стилем, і коли їх відвідують ієрархи РПЦ МП, то без жодних проблем служать там саме за новим стилем, а потім повертаються до себе і так само служать за старим стилем. Зокрема, у Бельгії в Первейзі діє новостильний монастир РПЦ МП на честь ікони "Всіх скорботних радість", де не тільки Різдво, але й навіть Пасху (!) відзначають за григоріанським календарем. В кафедральному Олександро-Невському соборі архієпископії РПЦ МП в Парижі служать в один день у різний час і по новому стилю, і по старому стилю. Так само у кафедральному соборі РПЦ МП у Будапешті. І таких прикладів чимало.

Навіть найконсервативніша Російська Зарубіжна Церква у своєму складі мала цілу новостильну румунську єпархію і той же свт. Іоан (Максимович) Шанхайський, будучи сам прихильник старого стилю, на цих новостильних парафіях РПЦЗ без проблем служив за новим стилем.

Ну і як вже писали нещодавно, у складі Чернівецької єпархії УПЦ вже понад 20 років офіційно, з благословення митр. Онуфрія, діє близько 100 новостильних (переважно румуномовних) парафій УПЦ, де не тільки Різдво, але й всі інші церковні свята відзначають за новоюліанським календарем (тобто УПЦ найперша в Україні запровадила на окремих парафіях дозвіл служити за новим стилем). І коли архієреї УПЦ відвідують ці парафії, то так само там служать за новим стилем, а потім на інших парафіях ці ж самі архієреї служать за старим стилем.

З іншого боку, у складі того ж таки Константинопольського Патріархату діють цілі окремі єпархії, які служать за старим стилем (серед них, зокрема, й УПЦ США та УПЦ Канади). В юрисдикції "новостильного" Румунського Патріархату теж діє український вікаріат, де парафії служать за старим стилем. Так само в юрисдикції Константинопольського Патріархату перебувають монастирі Святої Гори Афон, які зберігають традиційний юліанський календар. І коли Вселенський патріарх або інші ієрархи Константинопольського чи іншого "новостильного" патріархату приїздять на Афон, то служать там за старим стилем, а потім повертаються до своїх єпархій і служать за новим стилем ...

Як бачимо, при бажанні жодних проблем із цим немає. В церковно-богослужбовій практиці життя саме собою виробило прецеденти мирного співіснування двох календарних традицій і навіть подвійного відзначення одних і тих самих свят за новим і старим стилем в одному храмі. Жодного порушення догматів православної віри тут немає, адже календар - це не про віру і не про догмати, а про традиції, які навіть у різних парафіях можуть відрізнятись.

Зі свого боку додам, що живучи у Франції вперше довелося відзначити разом з сусідами-французами за "їхньою традицією" Різдво 25 грудня н.ст., і це був справжній Святвечір. Але так само будемо відзначати Різдво і за "нашою традицією" за старим стилем (тобто 7 січня н.ст.), і тепер французи хочуть прийти до нас відзначити за українською традицією "старовинне" Різдво))

Насправді ж, це прекрасно )) Чим більше будемо згадувати про Христа та шанувати Його, тим краще))

Будь-які крайнощі шкідливі. Як шкідливе заперечення права відзначати Різдво 25 грудня н.ст., так само не менш шкідливим є заперечення права традиційно відзначати Різдво за старим стилем.

На жаль, у нас вже стало звичкою впадати в крайнощі, не знати, перекручувати і зневажати власну історію, спадщину, традиції (( Одним з таких спотворень є штучно запущена через ЗМІ фейкова теза, що традиційне святкування українцями Різдва за старим стилем (тобто 7 січня н.ст.) – це начебто «радянська» чи «російська» традиція, а от Різдво 25 грудня н.ст. – це «європейське». Більшої маячні важко й вигадати.

Насправді Різдво є Христове, незалежно від дат. А називають його «радянським», «російським», «єврейським» чи ще якимсь тавром зазвичай люди, які Його не шанують ні за яким календарем ((( Типовий нео-більшовизм, перевдягнений в нові шати ((

Серед іншого, хто не знає, насправді під час кожної (!) Літургії на Проскомідії згадується і вшановується Різдво Христове. Під час Проскомідії Різдво Спасителя знаменують приготування Св. Хліба та вилучення Агнця; вертеп – жертовник; ясла Богомладенця – дискос; Вифлеємську зірку – звіздиця; Його пелени – покровці; дари волхвів – потир, кадильниця та фіміам; славослів'я віфлеємських пастухів і волхвів – молитви, які творить священик, який здійснює Проскомідію.

На кожній Літургії християни покликані переживати Різдво, розп'яття, погребіння та Воскресіння Христове. Якби ми більше замислювались саме про це, то менше було б суперечок, спекуляцій і сварок навколо другорядних питань.

Різдво Христове поза часом. Християни повинні відчувати Різдвяну радість щоденно, протягом всього року і всього життя...

Тож шануймо і поважаймо один одного і наші традиції )) Зі святами всіх незалежно від дат та календарів!))

Христос рождається! Славімо Його!

На фото наш маленький домашній Різдвяний 'вертепчик' під ялинкою. - фото 106334
На фото наш маленький домашній Різдвяний "вертепчик" під ялинкою.

 

Теги: #Блоги

Останні новини